Jump to content

zdjęcia z pola bitwy - Mokra 1939


Recommended Posts

Teraz, Czlowieksniegu napisał:

Skoro dostał strzał z własnych pozycji w tył, to... albo przy jakimś dziwnym manewrze, albo musiał tył na przód- inaczej chyba by się nie dało w "rufę" trafić.

 

Teraz, formoza58 napisał:

Nie , robiła odwrót prawidłowo przodem, brakowało jej kilkanaście metrów, potem w prawo i prosto drogą do przepustu kolejowego

 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 491
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Obrona Łobodna jak najbardziej jest elementem walki pod Mokrą. Wystarczy spojrzeć na mapę by zrozumieć jak była ważna. Uniemożliwiała wyjście na tyły Wołyńskiej BK i w konsekwencji jej zniszczenie.

Mapka pokazuje ugrupowanie do walki Wołyńskiej BK. 84 batalion piechoty, 21 i 19 puł tworzą główną linię obrony. Odwód to 2psk i 21puł. Północne skrzydło brygady zabezpieczały oddziały 30DP a południo

?

Posted Images

Szacowni Panie i Panowie .
Szczerze chciałabym by wcześniejsze wpisy tkwiły na Topliście odpowiednio dłużej .
Nawet z pół roku . Z pewnością zasługują na skupioną uwagę i odpowiednio dogłębne zrozumienie .
Warto się postarać . Niestety aukcje się zakończyły - muszę dodać kolejne akapity .
Znów popełnię " faux pas"- kolejne ujęcie poza Mokrą ! ( Mogę mieć jedynie nikłą nadzieję że uniknę zbanowania )
Fotografii wysadzonego mostu i przeprawy w Opatowie jest wiele . Tym razem w tle widoczny stojący poza drogą  czołg .
Czy jest jednym z pierwszych, może pierwszym uszkodzonym/zniszczonym pod Mokrą ?
Pozostaje zwrócić uwagę na wcześniejsze zbiory może uzyskamy zbliżenie i stanie się jasność .

 

opatów czołg.jpg

Link to post
Share on other sites

Poprzednie zdjęcie posiadało numer rolki  i kolejny w serii b5a .
Istnieje inne dla mnie ważniejsze z numerem b20a .
Skoro pierwsze pochodzi z Opatowa następne powinny dotyczyć Mokrej .
Dobry Duch tego forum podesłał mi onegdaj kilka fotek z zestawów w których znalazły się ujęcia 2 Baterii .    Jakoś tak się składa że jeśli nad czymś się zastanawiam na aukcjach ukazują się dodatkowe uzupełniające informacje - obrazy .
Tym razem było podobnie , jak sądzę ... cdn .

pr36 mokra.jpg

Link to post
Share on other sites

Taak - trudno mi było cokolwiek napisać . Jak też trudno pracować
przy takich zdjęciach ze świadomością wcześniejszych "gierek " na forum .
Co znaczy moje lub Wasze ego wobec siły przekazu tych obrazów .
Poprzednia fotografia ostrzelanego pojazdu przypomniała mi
o tym że sztab 4PD  2 września kwaterował w Mokrej .
Zakładam że 36PR stacjonował w pasie natarcia czyli od Wilkowiecka do Mokrej .
W tle załączonych fotografii widać kolumnę pojazdów .
Sądzę tę samą jak na zdjęciu wczorajszym . Z tyłu słabo widoczny przodek lub jaszcz ?
Wszystkie obrazy mają podobny czas wykonania, orientację geograficzną,
oraz podobne  zadrzewienie . Wykonane w godzinach popołudniowych 1 lub 2 września .
W komplecie znajdowały się kolejne ujęcia Poległych z których część
z pewnością pochodzi z tego miejsca . Niestety brak możliwości 100% wskazania
na mapie - brak zdjęcia lotniczego . Co oznacza że należy zwrócić szczególną uwagę
na podobne w przyszłości .

Pobojowisko2.JPG

Pobojowisko3.JPG

Pobojowisko4.jpg

Edited by miroslav
Link to post
Share on other sites

Witam. Ci żołnierze na zdjęciach to chyba polegli żołnierze z IV/84 Strzelców Poleskich. Ewidentnie piechota. Co do tej wieży o której była mowa wstawię zdjęcie które bardzo dobrze przedstawia jej szczegóły. Jeśli chodzi o Szwadron samochodów pancernych WZ-34 który brał udział w bitwie pod Mokrą to na pewno samochody pancerne z 12 Batalionu Pancernego  z Łucka który szwadron wystawiał  miały szerszy kadłub. Odrzucając zdjęcia samochodów z węższym kadłubem , oznaczone błyskawicą -71 Dywizjon Pancerny i opisane z miejsca to jest to jakiś punkt zaczepienia do szukania zdjęć samochodów WZ-34 z bitwy pod Mokrą. Poniżej zdjęcie samochodu pancernego WZ-34 z Łucka -szerszy kadłub.  Pozdrawiam.

86352-1.jpeg

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Owszem czekałem na taką uwagę . Ewidentnie piechota .
Jednak na drugim wrzuconym zdjęciu -
w pierwszym planie elementy uprzęży ? , siodło ?
Zdjęcia z samochodem pancernym rozpatrywałem ale
musiałem odrzucić - konstrukcja nieuszkodzona .
Uprzednio sugerowano lokalizację na trasie lotniczej
Warszawa- Poznań gdzie istniał udokumentowany system wież nawigacyjnych .

Od wielu lat starałem się dowiedzieć gdzie wykonano zdjęcie Poległego Ułana .
Fotografia udostępniona przez Pana HJZ . Pochodzi z albumu PR35 .
W zestawie natrafiłem na kolejne ujęcie które zawiera dodatkowe informacje  .
Półkolisty nasyp  ,droga wychodząca ze wschodniego brzegu rozległej dolny  .
Może okolice Liswarty ? - okolicznych dopływów  lub starorzecza ?

Ułan1.jpg

Ułan2.JPG

Link to post
Share on other sites
35 minut temu, miroslav napisał:

Zdjęcia z samochodem pancernym rozpatrywałem ale
musiałem odrzucić - konstrukcja nieuszkodzona .

Myślę, że Anuka wrzucając zdjęcia, chciał pokazać jak wyglądała podobna konstrukcja w całości, a nie, że jest to ta z Mokrej, której temat Pan poruszył.

Link to post
Share on other sites

Jak sądzę  Pan Anuka wie że i ja wiem albowiem rozpatrywałem
w przeszłości . Oczywiście jestem mu wdzięczny za wypowiedź .
Natomiast obecnie zastanawia mnie konstrukcja siodła - kulbaki
w zasadzie jego  elementy . Albowiem zbiegiem okoliczności
znacznie bliższe było mi przedwojenne siodło  armii USA
(z przedziałkiem na klejnoty ) . Jakimś cudem , może z dostawami UNRRY
trafiło do Polski i ostatecznie pod moje 4 litery :)
Natomiast nasze wrześniowe, przypadające mi drogą dziedziczenia
zostało przerobione na cholewki . Nad czym boleję aczkolwiek
rozumiem czas niedostatku .

Link to post
Share on other sites

Tankietka została trafiona  w oznaczonym miejscu . Niewielkim kalibrem . Na wysokości błotnika .
Obok (nr 15) był zbiornik paliwa i akumulator . Efekt oczywisty .
Pocisk eksplodował prawdopodobnie  w komorze wentylatora .
Istnieje tylko jedna możliwość -trajektorię pocisku oznaczyłem .
W innym przypadku byłby to obiekt podobny do zdjęć z Kuźnicy .
Zdjęć TKSa istnieje ponad 20 szt. więc wrzucanie ich kolejno
w odrębnych postach nie jest dobrym rozwiązaniem .

tks1.jpg

Link to post
Share on other sites
W dniu 8.03.2021 o 20:20, miroslav napisał:

Pozostaje zwrócić uwagę na wcześniejsze zbiory może uzyskamy zbliżenie i stanie się jasność .

Inne ujęcie jak pisałeś - patrząc na nieuszkodzone zabudowania być może tak żadnych większych zmagań nie było; jedynie mostek "odleciał". Zatem i czołg mógł jedynie chwilowo, celem oględzin przeprawy bokiem przystanąć.

Bild 1 - Polen-Panzer-Rgt-36-4-PD-Panzer-Kradmelder-zerstoerter-Bruecke-bei-Piotrkow

Link to post
Share on other sites

Od dłuższego czasu zamiast zdjęć pojawiają się  linki z błędami w kodzie .
Wpisu powyżej również nie widzę .
Jakaś dziwna sytuacja ponieważ prawie wszystkie wcześniejsze
 fotki na forum ładują się bez problemów .
Zakładam że chodziło o ujęcie z zestawu które wrzucam .
Wszystkie dotyczą przeprawy i mostu w Opatowie .
Jak widać powstało kilka prowizorycznych przepraw .
 Niestety tylko na jednym ujęciu ( bei Mokra ) bardzo słabo widoczny czołg który nas interesuje .
Stoi gdzie stał . Krzyż proporcjonalnie do sylwetki duży czyli chyba dowódczy .
Jeśli nie popełniam błędu w opisie to na innym ujęciu pojazd w tle
też ma jakieś problemy .

4pdtan23opatow.jpg

most Opatów.jpg

most1.jpg

op most 7.jpg

op8.jpg

op11.jpg

opatow 9.jpg

opatów4.jpg

opatów6.jpg

opatów7.jpg

Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, miroslav napisał:

Od dłuższego czasu zamiast zdjęć pojawiają się  linki z błędami w kodzie .
Wpisu powyżej również nie widzę .
Jakaś dziwna sytuacja ponieważ prawie wszystkie wcześniejsze
 fotki na forum ładują się bez problemów .

to ponawiam:

Inne ujęcie jak pisałeś - patrząc na nieuszkodzone zabudowania być może tak żadnych większych zmagań nie było; jedynie mostek "odleciał". Zatem i czołg mógł jedynie chwilowo, celem oględzin przeprawy bokiem przystanąć.

 

4pd.jpg

Link to post
Share on other sites
W dniu 20.03.2021 o 18:49, miroslav napisał:

Od dłuższego czasu zamiast zdjęć pojawiają się  linki z błędami w kodzie .
Wpisu powyżej również nie widzę .
Jakaś dziwna sytuacja ponieważ prawie wszystkie wcześniejsze
 fotki na forum ładują się bez problemów .
Zakładam że chodziło o ujęcie z zestawu które wrzucam .
Wszystkie dotyczą przeprawy i mostu w Opatowie .
Jak widać powstało kilka prowizorycznych przepraw .
 Niestety tylko na jednym ujęciu ( bei Mokra ) bardzo słabo widoczny czołg który nas interesuje .
Stoi gdzie stał . Krzyż proporcjonalnie do sylwetki duży czyli chyba dowódczy .
Jeśli nie popełniam błędu w opisie to na innym ujęciu pojazd w tle
też ma jakieś problemy .

4pdtan23opatow.jpg

most Opatów.jpg

most1.jpg

op most 7.jpg

op8.jpg

op11.jpg

opatow 9.jpg

opatów4.jpg

opatów6.jpg

opatów7.jpg

Przepust w Opatowie

https://goo.gl/maps/Cg2KTqZwUNXt8DTg8

Link to post
Share on other sites

Witam . Właśnie  zakończyłem poszukiwania
związane ze zdjęciem Poległego Ułana .
To jedna z pierwszych, bardzo istotnych dla mnie fotografii .
Jak sądzę jest i będzie równie ważna dla Was .
Okazało się że większość elementów tej zagadki znam od lat .
Lokalizacja okazała się być dla mnie kompletnym zaskoczeniem .
Nieco obawiam się błędu i blamażu jednak jestem pewny .
Jak zwykle trudno mi będzie opisać w szczegółach
jednak postaram się zakończyć prace do Świąt .
Zdrowia .

Link to post
Share on other sites

Może powinienem zacząć od skali -
Jeśli most w Opatowie wyglądał jak na zdjęciu poniżej a obecny stan widzimy obok
czego powinienem szukać na mapach ?
Przyjąłem że skalą będzie leżący na nasypie drogi koń . Przyjmuje się długość ok. 2,4 m
Wypadło że grobla w najwyższym miejscu ma zaledwie ok. 1,5 metra wysokości .
Natomiast woda na fotografii to obecnie  strumyk lub ciek terenowy  .
To wyjaśnia brak mostu . Pozorna wielkość obiektu na ujęciu to "magia" fotografii .
Na mapach WIG nasyp mógł pozostać nieoznaczony .
Jednocześnie na powiększeniu w tle zauważyłem zadrzewione wzniesienie
a za krzakami przy rzeczce coś co wyglądało na budynek . ( stodoła )
Więc po raz enty jeździłem wzrokiem po mapach bez zbytniego entuzjazmu .
Wcześniej wielokrotnie starałem się odnaleźć to miejsce w dolinie Liswarty
jednak bez sukcesu . Tym razem poszło sprawnie .
Oczywiście byłem kompletnie zaskoczony tym wynikiem .
Góra Opatowska i Popowice .
We wspomnieniach miała być "łysa " ale widzimy tylko część zbocza .
Zarazem na wzgórzu stały konie od działka ppanc, może nie było kompletnie pozbawione drzew .
Jednego dnia jestem pewny , drugiego mam wątpliwości - może sami poszukacie na mapach ?
https://www.google.com/maps/@50.9709637,18.8542916,3a,37.5y,246.9h,88.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4ISSFIn688L7fFTKhRhqsw!2e0!7i13312!8i6656

 

Opatów4.JPG

XXXa.JPG

stodoła.jpg

mapa1.jpg

widok z góry.jpg

obecny widok.jpg

Link to post
Share on other sites

Zdjęcie dobrze pasuje do warunków terenowych .
Nawet widoczne z góry wyrobiska kamienia mają swój odpowiednik w postaci krzewów z prawej strony tła .
Pozostaje wątpliwość czy bród został zasypany po aktualizacji map .
Jednak często spotykałem obiekty które zostały wybudowane później .

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information