Jump to content
Sign in to follow this  
Landszaft

Mój pierwszy czołg lub to co z niego pozostało

Recommended Posts

No wreszcie udało mi się zdobyć reflektor z mocowaniem żarówki i teraz powoli już się kompletuje francuska lampa szlakowa czołgowa. Trzeba przyznać że patent iście dziwny i bezsensowny. Zrobić lampę szlakową o wadze blisko 10 KG , pancerną jak by była niezbędna w boju. W większości czołgów i samochodów pancernych jest to element nietrwały w boju gdzie dość szybko ulega zniszczeniu w razie trafienia zwykłymi kulami karabinowymi i nikt się tym nie przejmuje. Jak czołg czy pojazd przeżyje bój to się ten detal błyskawicznie wymienia. Francuzi widać nic nie chcieli wymieniać, zamiast dać lampę o wadze 0,5 kg i nie przeciążać pojazdu to woziły wszystkie zbędny balast

Share this post


Link to post
Share on other sites

zaczynam 3 sezon wykopkowy. 4 dni majowe spędzone w lesie doprowadziły mnie do stanu frontowego. Przy czym pogoda od czasu do czasu próbowała mnie umyć na siłę i wyprać przybrudzony troszkę strój co jej jak widać się nie udało. Na szczęście pękłem" po 4 dniach a raczej pękły" moje korzonki na zmianę moczone, przegrzewane, przepacane i przewiewane które wyrzuciły mnie z lasu i nakazały wyjazd z powrotem do domu na kurację leczniczą. Jak przebywał bym dłużej to moje moro już przygotowywało się do pokrycia dodatkowym kamuflażem mchu, zwiędłych liści ,pajączków , pleśni i wschodzących różnych małych roślinek wtapiając mój strój i mnie w tło podłoża i lasu. Na szczęście udało mi się załadować bagażnik mojego wehikułu w 4 dni masą dobra wojennego do rozpoznawania co na tym froncie walczyło. Wszelakie urwiłapki jakich w lasach niestety jest jeszcze sporo zostały pozostawione dla speców którzy są predysponowani do zabawy z tymi grzechotkami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a tu pierwszy detal który pozwolił ustalić następny pojazd jaki został rozbity . Detal jak widać dość charakterystyczny bo zamknięcie jakiegoś wziernika . Przeglądając francuskie pojazdy okazało się że jest to zamknięcie dla wizjerów wieżowych w czołgach RENAULT AMR 33

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu mamy widok czołgu i zamknięcie widoczne po prawej stronie przy karabinie wieży . Wieża miała w sumie 4 wizjery 2 różnych konstrukcji oraz wizjer kierowcy. Ten detal spowodował że udało się dopasować i inne części do układanki

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ostatnio też tak wyglądałem, wybrałem się w deszczowy dzień na wykopki. i calutki dzień padało, po paru godzinach byłem cały przemarznięty, przemoczony a do tego wyglądałem jak dzik cały w błocie. Po 7 godzinach łażenia znalazłem 2 butelki niemieckie od piwa i miske szklaną rozbitą ze śmietnika . czego sie nie robi dla fantów, szkoda ze już ich tak niewiele zostało.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sławku w pewnym dołku kolega wlazł na wiaderko a pod wiaderkiem dalsze sygnały i 45 butelek z win ,koniaków francuskich i kilka z piwa regionalnego w tym 5 manierek francuskich niestety stan próchno", dołek w pewnej chwili miał 2 metry głębokości i zaczął rozrastać się na boki w mini tunele. Po 5 godzinach kopania zaczęło to przypominać śląskie bieda szyby. W pewnej chwili stwierdziłem że dość tego szaleństwa bo bagażnik był pełen złomu do składnicy i kilkunastu drobnych szklanych ciekawych fantów które zbiera mój towarzysz. A tu następny pancerny detal jest to zasłonka wizjerów bocznych kierowcy w które to czołg Renault AMR 33 jest wyposażony w 3 sztuki . klapki mają tylko sygnaturki położenia czyli L-lewe levee" . Zamknięcia zamykają się pod wpływem swojego ciężaru , jeżeli kierowca chce popatrzeć przez wzierniki musi stale trzymać gałkę klapki, przy czym wzierniki mają tak małe szparki że ledwie co widać i to przez jedno oko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Podziwiam ludzi, którzy potrafią zostawić wszystko i na kilka dni zaszyć sie w głuszy.Choć lata już nie te i podejrzewam, jak u ciebie Landszaft, że zaraz wyszłyby jakieś korzonki, pęcherze, cewki, nerki, stawy itp. ale czego nie robi sie dla pasji.

Ostatnio jak klęczałem na leśnej dróżce i obiłem" łopatką, słyszę za sobą (cholernie nie lubię takich momentów gdy ktoś mnie zaskakuje własnie w takiej sytuacji):I co jest coś jeszcze?". Wstaje jak oparzony, a tam młody koleś z żoną i córką. Na szczęście też poszukiwacz. Opowiadał własnie o takich gościach co przyjeżdżają w te okolice, rozbijają namioty i koczują po kilka dni. Przegadaliśmy chyba z godzinę. Chłopak mieszka w okolicy i ponoć od dzieciństwa już zbierał fanty, najpierw tylko z łopatą, potem już ze sprzętem. Ale ciągle coś nowego wychodzi i chyba wychodzić będzie zawsze (na szczęście). Np. w pięknym stanie łuska od Pantery w zeszłym roku.

Tak że powodzenia Landszaft. Fajnie, że ciągle coś znajdujesz do swojej Renówki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trochę tego nazbierałeś.
Fajnie by było zrobić uproszczoną makietę czołgu z przeźroczystej grubej pleksi i osadzić w niej elementy odnalezione w miejscach im należnych. No ale to tylko takie marzenia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steell ty jako jeden z najbardziej zaangażowanych w rozpoznawanie dostaniesz zdjęcia hurtem z tego co tym razem wydobyłem . Niestety jedynie można pokusić się o makietę Renaulta R-35 do którego mam najwięcej części, ale jakie muzeum chciało by mieć makietę podobną do makiety 7tp z Muzeum AK w Krakowie i wyłoży trochę kasy na budowę tejże makiety ?. Wiem że muzea z mojego rejonu Śląsk" nie są zainteresowane tym pojazdem z uwagi że nie mają za bardzo powiązania z WP z tych terenów. Niestety zapominają że R-35 to podstawowy pojazd Brygady Maczka we Francji która walczyła tymi czołgami w zdobywaniu miasta Montbard oraz słynny marsz 600 kilometrowy kompani Jakubowskiego w 1939 i walki z wycofującymi się podjazdami niemieckimi oraz wkraczającymi radzieckimi. Zarazem chciałbym aby był na wystawie stałej a nie gdzie w magazynach muzealnych zapakowany w skrzynię i okazjonalnie pokazywany. Niestety w naszym kraju brak sensownego muzeum ogólnie dostępnego typowo pancernego. Jak na razie najbardziej sensowny jest Poznań, ale niestety nie jest to placówka 100% muzealna ogólnie dostępna. Prawdopodobnie za kilka ,kilkanaście lub kilkadziesiąt lat to właśnie zbiory Poznańskie pancerne będą stanowiły punkt wyjściowy do budowy w tym mieście muzeum z prawdziwego zdarzenia o tematyce tylko pancernej i artyleryjskiej czego życzę Panu Ogrodniczukowi.
A teraz następne znajdki to rozerwane blaski z pojazdu może być czołg albo jakiś samochód pancerny , albo zwykła ciężarówka . jedna po 2 minutowej konserwacji a druga przed konserwacją . na większej nie czyszczonej pisze :
SOCIETE D'OUTILLAGE ME... i literka S i połowa literki O - co to jest ?? ja wiem !! ale może zagadka dla ciekawskich- proszę o rozwiązanie pełne napisu i firmy . Oraz druga wyczyszczona ma napisy : w pierwszym rzędzie końcowy napis wybity literka M i odlany Nr DANS LA SERIE oraz drugi poniżej ...ATION DU CHASSIS i wybita litera M reszty brak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I jak zwykle niezawodny STEELL wypatrzył i zidentyfikował detale z samochodu pancernego PANHARD 178 , czyli mam rozpoznanego następnego francuza , ale pierwszy samochód pancerny. Elementem tym jest zamek lewych drzwi wejściowych do wieży samochodu pancernego . Zamek składa się z kilku elementów, brak tylko rączki zamkowej która uległa w międzyczasie anihilacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Następnym pojazdem który został rozpoznany w pobojowisku jest Francuski czołg Renault AMC-35 lub ACG1. Odnalezionym fragmentem jest klapka zamknięcia korka wlewu paliwa lub płynu do chłodnicy. Trzeba przyznać że ten typ czołgu to rare z uwagi że niewiele ich wyprodukowano i na pewno 2 sztuki były używane w Panzer Schule Altdamm . I oba rozbite wozy zostały już umiejscowione gdzie zostały rozkawałkowane, każdy gdzie indziej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tu odnaleziony jeden ząb z koła napędowego czołgu Vickers Carden Loyd Light tank Mk.III , niestety gdyby było jego więcej to można by zdecydowanie to potwierdzić a tak , jedynie mogę się posiłkować zdjęciami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tu znowu rozpoznany ciekawy detal . kawałek drzwi pancernych do wieży czołgu Renault FT-17 . Jest to kawałek od lewych drzwiczek z widocznym wizjerem jaki był stosowany w obu drzwiczkach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a tu zdjęcie otwartych drzwiczek z wizjerami. FT 17 z Paroli. Trzeba przyznać że efektownie wygląda czerwone Minia" wnętrze czołgu , choć fabrycznie nikt takiego nie stosował z uwagi że oświetlenie wnętrza było mikre i stosowano białe farby wewnętrzne. A co do zagadki jaką zadałem 2013-05-14 21:35:4 to widzę że super trudna była i nikt jej nie podołał, no ale jacy znawcy taka wiedza.
Odpowiedź zagadki to Société d'outillage mécanique et d'usinage d'artillerie czyli SOMUA . Fabryka produkująca najlepszy czołg średni Francuski Somua S35

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tu następny detal szczątki rozerwanego wizjera wewnętrznego z czołgu Renault R-35 lub Renault AMR-35 . W obu typach czołgu zastosowano ten sam system wizjerów-peryskopów dwuocznych. Zachowała się w części metalowe okularu z przesuwnym wizjerem w którym montowano soczewki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam i następny detal identyfikujący następny czołg, jest to kawałek gąsienicy z średniego czołgu Renault D1 który to czołg był oferowany przez Francuzów polskiej misji zakupów pod koniec lat 30. Nie zdecydowaliśmy się na ten czołg uważając że jest za stary konstrukcyjnie i wybraliśmy Renault R-35.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information