Jump to content
Sign in to follow this  
Landszaft

Mój pierwszy czołg lub to co z niego pozostało

Recommended Posts

Tym razem inne miejsce lewobrzeże Szczecina pola przy autostradzie gdzie artyleria rosyjska ciut grzała. Odnaleziono drobne resztki pogniecione pojazdu SU-76 w tym sporo mosiężnych łusek ale strasznie zmasakrowanych. Jedyny artefakt który był godny uwagi i potwierdził że to Suczka" to zamkniecie burtowe otworu do obserwacji i prowadzenia ostrzału obronnego z ppszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zamknięcie to widać na obu burtach Suczki ,przy czym są dwa typy zamknięcia, łezkowate w kształcie jak na zdjęciu i ciut trapezowe. Nie wiem które było wcześniejsze a które późniejsze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam wreszcie pierwszy element bardzo prawdopodobnie na 95 % potwierdzony z ciężkiego czołgu francuskiego Renault B1 . Jest to dekielek z tyłu czołgu na pancerzu przy prawym kole napędowym

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tu widać na zdjęciu gdzie ten element jest zamontowany . przy czym wygląda to na zamknięcie które ma za zadanie wywietrznika otwieranego od wnętrza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu widzimy zamknięcie od wnętrza . zamknięcie zablokowane zawleczką by je nie odkręcić całkowicie. Przyznam się kompletnie nie wiem jakie było jego zastosowanie w tym pojeździe. na dekielku wybity numer seryjny oraz litery ALH

Share this post


Link to post
Share on other sites

i budowa po rozebraniu. Łożysko dwurzędowe firmy MAB 302D, niestety zniszczone. Firma produkująca łożyska istnieje do dziś ale nie wiem w jakim kraju jest ta fabryka ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Następny ciekawy element. Zamknięcie i zabezpieczenie pancerzy silnikowych podnoszonych do pionu w czołgu Renault FT 17. Element ten mocowany jest do małego pancerza z tyłu czołgu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Landszaft, nie chcę psuć ci światopoglądu, lecz nie ma żadnego potwierdzenia w żadnych niemieckich ani sowieckich dokumentach aby pojazdy z tego muzeum były użyte w walkach. Wątpię też aby mieli do nich amunicję. Ja wiem w których dokładnie miejscach były odnajdywane elementy tych pojazdów (wspólni znajomi) - i również w archiwach nacierających w tych miejscach sowieckich jednostek nie jest nic na ten temat pisane.
Powiem za to, że jeden z sowieckich oficerów opisywał zdobycie warsztatu pancernego" pod Dąbiem, w którym miała znajdować się masa pojazdów. Informacja o tym pojawia się również w raportach jego dywizji i armii, włącznie z rozpisaną ilością pojazdów jakie się tam miały znajdować.
Pojazdy mogły być użyte przez Sowietów jako cele dla Panzerfaustów. Armia Czerwona zdobyła na przyczółku szczecińskim (i nie tylko tam) masę broni tego rodzaju i starano się wyszkolić możliwie jak największą ilość żołnierzy w obsłudze Panzerfaustów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kolego Poszukiwacz Bunkrów nie psujesz mi światopoglądu. Jest znany rozkaz armii Wisła" aby pojazdy składowane w Dąbiu które są przechowywane z Kummersdorfu mają zostać wkopane w ziemię i jeśli jest do nich amunicja aby służyły jako nieruchome punkty ogniowe ,reszta ma być zniszczona. I tak zostało uczynione. Niestety brak historii o walkach w tych pojazdach bo było ich kilka. W miejscach gdzie te pojazdy zostały wkopane znajdowane są łuski wystrzelone do kmów francuskich i angielskich. Oczywiście pojazdy te nie strzelały z dział bo istotnie nie było do armat ani amunicji ani przeszkolonych żołnierzy ale służyły jako stałe punkty ogniowe Km-ów. Resztki pojazdów zostały odnalezione w ustawionych miejscach w terenie isą to 3 miejsca. Pierwsze miejsce to na głównej linii ataku Rosjan w pierwszych dniach walk. Drugie i trzecie odległe od siebie o 4km to też miejsca przełamania przez Rosjan linii obrony niemieckiej. Zresztą znaleziono w tych miejscach też nieśmiertelniki walońskiej dywizji grenadierów pancernych oraz są do dziś zachowane doły gdzie każdy pojazd został wkopany razem z wjazdem i pozycją gdzie został ustawiony przód pojazdu. Mam też elementy pancerzy postrzelane w trakcie walk z km-ów . Pojazdy te po wojnie zostały rozsadzone i wywiezione na złom , a resztki ich walają się w miejscach ich ustawienia. Tak samo został ustawiony słynny Pantherturm gdzie ani nie zachował się rozkaz kto i kiedy go ustawiał i czy walczył i kto walczył. Też nie zachowały się relacje z tego pantherturmu. Ale nikt też nie twierdzi że nie walczył bo brak pisanej historii. Do dziś nikt naprawdę nie wie ile ustawiono pojazdów i kto w nich walczył , oraz jak długo lub bardziej jak krótko w nich walczono. Niestety Obrona Dąbia ze strony niemieckiej to jeszcze bardzo otwarta księga z masą pustych stron z uwagi że często obrona była do ostatniego żołnierza przez co brak relacji ze strony niemieckiej a Rosyjskie archiwa dla nas też nie są w pełni otwarte. Posiadam też słynne zdjęcia rozbitych i rozwalonych pojazdów które PRAWDOPODOBNIE są z Dąbia ale nawet Rosjanie nie potwierdzają ich w 100% oraz poszukuję i staram sie potwierdzać publikowane zdjęcia z magazynu w Dąbiu które też publikuję tu na Odkrywcy w innym temacie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information