Skocz do zawartości
  • 0

Rower, ale jaki?


BananowyObcas

Pytanie

Witam!

Proszę o identyfikację pewnego znaleziska. :)

Jest to rower, wykopany" z pod sterty siana w starej stodole mojego dziadka. Wiem już że, prawdopodobnie, zostanie on przeze mnie odrestaurowany. Ale jestem laikiem, jeżeli chodzi o stare rowery. Nie mogę rozpoznać jego marki, szukałem na allegro, googlach czegoś podobnego ale nic nie pasuje. Z początku myślałem że to tzw. ZZR, lecz nie było nigdzie takiego samego jak mój. Oznaczeń na rowerze brak, co prawda jest jedno ale zamalowane i skorodowane, naklejek na ramie również brakuje, żaden z podzespołów nie jest jakoś oflagowany. Pod korbą znajdują się numery.

Potrzebuje jego marki aby wiedzieć jak się wzorować podczas remontu. Model będzie dla mnie już rarytasem! :)

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym jeszcze zapytać, w jakich latach w Polsce, lub we Francji (nie wiem dokładnie skąd pochodzi ten rower RANK, albo TANK (możliwe że przekręciłem nazwę) rowery musiały być zarejestrowane i mieć tabliczkę rejestracyjną jak we współczesnych motocyklach? Bo w rowerze tym o którym mówię, jest z tyłu miejsce na rejestracje.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie kiszka totalna... Internet mi padł... ;/ Próbuję dodać te felerne zdjęcia od 30 minut walczę z jednym, ale nic z tego... Jutro coś spróbuję dodać, być może jeszcze się obudzi dziś wieczorem, jak to zwykle bywa...
W każdym razie będę cały czas próbował.

Jeżeli chodzi o rower, to tak jak już pisałem logo jest zamalowane i skorodowane, ale owalne... Na prawym, całkowicie aluminiowym z elementami plastiku/gumy, pedale zauważyłem napisy i logo, Napis: CCCP, Logo: Sierp i coś czego nie mogę rozpoznać. (Postaram się dodać zdjęcie, jak odzyskam transfer.) Choć nie wątpię że dziadek mógł ten pedał zaczepić od innego roweru, jako że lewy jest zupełnie inny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wikipedia-(fragment) Polskie tablice rejestracyjne"

1920-1936

Nie istniało ogólnokrajowe zarządzenie dotyczące tablic rowerowych – każde województwo samo ustalało wygląd tablic rowerowych oraz zasady tworzenia numeru na nich.
1936-1937

Po raz pierwszy tablice rowerowe wprowadzone centralnym zarządzeniem wydawano od 15 września 1936 r. Tablice rowerowe były stosowane do rowerów i wózków poruszanych siłą nóg, a od 1937 r. również motocykli o pojemności silnika mniejszej niż 100 cm³. Tablicę należało umieścić z tyłu pod siodełkiem, prostopadle do osi roweru. Pod numerem znajdowały się cyfry oznaczające lata dwuletniego okresu rejestracji rowerów.

Tablice były żółte z czarnymi znakami i miały wymiary 120 × 76 mm. Numer składał się z litery i 5 cyfr. W numerze nie mogły być użyte litery F, G, J, O, Q, V.

Dwie pierwsze cyfry oznaczały województwo, chociaż stosowane wyróżniki różniły się od tych stosowanych na tablicach samochodowych.

Wyróżniki województw:

* 01-05 – miasto stołeczne Warszawa
* 06-08 – białostockie
* 09-12 – kieleckie
* 13-16 – krakowskie
* 17-20 – lubelskie
* 21-23 – lwowskie
* 24-30 – łódzkie
* 31-33 – nowogródzkie
* 34-35 – poleskie
* 36-47 – pomorskie
* 48-83 – poznańskie
* 84-85 – stanisławowskie
* 86-87 – tarnopolskie
* 88-93 – warszawskie
* 94-96 – wileńskie
* 97-99 – wołyńskie

Województwo śląskie samo ustaliło system tablic rowerowych. Co prawda, ich kolorystyka była taka sama, co w innych województwach, ale zasady tworzenia numeru były zupełnie inne. Na tablicy znajdowało się 6 cyfr, a numery wydawano od 100 100 w górę.
1938-1939

15 listopada 1937 r. Minister Komunikacji wydał Zarządzenie w sprawie kształtu, barwy, i wymiarów tabliczek rowerowych na okres rejestracyjny 1938-1939. Tablice rowerowe wydawano dla rowerów i wózków poruszanych siłą nóg oraz motocykli o pojemności silnika mniejszej niż 100 cm³. Tablicę należało umieścić z tyłu pod siodełkiem, prostopadle do osi roweru.

Tablice miały czarne tło, żółte znaki i obwódkę. Były nieco mniejsze od poprzednich – miały wymiary 105 × 105 mm.

Zachowano układ 1 litera + 5 cyfr. W górnym rzędzie znajdowała się litera i dwucyfrowy wyróżnik województwa, a w dolnym 3 cyfry. W numerze nie mogły być w nim użyte litery F, G, J, O, Q, V. Do lipca 1938 r. wyróżniki województw były te same, co na tablicach z lat 1936-1937, chociaż część województw, a także m. st. Warszawa, zachowało dawne wyróżniki.

Wyróżniki województw od lipca 1938 r.

* 01-05 – miasto stołeczne Warszawa
* 06-08 – białostockie
* 09-12 – kieleckie
* 13-16 – krakowskie
* 17-20 – lubelskie
* 21-23 – lwowskie
* 24-30 – łódzkie
* 31-33 – nowogródzkie
* 34-35 – poleskie
* 36-47 – pomorskie
* 48-76 – poznańskie
* 77 – wołyńskie
* 78 – białostockie
* 79-80 – kieleckie
* 81 – lubelskie
* 82 – pomorskie
* 83 – warszawskie
* 84-85 – stanisławowskie
* 86-87 – tarnopolskie
* 88-93 – warszawskie
* 94-96 – wileńskie
* 97-99 – wołyńskie

Podobnie jak poprzednio, system tablic rowerowych w województwie śląskim wyglądał inaczej. Co prawda, kolorystyka tablic była taka sama, co w pozostałych województwach, zasady tworzenia numeru pozostały niezmienione.

Inaczej wyglądały tablice rowerów wojskowych. Tło wprawdzie miały czarne, tak samo jak tablice rowerów cywilnych, ale znaki i obwódka miały kolor biały. Numer zaczynał się zawsze od litery W, a po nim następowało 5 cyfr (pierwsza była oddzielona od litery i pozostałych cyfr kreskami).
1945-1946

Podobnie jak w latach 1920-1936, nie istniało ogólnokrajowe zarządzenie dotyczące tablic rowerowych i każde województwo samo ustalało wygląd tablic rowerowych oraz zasady tworzenia numeru na nich.
1947-1948

U góry tablicy znajdowała się nazwa powiatu oraz napis ROK 1947/48.

Tablica miała czarne tło, żółte znaki i obwódkę. Były dosyć małe – mierzyły tylko 88 × 78 mm. Numer składał się z 5 cyfr.
1949-1950/51

Tablice z okresu 1947-1948 były ważne do 30 września 1949 r.

Wymiary tablicy były te same, co w latach 1947-1948. Tablice miały czarne tło i białe znaki i obwódkę. Numer miał literę i 5 cyfr (poszczególne przedziały cyfrowe oznaczały województwo). W numerze nie mogły być użyte litery: J, O, Q, V.

Wyróżniki województw:

* 00001-01499 – białostockie
* 01500-06999 – gdańskie
* 07000-11499 – kieleckie
* 11500-18999 – krakowskie
* 19000-21999 – lubelskie
* 22000-22999 – miasto Łódź
* 23000-30999 – łodzkie
* 31000-33999 – olsztyńskie
* 34000-41999 – pomorskie
* 42000-59999 – poznańskie
* 60000-62499 – rzeszowskie
* 62500-76499 – śląskie
* 76500-81499 – szczecińskie
* 81500-82499 – miasto stołeczne Warszawa
* 82500-86999 – warszawskie
* 87000-92599 – wrocławskie

Dodatkowe wyróżniki województw wprowadzone w czerwcu 1950 r.:

* 92600-95499 wrocławskie
* 95500-99500 poznańskie
* 99501-99855 pomorskie
* 99856-99999 warszawskie
* O 00001-60000 śląskie
* O 60001-99999 pomorskie
* J 00001-32250 białostockie
* J 32251-43250 gdańskie
* J 43251-63250 wrocławskie
* J 63251-83250 rzeszowskie

1951

Tablice z okresu 1949-1950 mogły być wydawane jeszcze w 1951 r., aż do wyczerpania zasobów.

Wymiary tablicy i kolorystyka nadal pozostawały niezmienione.

Zmieniono układ numeru – od tej pory składał się z 2 liter i 3 cyfr. Pierwsza litera oznaczała województwo. Drugą literą nie mogły być B, D, I, J, O, V, z wyjątkiem województw katowickiego i wrocławskiego, gdzie była dopuszczona jako druga litera B.

Wyróżniki województw:

* A – białostockie
* C – bydgoskie
* E – gdańskie
* F – katowickie
* G – kieleckie
* H – koszalińskie
* K – krakowskie
* L – lubelskie
* M – łódzkie
* N – miasto Łódź
* P – olsztyńskie
* R – opolskie
* S – rzeszowskie
* T – poznańskie
* U – szczecińskie
* W – wrocławskie
* X – zielonogórskie
* Y – miasto stołeczne Warszawa
* Z – warszawskie

1952-1954

Tablice miały kształt trójkąta z zaokrąglonymi rogami.

Długość podstawy wynosiła 70 mm, boków – 90 mm, a szerokość zaokrąglenia – 30 mm. Tło było czarne, a znaki i obwódka żółte. Numer składał się z litery i 5 cyfr (dwie pierwsze oznaczały województwo, wyróżniki były te same, co na tablicach samochodowych).

Tablice rowerowe ostatecznie wycofano w styczniu 1954 r. Jednak obowiązku rejestracji rowerów nie zniesiono – przy rejestracji rowerów wydawano tylko kartę rowerową (dowód rejestracyjny). Obowiązek rejestracji rowerów zniesiono w 1964 r."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Proszę o identyfikację pewnego znaleziska. :)

Jest to rower, wykopany" z pod sterty siana w starej stodole mojego dziadka. Wiem już że, prawdopodobnie, zostanie on przeze mnie odrestaurowany. Ale jestem laikiem, jeżeli chodzi o stare rowery. Nie mogę rozpoznać jego marki, szukałem na allegro, googlach czegoś podobnego ale nic nie pasuje. Z początku myślałem że to tzw. ZZR, lecz nie było nigdzie takiego samego jak mój. Oznaczeń na rowerze brak, co prawda jest jedno ale zamalowane i skorodowane, naklejek na ramie również brakuje, żaden z podzespołów nie jest jakoś oflagowany. Pod korbą znajdują się numery.

Potrzebuje jego marki aby wiedzieć jak się wzorować podczas remontu. Model będzie dla mnie już rarytasem! :)

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie