Jump to content
Sign in to follow this  
bluemen123

Guzik z koroną - powstanie listopadowe

Recommended Posts

Witam. Wczoraj wyskoczył mi taki guzik. Myślałem, że to pruski pierwszo-wojenny ale wygląda inaczej. Inna korona, nie jest wypukły tylko praktycznie płaski, uszko takie prymitywne jakby odlewane w całości razem z guzikiem . Metal to najprawdopodobniej cyna. Jak widać zachowany w wyjątkowo pięknym stanie, korona bardzo wyraźna. Przeglądając internet trafiłem na informację, że to guzik z powstania listopadowego. Czy to rzadki fant? Proszę o dokładną identyfikację .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guzik nie jest opisany w przewodniku kolekcjonerów guzików. Wg informacji uzyskanej od znanego zbieracza pamiątek z Powstania Listopadowego jest to guzik żołnierski 1 pułku strzelców pieszych z lat 1826-1831.
Ostatnio był jakiś wysyp tych guzików, bo przez perę lat nie widziałem żadnego, a wiosną tego roku pojawiło się na różnych forach conajmniej 6.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam!
Bardzo rzadki :) A z powstania fanty sercu polaka myślę że bliskie. Schowaj go i nie sprzedawaj :) GRATULUJE:)
POZDRAWIAM!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czy mam go czyścic, żeby pozbyć się tych żółtych plamek czy zostawić w takim stanie jak jest?:) Miałem już ofertę zamiany za 2 monetki z Piłsudzskim 10 zł wartość ok 100zł ale nigdy nie pozbędę się pamiątki którą znalazłem we własnej miejscowości:)Guzik ma dla mnie wartość sentymentalną :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guzik zachował się w idealnym stanie bo został odlany ze stopu pewter (cyna z prawdopodobną domieszką miedzi). Te żółte plamy są przypuszczalnie śladem domieszki. Ja bym go zostawił w stanie takim, w jakim jest. Czyszczeniem możesz go zniszczyć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tu masz małą historie idu tego guziczka

http://detektorysci.pl/guziki/guziki-powstanie-listopadowe-oraz/

Pewnie wyszło więcej tych guzików, tylko kazdy myślal ze to prusak i sobie głowy nie zawracał ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z identycznym guzikiem spotkałem się oglądając zbiór kolegi z Siedlec i tu ciekawostka-guzik ten był sygnowany Gotfryd Majnert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guzik wyskoczył 12 km od Płocka niedaleko drogi Płock-Gostynin. Tak czy inaczej bardzo fajny guziczek :) Szkoda, że kolega banderas nie dysponuje fotkami tego guzika z Siedlec

Share this post


Link to post
Share on other sites
Myślę,że z fotką tego guzika nie powinno być problemu.
SZZ jest jego dobrym kumplem i jak dobrze zagada....
Zresztą miał osobiście ten guzik na dłoni jakieś trzy lata temu tylko pewnie nie pamięta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mnie się trafił taki z koroną może któryś z kolegów coś wie .Rożni się od pruskich widać na nim ślady złocenia pzdr

Share this post


Link to post
Share on other sites
SZZ jest jego dobrym kumplem i jak dobrze zagada....
Zresztą miał osobiście ten guzik na dłoni jakieś trzy lata temu tylko pewnie nie pamięta."
Z całym szacunkiem coś Ci się chyba Darek pomyliło. Nie znam nikogo z Siedlec, ani nie przypominam sobie guzika z koroną, a takie sytuacje zazwyczaj pamiętam. O guzikach z koroną dowiedziałem się od M. Z. dopiero w ubiegłym roku.
Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

bluemen-guziczek jest w stanie idealnym,zachował się w pierwotnej odmianie alotropowej cyny,nic przy nim nie kombinuj,ważne jest aby guziczek nie przebywał nigdy w temperaturze ujemnej,ot i cała konserwacja.
Na fotce masz przykład guzików cynowych z tej samej formy,ten sam numer na awersie,z tego samego miejsca a jednak w różnym stanem zachowania.Guzik z lewej pod wpływem długiego chłodzenia przeszedł w inną odmianę tzw.cynę szarą,która ma postać proszku i systematycznie się wykrusza.Guzik z prawej zachował się w tzw.cynie białej i nie wymaga żadnej konserwacji.

obert,zgodnie z najnowszymi odkryciami M.Z. ten guziczek jawi się jako oficerski 1p.st.p.(zakładam średnicę 25-27 mm)


SZZ-nie pomyliło mi się,trzy lata temu nie miałeś takiej wiedzy jak dziś,dla ciebie był to guzik pruski i nie zwrócił twojej uwagi a moje sugestie co do pochodzenia przeszły bez echa.

Przypomnę na tyle,na ile to możliwe na ogólnokrajowym.

Małolat,wymiana,Kałuszyn,pośrednik,ryngraf.


(Siedlce to zmyła-myślałem,że załapiesz}

Jak nie załapałeś to tylko BILOMAX. ;)))

pzdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No a ten mój? Pewter, średnica 21 mm. Znaleziony w miejscu, gdzie trafiały się ciekawe guziki: napoleońskie, Księstwo itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Też 1 psp z lat 1826-1831.
A ja Ci go kiedyś już nie identyfikowałem?
Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Ja mam taki guzik, Widziałem tutaj już podobny ale wolałbym się upewnić czy ten też jest coś wart;) wcześniej mówiono że jest on z Powstania Listopadowego, prosiłbym o potwierdzenie tego:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information