Jump to content
Sign in to follow this  
Landszaft

Mój pierwszy czołg lub to co z niego pozostało

Recommended Posts

A tu zdjęcie z widoczną gąsienicą i jej budową. Niestety do naszych czasów nie zachował się ani jeden pojazd tego typu, więc bardzo trudno dopasowywać detale jego budowy z uwagi że istnieją tylko zdjęcia archiwalne które jak wiadomo nie są dobrej jakości a o detalach nie wspominając. I nie jest to ostatni rozpoznany pojazd ;o)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minęło trochę czasu, część części udało mi się wypiaskować i zakonserwować przez co niektóre się uczytelniły a także coś się dało rozpoznać. I tak pierwszy rozpoznany z trudem detal który najpierw interpretowałem jako jakaś stała nieruchoma osłona wizjera lub peryskopu . Niestety trop błędny . wnikliwa analiza zdjęć pojazdów Francuskich pokazała że jest to osłona z wziernikiem do amortyzatorów w czołgu średnim Renault D2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu znane zdjęcie montażu czołgów Renault AMC 35 po lewej stronie i Renault D2 po prawej stronie . Na zdjęciu po prawej stronie właśnie widać montaż osłon na burcie czołgu takie garnki ;-) jeden obok drugiego"

Share this post


Link to post
Share on other sites

I znowu wyjazd ;o))to już IV wylot, może znowu coś wyskoczy . A tu ciekawostka i pomoc w rozpoznawaniu otrzymana od pracownika MWP który rozpoznał detal .Jest to detal elementu mocowanego w wieży czołgu Renault FT 17 . Jest to łapka zabezpieczająca wieżę przed spadnięciem z łożyska obrotu wieży . Mocowanie wieży do kadłuba . 4 takie łapki zabezpieczały wieże przed spadnięciem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zakończył się IV etap poszukiwań pojazdów niemieckiego muzeum pancernego. 4 dni poszukiwań zaowocowały nie tylko odnalezieniem wielu ciekawych artefaktów ale także upewnieniem się co do rozpoznanych typów pojazdów a także nowymi znajomościami. Poznałem tym razem na wizji" człowieka który nie tylko pomógł nam w poszukiwaniach ale także wskazał swoją miejscówkę pewniaka bezinteresownie co obecnie jest bardzo rzadko spotykane w gronie poszukiwaczy. Udaliśmy się w trójkę i efektem czego było po pól dnia czesania" lasu odnalezienie przez niego wspaniałego artefaktu jakim jest boczny prawy pancerz kierowcy czołgu średniego Renault D1. Pancerz w doskonałym stanie razem z mocowaniami i kompletem nitów a także...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zasuwą otworu szpary obserwacyjnej. byłem zaskoczony że w roku 29 kiedy ten czołg produkowano , nadal stosowano dość archaiczny typ zasuwki stosowany także w Renault FT 17 z pierwszej wojny światowej. Ciekawostką jest też to że mierząc grubość pancerza odnalezionego a wynosi on 3 cm i wydaje się nam że ten boczny pancerz kierowcy powinien być zaliczany do pancerzy przednich to jest to wersja D1A wyprodukowana w ilości 10 szt!. potwierdzi się to dopiero jak uda się odnaleźć coś z wieży czołgowej ponieważ D1A różniła się wieżą pojazdu od wersji D1B. Niestety do naszych czasów nie zachował się ani jeden pojazd tego typu a nawet jakieś resztki. Czołg tego typu był w roku 1938 oferowany Wojsku Polskiemu , lecz uznany za przestarzały nie został brany przez naszą misję zakupów brany pod uwagę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tu szczątki rozerwane wybuchem bocznego pancerza prawdopodobnie do czołgu Renault D1 , w miejscu dorysowanym było prawdopodobnie wyjście na zewnątrz rury wydechowej która szła do tłumika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amortyzator z czołgu Renault D1 - jeden z 12 amortyzatorów olejowych jakie były montowane w czołgu , to detal ten od góry oraz detal jeszcze nierozpoznany poniżej z cyfrą na odlewie 33

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tu kolega odnalazł 2 pancerze z wizjerem typu Diascope" od czołgu Renault AMC 35 . Na pancerzu zachowały się 3 warstwy różnych farb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolega odnalazł ich 3 sztuki . Na komplet składały się 2 kółeczka, w sumie w pojeździe było ich 28 szt kółek podwójnych co daje sumę 56 kółeczek rozrzuconych w terenie - zostało ich jeszcze 53 do odszukania ;o)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I następna znajdka to standardowy wizjer typ PPRLX 160 wieżowy jaki wprowadzono w roku 36 a od 39 był mocowany w praktycznie każdym budowanym czołgu francuskim takim jak Renault R35 i R40 ,Renault D2,Renault B1bis,Somua S35, FMC36, Hotchkiss H35 i 39

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tu widzimy wizjer d strony wnętrza już po piaskowaniu malowaniu podkładem i farbami wewnętrznymi. Na pancerzu wizjera numery wybite widoczne 900 i M3283 . Wizjer prawdopodobnie z czołgu Renault R35.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu kiepskie zdjęcie wizjera niestety nie dysponuję lepszym" jak wyglądał po założeniu na niego optyki, która można było demontować. Ja niestety znalazłem samą część Pancerną" - przydało by się zdjęcie w dużym powiększeniu tego detalu aby wiedzieć czego szukać w polu szczątków" ,o raz marzenie aby mieć rozrysowanie jak to to działało. Wizjer wprowadzony chyba rozkazem armii do wszystkich wozów pancernych aby była łatwość napraw i standaryzacji niektórych elementów w czołgach. Tak jak u nas został montowany do pojazdów pancernych w drugiej dekadzie lat 30 peryskop odwracalny Gundlacha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tu zameczek zatrzaskowy zamykający albo podnoszoną kratkę wlotów powietrza do silnika albo zamknięcie dwóch uchylnych drzwi z tyłu czołgu Renault R35

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na szczęście posiadam trochę planów konstrukcyjnych tego czołgu, przez co czasami jak jest fart i to trafi się detal który można rozpoznać wg oryginalnego planu konstrukcyjnego Renaulta R35. Inaczej raczej trudno aby cokolwiek zidentyfikować wśród szczątków rozbitych różnych pojazdów. Jeśli ktoś posiada jakieś plany francuskich czołgów to jestem chętny na wymiany ;o)

Share this post


Link to post
Share on other sites

skompletowana i uruchomiona lampa szlakowa do francuskich czołgów Renault R35, R39 , R40 , AMC-35 , Somua S35 i transporterów Renault UE.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information