Jump to content

GAZ 51/63


Folkersam

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply
  • 3 months later...
  • 3 years later...
Odświeżam temat żeby nie zaśmiecać. Potrzebuję silnik do takowego Gaza. Może być sam blok bo osprzęt jest raczej w dobrym stanie. Może uruchomicie Panowie jakieś swoje sekretne znajomości i uda się coś takiego ze stodoły odkopać. Jak nie znajdę samego silnika to ewentualnie zakupię całość za jakieś drobne grosiki ;).
Link to post
Share on other sites
W Ozorkowie pod Łodzią, przy głównej trasie (1) jest gość, u którego na podwórku stoją 3 Gazy 63 i Zis 150 - kiedyś ZN obecnie w stanie wizualnie kiepskim, mechanicznie jednak jak nowe. Ceny, a Pan wysprzedaje samochody na części i w całości bardzo przystępne.
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Ok silnik mam, stoi w ramie. Ale mieć to nie wszystko ;) może mi ktoś przesłać fotkę komory silnika od strony wydechu ? Interesują mnie połączenia przewodów wodnych do nagrzewnicy. Poza tym mam taki kranik na bloku silnika bliżej skrzyni, do którego też dochodzi jakiś przewód i niestety nie wiem gdzie go podpiąć :/.
Link to post
Share on other sites
Składam 63. Co do dokumentacji to mam trochę zdjęć i schematów ale brakuje mi właśnie podłączenia do nagrzewnicy. Silnik niestety nie był kompletny i dlatego mam z tym kłopot. Największy problem mam teraz z drewnem, konstrukcja drzwi i rama kabiny. Ale pomału się robi. Na wiosnę powinien wyjechać.
Link to post
Share on other sites
  • 10 months later...
Czy jest ktos kto moze mi wyjasnic oznaczenie T " na boku tego lublina ?

widziwalem zdjecia lublinow i zisa gdzie wlasnie wystepowaly oznaczenia T" i L" na burtach

prosze o informacje na temat tego oznaczenia lub tego typu oznaczenia, moze bylo wiecej liter? lub prosze wskazac pozycje ksiazkowa gdzie moglbym o tym przeczytac
Link to post
Share on other sites
  • 2 years later...
Prototypowy egzemplarz samochodu sanitarnego na bazie GAZ 51 został wykonany w 1951 roku wg założeń konstrukcyjnych opracowanych przez wojsko. Następnie, już na podwoziu samochodu Lublin 51, w Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych w Jelczu koło Oławy rozpoczęto produkcję sanitarnego samochodu Lublin, który otrzymał oznaczenie 51/243. Kabina kierowcy, dwuosobowa, miała drewniany szkielet obity sklejką wodoodporną. Dach dodatkowo obciągnięty był dermą. Maska,osłony silnika i błotniki-z blachy stalowej. Sanitarna część karoserii wykonana ze stali wyposażona w 6 sztuk noszy, które po rozłożeniu mocowane były na dwóch poziomach.
Seryjnie produkowany samochód Warszawa M 20 został przystosowany do użytku jako sanitarka przez Warsztaty Państwowej Kolumny Transportu Sanitarnego i od 1956 roku FSO część samochodów wypuszczała już z tymi modyfikacjami (typ M 20-S) umożliwiającymi przystosowanie do wersji dla Kolumny Transportu Sanitarnego. Samochód wyposażony był w dwa sygnały dźwiękowe (jednotonowe klaksony) oraz syrenę alarmową. Przednie siedzenie dwuosobowe. Nosze umieszczone za miejscem kierowcy wysuwane po otwarciu klapy bagażnika. Obok noszy, za miejscem pasażera, dodatkowe miejsce dla sanitariusza lub lekarza. Wraz z wprowadzeniem modyfikacji w standardowym samochodzie Warszawa od 1960 produkowano zmodyfikowany samochód sanitarny Warszawa M 201-S przystosowany do funkcji transportu sanitarnego Warsztaty Kolumny Transportu Sanitarnego.
Samochód sanitarny na bazie mikrobusu NYSA N 59 powstał w Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych w Nysie a seryjna produkcję samochodu sanitarnego NYSA N 59-S rozpoczęto w 1959 roku. Kabina dla kierowcy + 1 osoba. Samochód przystosowano do transportu na noszach dwóch osób (piętrowo) i dwóch osób opieki medycznej na ławeczce wzdłuż prawej ściany nadwozia. Samochód miał pełnić funkcję karetki pogotowia ratunkowego.
Nie mam danych na temat innych samochodów transportu sanitarnego wykonywanych po roku 1960.

C.
Link to post
Share on other sites
W odpowiedzi na pytanie jawor88 z dnia 2013-11-25 18:29:13 co oznaczają litery T" i L" na burtach to dopiszę że były jeszcze litery S" oraz skrzyżowane lufy armatnie otoczone kwadratem. Oznaczenia te występują na pojazdach mniej więcej od połowy lat pięćdziesiątych do połowy lat sześćdziesiątych na burtach i kabinach pojazdów samochodowych i niektórych ciągników gąsienicowych.
Z tego co wydedukowałem to:
L" (w kwadracie)- pojazdy szkolne (nie tylko do nauki jazdy, także te z zabudową inną niż ciężarowa służące do szkolenia)
T" (w kwadracie)- pojazdy transportowe (taborowe)
S" (w kwadracie)- pojazdy z zabudową specjalną
skrzyżowane lufy armatnie" (w kwadracie)- pojazdy artylerii także przeciwlotniczej w tym ciągniki gąsienicowe.
Bardzo proszę o uwagi i ewentualne sprostowania do powyższego albowiem fachowej literatury niestety brak.
Link to post
Share on other sites
Wiem że nie na temat Gaza 51/63 ale uzupełnię swoją poprzednia wypowiedź (może komuś się to przyda). Litery L" (w kwadracie) malowane były także na ciągnikach gąsienicowych służących do szkolenia w tym na ciągnikach Mazur D 350 co widać między innymi na kadrach z filmu Spotkanie ze szpiegiem" zrealizowanego w 1964 r.
Link to post
Share on other sites
  • 10 months later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information