Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

robson1981

Bitwa pod Dzierżoniowem lub Piławą górną?

Recommended Posts

Witam. Czy ktoś chodził z piszczałką w miejscach tej bitwy? jakie były efekty poszukiwań i gdzie mniej więcej się ona rozgrywała.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czytałeś to? http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Dzier%C5%BConiowem Raz miałem okazję podejść pod Rybaka ale jakoś szczęścia nie miałem, a tam chyba wojska pruskie umocniłały się, ale to był wypad w pośpiechu więc efekt marny.Myślę że Pieszyckie lasy mogą być ciekawe, bo pola trochę zaśmiecone. Daj znać na priv o ewentualnych odkryciach lub wypadzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A ja myślę że jeszcze jakieś kule armatnie lub kolorowe przedmioty przy odrobinie szczęścia mozna trafić. Ale wiekszość tak jak kolega napisał rdza rozpuściła.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bylem tam niedawno z piszczałką i niestety tak jak wszędzie pełno śmieci w okopach i oczywiście dziur po poprzednich kopaczach i kopalnia która połowe góry juz wysadzila i ciezko tam jest szukac bo zaraz jacys ludzie sie pojawiaja nie wiem z kad i trzeba sie chowac po lasach. Proponuje wspólny wypad jestem w Dzierzoniowie jeszcze kilka dni a potem wracam do siebie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam...tak jak sądze to jeszcze sporo w ziemi jest ...znajomy szedl z lasu ostatnio i na polu bez wykrywki wyoraną kule armatnią znalazl...osobiscie też pare fantów ostatnio trafilem w tym lesie......także warto pogrzebać w tym terenie...
Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niema takiej odleglosci co by pasja i historia nieprzyciągnela:-)
na jednym zboczu okolo 5kg kulek muszkietowych + guziczki. przykrywka od fajki ...ale znajomi wyciagli tam pare srebrniaków Fryderyka.....no i bardziej bym się kierowal w strone Dobrocina od rybiej góry na zachód...w strone stawów Pilawskich ...czas sprzyja bo pola puste.....
Pozdrawiam i zapraszam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Data bitwy to 1762 a pod Rybakiem można znaleść dużą ilość pocisków Dreysea jest to pocisk zespolony gdzie prototypy tej broni armia pruska dostała dopiero w 1838 roku a do pełnej produkcji weszła w 1842 roku więc skąd w takiej ilośći trafia się na tamtejszym polu bitwy w takiej ilośći żę na polu ornym znajdziecie ją gołym okiem jak wiadomo jest to broń ładowana odtylcowo czyli na leżąco stąd możę tak szybka wygrana prusaków

Share this post


Link to post
Share on other sites
Solfernus, gdybyś używał w swej wypowiedzi kropek i przecinków, łatwiej byłoby zrozumieć, o co Ci chodzi - bo ja jakoś nie mogę uchwycić sensu Tego, co napisałeś...
Piszesz, jak mniemam, o nabojach do iglicówki" Dreysego. Uważasz, że to, iż można je znaleźć na polu bitwy z 1762 r. świadczy, że wtedy były używane? Wolne żarty! Prusacy wynaleźli wehikuł czasu? :D Równie dobrze można napisać, że fakt znalezienia radzieckiego pocisku moździerzowego na polu bitwy pod Lutynią (1757) świadczy o używaniu wówczas stosownych moździerzy :-))))

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leuthen-Drogi kolego,chodziło mi o bitwę pod Piławą koło Dzierżoniowa, która odbyła się rzekomo w 1762 r ,tak jest datowana.Znajduje sie tutaj pomnik bitwy ,lecz jego losy były różne.Zbudowany został wiele lat po bitwie,przez następne lata brakowało tablicy pamiątkowej w czasach międzywojennych i powojennych. Tablica została wmurowana parę lat temu z obecną datą bitwy 1762.W pamiątkach po bitwie na wystawie w Dzierżoniowie są kule armatnie jak i również kule muszkietowe lecz tradycyjne czyli okrągłe,brak tam wzmianki o innych typach pocisków .Bitwę tą jak i plany i jej przebieg zgłębiłem dosyć dobrze ,stąd wiem że pociski Dreysego są wbite dokładnie w pozycje Austriaków .Niema żadnych innych potwierdzonych wzmianek o jakiejkolwiek innej bitwie w tym rejonie około 1838 lub pózniej.Więc postanowiłem sie tym podzielić z innymi może bardziej doświadczonymi kolegami .Dziękuję za odpowiedz kolego Leuthen .Lutynia i Rosjanie to zbyt długi odstęp czasu aby historia się aż tak pomyliła ,a w moim przypadku to jest możliwe dzięki wojennej zawierusze.Proszę kropki i przecinki;)))

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skoro już są kropki, przecinki i inne znaki interpunkcyjne, to teraz czas na lekturę Regulaminu...

Wtedy, może, zauważysz, że Twoje wpisy wymagają akceptacji moda- dopiero wtedy się ujawnią". Klonowanie wpisów nic nie zmieni...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drogi Solfernusie - bitwa z okresu wojny siedmioletniej na wzgórzu Rybak i w jego okolicach jest faktem historycznym, więc nie wiem, skąd Twoje stwierdzenie zekomo w 1762 r.".
To, że na terenie pola bitwy znajdowana jest znacznie późniejsza amunicja do iglicowych karabinów Dreysego może wynikać choćby z faktu, że był to potencjalnie teren ćwiczeń garnizonu pruskiego z Dzierżoniowa (w XIX w. stacjonowała tam piechota). Dodam, że na wzmiankowanym terenie zlokalizowane zostało także co najmniej jedno powojenne zrzutowisko broni z okresu II wojny światowej, której bynajmniej nie używali wojujący tam ponad 180 lat wcześniej żołnierze Fryderyka II i Marii Teresy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drogi kolego Leuthen ,bardzo dziękuję ci za zainteresowanie moim tematem bitwy pod Dzierżoniowem i wysnutą przeze mnie teorią pomyłki dat przez burzliwe losy regionu .Jestem pełen podziwu dla twojej wiedzy historycznej miejsca bitwy i okolicy Rybaka Jestem bardzo zadowolony że dowiedziałem się czegoś więcej na temat tego miejsca .Jeśli kiedyś znów będę węszył w zakrętach historii regionu skontaktuję się z tobą:)) Śmię podejrzewać iż to ty jesteś w posiadaniu wehikułu czasu. Jeszcze raz gratuluję olbrzymiej wiedzy. Pozdrawiam:)))

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information