Landszaft Posted May 20, 2017 Author Share Posted May 20, 2017 a tu widać osłonę Km-u gdzie jest takowa montowana w wieży czołgu Renault D1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted September 28, 2017 Author Share Posted September 28, 2017 Tym razem inne miejsce lewobrzeże Szczecina pola przy autostradzie gdzie artyleria rosyjska ciut grzała. Odnaleziono drobne resztki pogniecione pojazdu SU-76 w tym sporo mosiężnych łusek ale strasznie zmasakrowanych. Jedyny artefakt który był godny uwagi i potwierdził że to Suczka" to zamkniecie burtowe otworu do obserwacji i prowadzenia ostrzału obronnego z ppszy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted September 28, 2017 Author Share Posted September 28, 2017 zamknięcie to widać na obu burtach Suczki ,przy czym są dwa typy zamknięcia, łezkowate w kształcie jak na zdjęciu i ciut trapezowe. Nie wiem które było wcześniejsze a które późniejsze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vis1939 Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Takie klapki miał też BA-64. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted September 28, 2017 Author Share Posted September 28, 2017 ale nie strzelał pociskami 76mm a takich gnieciuchów z 10 kilo było w tym miejscu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted October 17, 2017 Author Share Posted October 17, 2017 udało mi się rozpoznać następny detal. zawias włazu do wieży czołgu Renault AMC 35. Zawias posiada wybity nr na boku Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted October 17, 2017 Author Share Posted October 17, 2017 tu widać na zachowanej wieży zawias trzymający właz wieżowy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 Mam wreszcie pierwszy element bardzo prawdopodobnie na 95 % potwierdzony z ciężkiego czołgu francuskiego Renault B1 . Jest to dekielek z tyłu czołgu na pancerzu przy prawym kole napędowym Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 A tu widać na zdjęciu gdzie ten element jest zamontowany . przy czym wygląda to na zamknięcie które ma za zadanie wywietrznika otwieranego od wnętrza Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 Tu widzimy zamknięcie od wnętrza . zamknięcie zablokowane zawleczką by je nie odkręcić całkowicie. Przyznam się kompletnie nie wiem jakie było jego zastosowanie w tym pojeździe. na dekielku wybity numer seryjny oraz litery ALH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted April 28, 2018 Author Share Posted April 28, 2018 kółeczko podtrzymujące gąsienicę w czołgu Renault D1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted April 28, 2018 Author Share Posted April 28, 2018 i budowa po rozebraniu. Łożysko dwurzędowe firmy MAB 302D, niestety zniszczone. Firma produkująca łożyska istnieje do dziś ale nie wiem w jakim kraju jest ta fabryka ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted May 24, 2018 Author Share Posted May 24, 2018 Następny ciekawy element. Zamknięcie i zabezpieczenie pancerzy silnikowych podnoszonych do pionu w czołgu Renault FT 17. Element ten mocowany jest do małego pancerza z tyłu czołgu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted May 25, 2018 Author Share Posted May 25, 2018 Tu widać gdzie z tyłu jest to zabezpieczenie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted June 26, 2018 Author Share Posted June 26, 2018 Górny bolec mocowania ogona do czołgu Renault FT-17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted June 26, 2018 Author Share Posted June 26, 2018 a tu widać bolec trzymający ogon w Ft 17 . przy czym jest jeszcze jeden dolny bolec Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poszukiwacz bunkrów Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 Landszaft, nie chcę psuć ci światopoglądu, lecz nie ma żadnego potwierdzenia w żadnych niemieckich ani sowieckich dokumentach aby pojazdy z tego muzeum były użyte w walkach. Wątpię też aby mieli do nich amunicję. Ja wiem w których dokładnie miejscach były odnajdywane elementy tych pojazdów (wspólni znajomi) - i również w archiwach nacierających w tych miejscach sowieckich jednostek nie jest nic na ten temat pisane. Powiem za to, że jeden z sowieckich oficerów opisywał zdobycie warsztatu pancernego" pod Dąbiem, w którym miała znajdować się masa pojazdów. Informacja o tym pojawia się również w raportach jego dywizji i armii, włącznie z rozpisaną ilością pojazdów jakie się tam miały znajdować.Pojazdy mogły być użyte przez Sowietów jako cele dla Panzerfaustów. Armia Czerwona zdobyła na przyczółku szczecińskim (i nie tylko tam) masę broni tego rodzaju i starano się wyszkolić możliwie jak największą ilość żołnierzy w obsłudze Panzerfaustów. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted January 15, 2019 Author Share Posted January 15, 2019 Kolego Poszukiwacz Bunkrów nie psujesz mi światopoglądu. Jest znany rozkaz armii Wisła" aby pojazdy składowane w Dąbiu które są przechowywane z Kummersdorfu mają zostać wkopane w ziemię i jeśli jest do nich amunicja aby służyły jako nieruchome punkty ogniowe ,reszta ma być zniszczona. I tak zostało uczynione. Niestety brak historii o walkach w tych pojazdach bo było ich kilka. W miejscach gdzie te pojazdy zostały wkopane znajdowane są łuski wystrzelone do kmów francuskich i angielskich. Oczywiście pojazdy te nie strzelały z dział bo istotnie nie było do armat ani amunicji ani przeszkolonych żołnierzy ale służyły jako stałe punkty ogniowe Km-ów. Resztki pojazdów zostały odnalezione w ustawionych miejscach w terenie isą to 3 miejsca. Pierwsze miejsce to na głównej linii ataku Rosjan w pierwszych dniach walk. Drugie i trzecie odległe od siebie o 4km to też miejsca przełamania przez Rosjan linii obrony niemieckiej. Zresztą znaleziono w tych miejscach też nieśmiertelniki walońskiej dywizji grenadierów pancernych oraz są do dziś zachowane doły gdzie każdy pojazd został wkopany razem z wjazdem i pozycją gdzie został ustawiony przód pojazdu. Mam też elementy pancerzy postrzelane w trakcie walk z km-ów . Pojazdy te po wojnie zostały rozsadzone i wywiezione na złom , a resztki ich walają się w miejscach ich ustawienia. Tak samo został ustawiony słynny Pantherturm gdzie ani nie zachował się rozkaz kto i kiedy go ustawiał i czy walczył i kto walczył. Też nie zachowały się relacje z tego pantherturmu. Ale nikt też nie twierdzi że nie walczył bo brak pisanej historii. Do dziś nikt naprawdę nie wie ile ustawiono pojazdów i kto w nich walczył , oraz jak długo lub bardziej jak krótko w nich walczono. Niestety Obrona Dąbia ze strony niemieckiej to jeszcze bardzo otwarta księga z masą pustych stron z uwagi że często obrona była do ostatniego żołnierza przez co brak relacji ze strony niemieckiej a Rosyjskie archiwa dla nas też nie są w pełni otwarte. Posiadam też słynne zdjęcia rozbitych i rozwalonych pojazdów które PRAWDOPODOBNIE są z Dąbia ale nawet Rosjanie nie potwierdzają ich w 100% oraz poszukuję i staram sie potwierdzać publikowane zdjęcia z magazynu w Dąbiu które też publikuję tu na Odkrywcy w innym temacie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landszaft Posted July 4, 2020 Author Share Posted July 4, 2020 Dziś ciekawostka pozyskałem prawe drzwi kierowcy do czołgu Valentine , na drzwiach zeszła praktycznie farba zielona choć widać jej resztki ale na mini widać resztki numeru produkcyjnego czołgu który był malowany białą farbą na drzwiach prawych lub lewych albo na wieży. Teraz zastanawiam czy dało by się po tych resztkach farby stwierdzić jaki to numer a wtedy wiedział bym jaka była to wersja walentyny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.