Jump to content
ekiosk egazety next
Sign in to follow this  
ensiferum3

Latające dziwadła.

Recommended Posts

http://en.wikipedia.org/wiki/AEA_Cygnet
http://www.yesmag.ca/focus/flight/cygnet.jpeg

Przyziemny klimat ...
Podoba mi się, jako wielka kupa materiału :)


Dalej koledzy ... sam nie jestem na forum ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
wygląda jak latająca świnia :)

a tutaj znalazłem zdjęcia 35 niesamowitych prawdziwków :)
http://fundir.org/gallery,najdziwniejsze_samoloty_swiata,370,0,0.html

aż szkoda, że nie wszystkie da się zidentyfikować po wyglądzie

Share this post


Link to post
Share on other sites
A tutaj więcej zdjęć jednego z owych prawdziwków - Berijewa WWA 14. W sumie jest to Ekanoplan, a nie samolot, ale jakoś to latało nad tą wodą i było niezłym dziwadłem. Ten niszczeje pod chmurką, a drugi wyprodukowany egzemplarz podobno utonął.

http://www.kciuk.pl/Sowiecki-dziwny-samolot-a24725

Share this post


Link to post
Share on other sites
VVA-14 początkowo miał być samolotem-amfibią pionowego startu. Później został przebudowany na ekranoplan (wydłużono kadłub i dodano dwa silniki po bokach jego przedniej części)

fascynujaca maszyna
http://englishrussia.com/index.php/2010/09/06/a-weird-soviet-plane-vva-14/
http://englishrussia.com/index.php/2010/09/07/a-weird-soviet-plane-vva-14-part-ii/

ale powinniśmy być dumni - w każdym zestawieniu najdziwniejszych samolotów musi się znaleźć dzieło naszych konstruktorów - M-15 Belfegor :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
tyle, że obecny jego stan, to obraz nędzy i rozpaczy...
szkoda, bo użyto tutaj wielu unikalnych , niespotykanych nigdzie indziej rozwiązań technicznych i ekranoplan mógłby stanowić ozdobę każdej muzealnej kolekcji

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej
s-boj: a których nie poznajesz? Poza większością tych lekkich samolotów, na których znam się słabo, to w miarę wszystkie poznaję:

1. Handley Page Victor, brytyjski bombowiec z połowy lat 50., służył też jako samolot rozpoznawczy i tankowiec powietrzny
2. Dzieło Burta Rutana, jednego z bardziej innowacyjnych konstruktorów lotniczych. Od lat 70. projektuje on rozmaite dziwne statki powietrzne, pod własną firmą Scaled Composites, jak i we współpracy z innymi firmami. Na zdjęciu nosiciel White Knight + podwieszony pod nim SpaceShip One, kosmiczny wycieczkowiec, mogący zabrać 3 turystów w lot balistyczny na wysokość około 100 km.
3. Dornier Seastar amfibia z 1985
4. Kolejne dzieło Burta Rutana, Virgin Atlantic Global Flyer, samolot zbudowany w celu rekordowego przelotu dookoła świata bez lądowania samolotem jednomiejscowym. Przelot wykonał Steve Fossett 28.II-3.III.2005
5. ?
6. WW-14 o którym tu już była mowa
7. VariEze, samolot sportowy konstrukcji Burta Rutana z lat 70.
8. Miasiszczew WM-T - wersja rosyjskiego bombowca M-4, specjalny samolot transportowy do przewozu ładunków wielkogabarytowych na grzbiecie kadłuba, z 1981
9. Pregnant Guppy (chyba? było ich kilka, bardzo podobnych) seria samolotów do przewozu ładunków wielkogabarytowych budowana przez amerykańską firmę Aero Spacelines na bazie samolotu komunikacyjnego Boeing 377 lub wojskowego transportowca C-97. C-97 oblatany w jeszcze w 1944 powstał na bazie bombowca B-29, w którym jakby odcięto" górną połówkę kadłuba i na dolną założono nowy kadłub o zwiększonej średnicy mieszczący dużą ładownię (Boeing 377 Stratocruiser to taki sam samolot, tylko przerobiony na pasażerski, z odpowiednio komfortową kabiną).
Aero Spacelines zrobiło jeszcze raz to samo, odcięło górną połówkę kadłuba i założyło nową, jeszcze większą. Pierwszy ich gupik" powstał w 1962.
10. BAe (Hawker Siddeley) Nimrod - morski samolot patrolowy, do zwalczania okrętów podwodnych, rozpoznania itp., zbudowany na bazie pasażerskiego Cometa w 1967.
11. tego nie jestem pewien, ale chyba kolejny projekt Burta Rutana, Grumman Tier II (Global Hawk), bezzałogowy samolot rozpoznawczy z 2007
12. brytyjski Aviation Trade Carvair - przeróbka transportowego DC-4 na samolot do przewozu samochodów osobowych, z 1961
13. ?
14. Kolejny Nimrod, tym razem w wersji wczesnego ostrzegania (AWACS)
15. Colombian Cri Cri, francuski samolot ultralekki z początku lat 70., najmniejszy dwusilnikowy samolot na świecie (w każdym razie wtedy był)
16. amfibia Canadair (Bombardier) CL-215 albo któryś z jego potomków, samolot pożarniczy, ale są chyba też wersje morskie patrolowe, z 1969.
17. ?
18. ?
19. Airbus Beluga, współczesny gupik" na bazie A300-600.
20. Nord Noratlas, francuski transportowiec z 1949.
21. ?
22. rosyjski Mi-12, największy śmigłowiec świata z 1968, machnął kilka rekordów, które trzymają się do dziś, ale okazał się na tyle zawodny i niebezpieczny, że do produkcji nie wszedł.
23. ?
24. ?
25. ?
26. Proteus, kolejne dziecko Burta Rutana z 1998. Wysokościowy (ponad 18 km) samolot wielozadaniowy, może służyć jako rozpoznawczy/obserwacyjny, albo do badań atmosfery albo na przykład jako retransmiter sygnałów radiowych, albo do innych jeszcze rzeczy. Ciekawostka, może być wykorzystywany jako załogowy lub bezzałogowy.
27. ?
28. ?
29. Kolejny Guppy (Super Guppy?) - nie jestem pewien który z gupików jest który
30. North American XB-70 Valkyrie, prototyp amerykańskiego bombowca o prędkości 3 Ma, z 1964.
31. ?
32. M15 Belphegor
33. Beechcraft Starship, samolot dyspozycyjny z 1983, jak łatwo zgadnąć zaprojektował go Burt Rutan
34. I jeszcze jeden Guppy (Mini Guppy?)
35. Gee Bee, amerykański samolot wyścigowy z połowy lat 30. (a pewnie współczesna replika, bo coś za ładnie wygląda :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
no, napisałem, że nie wszystkie, a zwłaszcza nie poznaję: 5, 13, 17, 18, 21, 23, 24, 25, 27 i szczególnie słabo 28 :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
5. i 21. Seawind 3000
11. Global Hawk (któryś z prototypów lub przedseryjnych)
13. Tandem Aircraft Sunny Targa
17. Adam Aircraft A-700 AdamJet
23. Boeing 757-200 Catfish - samolot używany do testów urządzeń przewidzianych dla F-22
24. Stipa Caproni
25. Rutan 27 VariViggen
27. Bede BD-5B
28. Lockheed Martin P-791
31. Fauvel AV-36CR

18. ???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej
W czasach, gdy były w użyciu szybowce transportowe, przerabianie ich na samoloty nie było taką wielką rzadkością. Oprócz niemieckich Me 321/323 i Go 242/244 wersji silnikowej doczekał się np. brytyjski szybowiec GAL Hamilcar. Także popularny amerykański samolot transportowy Fairchild C-123, używany w niektórych krajach do dziś, wywodzi się z szybowca Chase XCG-20. Zdaje mi się, że rosyjski Szczerbakow Szcze-2 też wywodzi się z szybowca.
Zdarzały się też, choć rzadziej, przypadki odwrotne. Np. amerykański szybowiec XCG-17 był przeróbką C-47 Dakota.

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://pl.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatross

http://www.youtube.com/watch?v=sp7yv67B5Sc

Napędzane siłą ludzkich mięśni, lekkie o konstrukcji bardzo mocnej jak na swój ciężar. Zasięg... zależy od kierowcy ;) . Jeszcze tylko rozwiązać problem z
niestabilnością
...i kto wie? Może będziemy latać ... tak jak dziś jeździmy na rowerach :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Speedy 2010-10-18 09:50:17

W czasach, gdy były w użyciu szybowce transportowe, przerabianie ich na samoloty nie było taką wielką rzadkością. Oprócz niemieckich Me 321/323 i Go 242/244 wersji silnikowej doczekał się np. brytyjski szybowiec GAL Hamilcar. Także popularny amerykański samolot transportowy Fairchild C-123, używany w niektórych krajach do dziś, wywodzi się z szybowca Chase XCG-20. Zdaje mi się, że rosyjski Szczerbakow Szcze-2 też wywodzi się z szybowca.

Zdarzały się też, choć rzadziej, przypadki odwrotne. Np. amerykański szybowiec XCG-17 był przeróbką C-47 Dakota.
_____


Były to czasy nieustannego ścierania się koncepcji zastosowania szybowców transportowych i wszelkiej maści wynalazczości z tym związanej. Jest na takie tematy olbrzymia literatura amerykańska z lat 1941-1946. Potem dali sobie spokój z pisaniem o takich sprawach, ponieważ świat zachłysnął się możliwościami śmigłowców i szybowce poszły na historyczny śmietnik.

Wystarczył jeden fakt - na początku 1945 r. śmigłowiec Bell Model 30 uratował z kry dwóch wędkarzy na Jeziorze Erie. I cały kontynent północnoamerykański oszalał na tym punkcie. Firma Bell wykorzystała to i zorganizowała bardzo skuteczną kampanię reklamową na rzecz śmigłowców. I szybowce poszły w kąt, a zaraz potem na śmietnik.

Ale faktem jest, że już podczas II wojny Amerykanie wykombinowali na bazie motoszybowców transportowych coś, co dziś zwie cię Casevac i Medevac. Po stronie alianckiej byli więc w tym pionierem. Drudzy po nich byli Kanadyjczycy (ale z wykorzystaniem amerykańskiego sprzętu motoszybowcowego).

Sensownie opisywała to amerykańska prasa drugowojenna. Motoszybowce szpitalne robione na bazie szybowca transportowego CG-4A miały lądować bezpośrednio w strefie przyfrontowej, albo wręcz frontowej, zabierać rannych na pokłady i odstawiać tych rannych do szpitali na tyłach.

Do tego celu wykonano olbrzymią masę prób z wykorzystaniem motoszybowców (wszystkie na bazie szybowca CG-4A): XPG-1, XPG-2, PG-2A, XPG-2B, XPG-3, G-3 i XPG-3A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information