Jump to content
Sign in to follow this  
Landszaft

Mój pierwszy czołg lub to co z niego pozostało

Recommended Posts

Późno jesienne wykopki zaowocowały wprawdzie marnymi znaleziskami ale zawsze coś. Tu jeden z ciekawszych detali wyposażenia czołgu Renault D1 . Jest to pośrednia dźwignia sterowania gazem , tzn . dźwignia ustawienia wolnych obrotów które zmieniały się w trakcie rozgrzewania i pracy silnika co powodowało duszenie silnika , po to była dźwignia aby zwiększać lub zmniejszać dopływ paliwa przy wolnych obrotach. Podobne sterowanie gazem występuje w czołgach renault FT 17 , NC1, NC2 i NC 27.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pancerz drzwi wejściowe kierowcy do czołgu Renault R35 uzyskane drogą wymiany. Drzwi posiadają 3 przestrzeliny z radzieckiej rusznicy P-Panc PTRS w tym 2 pociski jeszcze siedzą a jeden przebił się na wylot. Drzwi mogły być otwierane i zamykane od środka ale także od zewnątrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

piękny emblemat otrzymany od poszukiwacza który kilka lat wcześniej kopał w miejscu gdzie obecnie ja znajduję elementy francuskiego czołgu renault ACG1. niestety pancerz czołowy czołgu zawędrował do huty ale ocalał emblemat co jest teraz jednym z ładniejszych fantów mojej kolekcji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No wreszcie mam potwierdzenie że następnym pojazdem był bardzo prawdopodobnie był pojazd półgąsienicowy Somua MCG z bardzo prawdopodobnie pancerną nadbudową niemiecką z uwagi że znajdujemy kawałki całych jak i rozerwanych pancerzy . Niestety nie znalazłem jeszcze fotki aby te pancerze na 100 % potwierdzić jaki był to typ nadbudowy . Oprócz całego kompletnego napisu SOMUA który był umieszczany na chłodnicy znaleźliśmy jeszcze jedną literkę A czyli na pewno były tam takie 2 pojazdy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Znowu udało mi się parę fantów wykopać ale coraz trudniej coś ciekawego znaleźć . tym razem udało mi się znaleźć części łożyska pierścienia wieży . w tym przypadku mam wprawdzie pogięty i połamany ale kompletny jeden odcinek oraz dodatkowo elementy z dwóch innych odcinków do wieży czołgu prawdopodobnie Renault AMR 33 lub innej Renówki R 35 lub ACG 1. niestety nie mam rys technicznego z jakiej wieży mam pierścień

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i znowu radocha z rozpoznanego detalu i rozpoznanego następnego czołgu jaki stał w magazynie muzeum pancernego w Szczecinie . Detal ten wykopałem w 2013 roku i jak większość fragmentów leżał i czekał w jednej z 15 skrzyń z nierozpoznanymi elementami czołgowymi . Pokazałem toto w dziale do rozpoznania pod tematem http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=710786#1576628 ale nikomu się nie udało rozpoznać bo ludzi z wiedzą pancerną jest niewielu o czym zdążyłem się przekonać, pech polega że czołgi które zbierali Niemcy to albo czołgi które nas rodaków nie za bardzo interesują czyli Francuzy które jak ktoś zauważył w tej armii mają 4 biegi wsteczne i jeden do przodu , Angole których u nas jak na lekarstwo oraz Belgijskie i Holenderskie mikrych armii. Tym razem jest to detal czołgu który zaprojektowała Armia Czerwona i zbudowała w maleńkiej serii, w trakcie walk wytraciła wszystkie pojazdy na swoim terenie, tak że zajmując nasze tereny polskie na kilkadziesiąt lat i wyganiając szkopów już tych pojazdów nie posiadała. Za to Niemcy jeden zdobyczny pojazd trzymali w zbiorach pancernych w Szczecinie i co ciekawe użyli go w 45 roku do obrony Dąbia jako stały punkt obrony jak i większość tu opisywanych czołgów. Co ciekawe stanowiska gdzie czołgi zostały zakopane nadal widać w lasach bo do dnia dzisiejszego tereny nie zostały zrekultywowane.
I jak zwykle zagadka dla Ciekawskich co to za czołg i gdzie detal ten występuje. Zaznaczam czołg nowoczesny w swej budowie ale za trudny technologicznie w produkcji . Pierwszy czołg który miał już nowatorskie jak na ZSRR wykorzystanie załogi i dowódcy czołgu. Zapraszam do zgadywanki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety to nie jest w ogóle zawias . W linku można zobaczyć jak to wygląda przed konserwacją.
2013-05-18 16:58:44
I nie jest to KW-ulec. Element ten jest wyjątkowo widoczny jak trafimy na ten model ;o)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brawo !!. Unikat w naszym kraju i chyba jedyny rozbity i wysadzony w Polsce T-50 oraz jedyny prawdopodobnie w armii niemieckiej . Tu jest rozerwany ząb z koła napędowego które pokazałem w 2013-05-27 14:25:53 uważając że to jakiś francuz , ale na 100% nie mogłem potwierdzić . Feler takich pojazdów to że unikaty więc praktycznie nie ma zdjęć współczesnych wnętrza tych pojazdów ,napędów itd. co za tym idzie po wysadzeniu w latach 50 w lasach leży masę części z wnętrz tych czołgów których kompletnie nie można dopasować do pojazdów przez co mam tylko z 10% rozpoznanych detali , reszta czeka na farta zobaczenia detalu na jakimś unikalnym zdjęciu lub może komuś się poszczęści przeglądając pozycje w detalach do rozpoznania. Niestety większość to farfocle pancerne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wypożyczłem sobie numer militariów 335 o czołgu Cruiser tank A13 Mk I/II który to pojazd na pewno był w zbiorach magazynu czołgów zdobycznych i jego części odnajduję w lesie. Tym razem udało mi się połączyć dwa elementy i zaznaczyć ich zastosowanie. Jest to dźwignia z manometrem do butli CO2 która była zastosowana w tym czołgu . Butla i manometr firmy The Pyrene campany Ltd. Jak ktoś ma ten numer militariów to zaznaczono na stronie 32

Share this post


Link to post
Share on other sites

i następny element z tego samego pojazdu. Jest to dźwignia cięgnowa otwierania i zamykania zaworu paliwa. Feler że angole praktycznie nie sygnowali swoich mosiężnych elementów.
Pytanie do czego była zastosowana w czołgu butla Co2 ?? czy to była gaśnica przedziału silnikowego ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otrzymałem dwie klepki gąsienicy do samochodów półgąsienicowych Citroen Kegresse modele P 17 i P 19 których szerokość wynosi 225mm. Ten typ gąsienic by stosowany w pojazdach P 17 i P 19 stosowanych w polskim wojsku do 39 roku.
Gąsienica była produkowana jako gąsienica w kręgu zamkniętym o stałej długości, nie było możliwości połączenia gąsienicy w razie jej zerwania tak samo jak w amerykańskich pojazdach II wojny typu Half Track. Jednak zaletą było to że można było gąsienicę zregenerować poprzez wymianę gumowo-materiałowej bieżni wewnętrznej jak i wymianę poduszek sześciokątnych . Każde metalowe ogniwo było przykręcane do gumowo-materiałowej bieżni za pomocą 3 śrub , przy czym do bieżni były jeszcze na tych śrubach montowane 2 zęby gumowe ciągnące bieżnię na kole napędowym 1 ząb utrzymania gąsienicy i 1 poduszka amortyzacyjna pod spodem gąsienicy, nie wspomnę tu o podkładkach zawleczkach na te trzy śruby. Czyli jak widać dość sporo elementów składowych było do złożenia pojedynczego ogniwa. Przy Half Tracku po zerwaniu gąsienicy trzeba było założyć nową gąsienicę a stara do niczego się nie nadawała, nie dało się nic z niej wykorzystać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I nowe majowe wykopki . tym razem z ziemi wyjęta następna klucha" i micha się śmieje. To co widać to osłona pancerna karabinu maszynowego dowódcy czołgu Renault D1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information