Jump to content

Waffen-SS w Gdańsku 1945 ?


beaviso
 Share

Recommended Posts

co do grupy podległej 389 ID to nie słyszałem o tym wczesniej ale mogłoby się to zgadzać gdyż w rejonie występowania 389 ID trafiłem w raz z bodrylem...dość dużą ilość klamerek ss...było ich za dużo na przypadkowych żołnierzy...ale żadna blaszka nie wyszła...
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

oczywiscie ze jest to oznaczenie wagonu -i dlatego piszę ze bardziej ten szczecin pasuje gdyz - skandynawowie tam przez swinoujscie zawitali a do 3miasta raczej nie . cos bylo natomiast o hermanie von salza ze zostal wczesniej z kurlandi wyslany do 3m (chyba w grudzniu - jakas czesc-ale niesprawdzalem tego) no ale pancerni ani sztab to nie są .wiec moim zdaniem odpada 3miasto. węgrzy to tez napewno nie śa - hunyadi i hungaria mialy inne umundurowanie- nordland wydaje sie najprawdopodobniejszy (ewentualnie d.estonska)
Link to comment
Share on other sites

Dzięki za odzew, ale - Panowie gdańszczanie! - cały czas nie wiem czy ten Kaltofen" i Beck" to jednostki, które faktycznie walczyły w Gdańsku, czy też moje informacje są błędne?
Sami ich nie wymieniliście, a z kolei mój post przeszedł jakby bez echa - ani nie zaprzeczyliście, ani nie wzbudził sensacji. To jak to z nimi jest, hę? ;-)

Prosiłbym też o słowo wyjaśnienia na temat policyjnych jednostek SS. Czym różniły się od Waffen-SS?

Z pozdrowieniami,
M.
Link to comment
Share on other sites

Do brivibai: Jeśli nadal chcesz Latvian Legion" Silgalisa to mogę skopiować, jeśli to może Tobie pomóc w pogłebieniu informacji, ale zajmie mi to parę dni czasu bo nie mogę odbić na ksero wszystkiego na raz. Pozdrawiam.

PS. Dla mnie ta książka jest również pełna nieścisłych informacji, słabo pokrywa się z tym co widać w terenie albo ja źle szukałem.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Szperałem dziś na terenie walk 35.ID w okresie, gdy rzekomo podlegał pod nią SS-Regiment Kaltofen", o który się dopytywałem. Myślę, że słowo zekomo" można z poprzedniego zdania skreślić, bo wyszperałem takie cuś (patrz foto).

pozdr, M.

Link to comment
Share on other sites

Zdjęcia od @ndrewa - npis wykonany jest w j. estońskim - tutaj więcej ale po angielsku - Estn. Bat 659
Commander Captain Sooden. Returned to Estonia in February 1944 with ca. 250 men.
In the spring of 1944 all three battalions were transferred, largely disregarding their own wishes in the matter, to the Estonian SS-division and used to augment division to a full three regiment division with three-battalion regiments. "
Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
  • 3 weeks later...
Ło matko, aaaale wykop! 12 lat. Ale przez ten czas wiedzy w głowie przyrosło :)
I wiem już, że ta klamerka oficerska SS sprzed 12 lat to nie od Kaltofenów", tylko ślad po łotewskiej kompanii, która w połowie marca 1945 trafiła jako zasilenie GR1077 z 542.VGD. Kaltofenów tam nie było, byli kawałek dalej, choć w znacznej mierze też w większości byli to Łotysze, szczególnie w marcu, gdy jednostka po ponad miesiącu nieustannych walk przeszła kolejne uzupełnienia. Pod Gdańskiem przewinęło się ich całkiem sporo, w większości bardzo młodych i nieostrzelanych.

M.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
  • 2 years later...

Cześć wszystkim,

W dniu 8.04.2017 o 03:09, beaviso napisał:

Ło matko, aaaale wykop! 12 lat. Ale przez ten czas wiedzy w głowie przyrosło ?
I wiem już, że ta klamerka oficerska SS sprzed 12 lat to nie od Kaltofenów", tylko ślad po łotewskiej kompanii, która w połowie marca 1945 trafiła jako zasilenie GR1077 z 542.VGD. Kaltofenów tam nie było, byli kawałek dalej, choć w znacznej mierze też w większości byli to Łotysze, szczególnie w marcu, gdy jednostka po ponad miesiącu nieustannych walk przeszła kolejne uzupełnienia. Pod Gdańskiem przewinęło się ich całkiem sporo, w większości bardzo młodych i nieostrzelanych.

M.

Beaviso miałbym pytanie do Ciebie: skąd masz informację o łotewskiej kompanii, która w połowie marca 1945 trafiła jako zasilenie GR1077 z 542.VGD? jestem po prostu ciekaw, bo nie natrafiłem nigdzie na taką wzmiankę a chętnie bym przeczytał. 

Pozdrawiam,

Rafał

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Rafaael

Z dwóch źródeł - radzieckich raportów zawierających informacje z przesłuchania jeńców, które sam wertowałem, oraz od zagranicznego badacza łotewskich jednostek, który napisał mi informację pasującą do tego przypadku. Łotyszów mocno porozdzielano, trafili na zasilenie różnych jednostek i po raz ostatni miało to miejsce ok. połowy marca. 

M.

Edited by beaviso
Link to comment
Share on other sites

@beaviso dzięki za odpowiedź. Jeszcze jedno pytanie miałbym, mianowicie odnośnie tych raportów z przesłuchania jeńców. Gdzie można je zobaczyć? Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

Pozdrawiam

Rafał

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Rafaael No to nie jest takie proste ? Dni i noce spędzone nad mnóstwem dokumentów archiwalnych udostępnionych online w projekcie Pamyat Naroda. Oczywiście po rosyjsku i bardzo często pisanych odręcznie. Po pewnym czasie nabiera się wprawy. Konieczna bierna znajomość rosyjskiego, otrzaskanie ze skrótami, umiejętność wyławiania wzrokiem interesujących fragmentów, bardzo dobra znajomość geografii regionu z użyciem nazw historycznych (pod Gdańskiem - niemieckich) i ich "fonetycznego" zapisu przez Rosjan. A najgorsze jest przekopywanie się przez setki takich dokumentów. Zdecydowanie nie posiadłem umiejętności systematyzowania zasobów i za każdym razem eksploruję je ad hoc. Systematyka by mnie zanudziła, wolę spontan ? A że jest to hobby po godzinach, a nie praca, to już na takim poziomie pozostanie.

 

W dniu 17.02.2005 o 06:12, sayonara napisał:

Niezbadany wątek SS pod Gdańskiem, to obrona Łapina Kartuskiego. Niektórzy mieszkańcy określają, że wsi broniło SS - Polizei(???). Mówią, że mieli zielonkawe mundury(???). Wykopków brak, ale grobik na 15 - 20 nieboszczyków jest.

Ha! Świetny przykład dobrej pamięci mieszkańców (szkoda, że sprzed ponad 15 lat). Właśnie dzięki eksploracji radzieckich archiwów niedawno natknąłem się na potwierdzenie tej informacji. Żandarmi SS-Polizei (a więc właśnie ci w zielonych mundurach) zasilili tamtejszy odcinek frontu, dokładnie pod Łapinem Kartuskim. Trafili ok. 10.03.1945 do Czapielska (3 km od Łapina). Kilkudniowe walki w podporządkowaniu pod 12. Luftwaffe-Feld-Division. Jednostka policyjna została sformowana z ok. 120 żandarmów w lutym 1945 w Gdyni-Orłowie (szkoła żandarmerii Adlerhorst). A nazwa jej - od nazwiska dowódcy - Polizei-Bataillon TIETZ.

M.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information