Jump to content
Sign in to follow this  
1610

zdjęcia z pola bitwy - Mokra 1939

Recommended Posts

Jeszcze jedno zdjęcie, przy wnikliwym szukaniu w ww. forum, może drugie i będzie  komplet. Jeszcze co najmniej cztery 😉  Natomiast, miejsce upadku tej maszyny, to od lat nie jest tajemnicą ze wskazaniem na Łobodno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiem i znam kolejne  niepublikowane. Musiałem wyłamywać otwarte drzwi .
Mój ostatni post zawiera  dodatkowy  przekaz . Mam nadzieję oczywisty .
Ktoś wiedział a nie powiedział ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli  opis "Łobodno" w albumie był poprawny :
Lądował pomiędzy dwoma drogami . Wzdłuż miedzy . Obok traktu z Łobodna na Ostrowy .
Pod wiatr który wówczas ( zdjęcia okolicy z godz.7-7.30 ) był słaby z północy .
Zakładając że lokalizacja jest prawidłowa to został zestrzelony ok.  godz. 9.30 -10 rano .
Czyli w podobnym czasie zostały zniszczone środki łączności radiowej na ziemi i w powietrzu .
Czołgi o których wspomniałem wcześniej stoją na drodze w kierunku Miedźna .

 

Łobodno geo.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki pomocy Pana H.J. Zeisa - blog Panzerregiment 35 , otrzymałem możliwość publikacji kilku zdjęć związanych z Bitwą . Fotografia TKS z Mokrej III mogła wskazywać , że pojazdy w tym miejscu zostały ściągnięte z większej odległości .
Ujęcia lotnicze sugerują  czołgi trafione w najbliższej okolicy . Ślady przeciągania na gruncie wskazują położenie w trakcie walk .

cdn.

12kr3a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdjęcie z Mokrej III . Czołg z prawej strony oznaczyłem w poprzednim poście
kolorem zielonym . Jest to kolejny  pojazd  zniszczony ogniem 75-ki .
Ponownie wraca wątpliwość co do  działka ze szwadronu Rtm.J.Hollaka .
Brak śladów ognia pośredniego . Być może należy doświadczalnie i na miejscu
sprawdzić widoczność ze stanowisk w Mokrej II .
Fotografia udostępniana wyłącznie do celów niekomercyjnych .

TKSmkr3.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponownie Mokra III . Czołg oznaczony na zdjęciu lotniczym kolorem niebieskim .
Widoczne ślady ostrzału z URa . Ogień prowadzony z bliskiej odległości
na co wskazuje koncentracja trafień w górnej części pancerza.
Doprowadził do odspojenia i pęknięcia części płyty czołowej .
Jednak podstawową przyczyną holowania pojazdu było uszkodzenie
trakcji . Na wcześniej zamieszczonym ujęciu zerwana gąsiennica .

Ps. Zdjęcie wyłącznie do celów niekomercyjnych . Dlaczego to wpisuję ?
Będę bardzo wkurzony jeśli fotografie udostępniane z dobrej woli ,
celem przybliżenia Naszej Historii , trafią do ponownego obiegu np. EB
jako "oryginały z epoki" . Dla kasy ...Tak już bywało ..

Vmkr3.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kończąc - nieco pomarudzę bo lubię .
Odnośnie zaprzyjaźnionej strony - pancerne wraki 39 .
Określenie "składnica złomu" aczkolwiek  być może słusznie ze względu na wewnętrzny podział strony
 budzi mój głęboki sprzeciw . Zdjęcia z Mokrej pochodzą bezpośrednio z pola walki .
Z miejsc gdzie poległo wielu po obu stronach zmagań . Już pisząc "wrakowisko"
 miałem wewnętrzny problem pamiętając drastyczne obrazy  .
Niestety brakowało mi innego określenia w pełni oddającego dramat wojny .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 18.01.2019 o 00:06, miroslav napisał:

Prawdopodobnie miejsce trafienia 222
Nie znalazłem innego w którym można wykonać tą fotografię .
Jednocześnie ( choć nie chętnie 🙂 ) przyznaję się do błędu :
krzyże były identyczne w obu pułkach .

222_lokalizacja.jpg&x=800

Serdecznie witam wszystkich, czytam forum od jakiegoś czasu a teraz bardzo często. Powód jest prosty, mamy osiemdziesiątą rocznicę bitwy a w planie odsłonięcie obelisku 2DAK. 
W mojej opinii czołg stoi na polach pomiędzy Mokrą II i III a widoczny cypel  to las w kierunku Wilkowiecka. 
Ze wspomnień mojej rodziny wynika, że las przed nasypem pomiędzy Mokrą I i II był wtedy młodnikiem.

 

Edited by mariusz.mario

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję że samodzielnie starasz się zbierać informacje i poukładać " puzzle " .
Nie istnieją prawdy objawione i każdy z nas błądząc samodzielnie dociera do prawdziwego obrazu Bitwy .
Problem w tym że 222 znajduje się na zdjęciach w zestawie 4 wraków
położonych (oświetlenie ) na północ od zabudowań .
Jeśli Twoje uwagi są słuszne wówczas to wrakowisko należałoby lokalizować
na północ od Mokrej 3 ( jest kilka zdjęć i 222 tam nie stoi ) lub na północ od  od Mokrej 2 .
Może ponownie przemyśl ustawienia zdjęć- ładnie to zebrali na stronie " pancerne wraki 39"
Jeśli natrafisz na błędy które wcześniej popełniłem to dobrze .
Mam różne licencje ale nie na nieomylność :)Serdecznie  Pozdrawiam Mirek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można określić kierunek i sektor z którego strzelano - okolice przepustu .
Natomiast odpowiedź kto nie istnieje lub ja jej nie znam .
Wspomnienia Hartiego Effenberga mogą dotyczą tego pojazdu lub innego TKSa .
Ich treść wygląda na "projekcję " kolejno zapamiętanych obrazów
więc trudno na ich podstawie wyciągać wnioski.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zweryfikuję opis zdjęcia poprzednio wrzuconego. Wg. jego , od lewej widoczne były wraki niemieckich maszyn. Ostatnio trafiłem lepszą rozdzielczość i wychodzi na to, ze są to jednak korony drzew 😞  

mokr szkol1.JPG

mokr szk2.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

To coś białego w głębi nad osłoną znanego z innych zdjęć działa 2 baterii, może być budynkiem szkoły ? Powinno to być gospodarstwo przed drogą, ale wygląda na zdjęciu jak piętrowe...

co to.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Owszem zauważyłem  krzaki ale jak zwykle trudno mi było przyznać się do błędu :) .
Natomiast dodatkowy obiekt w tej lokalizacji na zdjęciu lotniczym  fatamorganą nie jest .
Zdjęcie z  Reinhardtem i Hoepnerem ma dobre "umocowanie " i raczej nie sprawi mi podobnego kłopotu .
( tu akurat rozpoznanie odbyło się wielotorowo czyli nie tylko ja nad tym pracowałem .)
Pozostały powiększenia ostatniego zdjęcia lotniczego do opisu . Miałem to zrobić z okazji rocznicy ,
zrobię później , mam nadzieję z sensem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 8.01.2019 o 22:34, formoza58 napisał:

Wrakowisko przy drodze w Mokrej II. Od prawej wozy: 241, 243, 222

mokra_241_243_222.jpg&x=800

I w przypadku tego zdjęcia weryfikacja, po "zabawie" z dużymi rozdzielczościami. Jednak 245 nie 243.

mokra wrakowis.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information