Jump to content
Prenumerata eKiosk eGazety Nexto
Sign in to follow this  
41pp

mjr. Edward Bilik d-ca I/41pp

Recommended Posts

Według Roczników Oficerskich mjr E. Bilik odznaczony był Krzyżem Niepodległości i Krzyżem Walecznych dwukrotnie.
RO 1924
por. 13 pp, starsz. z dn. 1.6.1919, KWx2
RO 1928
kpt. 10 pp, starsz. z dn. 1.1.1928, KWx2, lok. 37/367
RO 1932
kpt. 10 pp, starsz. z dn. 1.1.1928, KN, KWx2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mogl zreszta o legiony sie zalapac wczesniej. Zdarzalo sie ze smarkacze klamali o wieku, kto to mogl sprawdzic? Moj dziadek wstapil w wieku 17 lat. Tak sie wg niego zadoscuczynila piosenka legionowa -
Miala matka troje synow, 2 zostalo w domu,
A ten trzeci, co byl glupi, wstapil do legionu!"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przepraszam, niewlasciwy skrot myslowy, oczywiscie chodzilo mi o to ze mogl sie zahaczyc o POW etc, bo do legionow przed 1914 nie mogl oczywiscie wstapic!

Share this post


Link to post
Share on other sites
kskloda---- czy ten zapis lok.37/367 może dotyczyć kursu embertowskiego"??? A w dalszym ciągu dzieli nas 40km Drzewica R.M
Pozdrawiam
G.W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam.
Dorzucę jeszcze do listy odznaczeń i awansów podanych przez ksklodo:

mjr 41pp, starsz. z dn. 1.1.1936 lok. 69, KN, KWx2, ZKZ.

stifz

P.S. Znalazłem genialne miejsce w sieci Historie pułków z lat 1918-20 w wersji elektronicznej.
Tutaj skrót do 13pp w którym mjr Billik służył w czasie wojny. Może są jakieś szczegóły:
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=50878&from=publication&

Share this post


Link to post
Share on other sites
stitz---Wybacz ale chyba popełniłeś typową literówkę" 13pp /pułtuski/ nie był wojennym" przydziałem majora, ale trzeba przyjąć że 41pp jest jego przydziałem wojennym.
Pozdrawiam
Grzegorz W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jak najbardziej chodzi o 13PP ale z wojny polsko-bolszewickiej. Nie znalazłem majora w spisie oficerów Legionów Polskich z 1917 r.

Natomiast w Księdze pochowanych żołnierzy polskich poległych w II WŚ, żołnierze września znalazłem jeszcze taką informację:
SMERKAŁA Józef ur. 21.06.1917 r. kpr. 163 pp rez. +09.1939r. w Rudzie Malenieckiej, 15-MZ Lipie

15 oznacza dawne województwo kileckie
MZ oznacza mogiła zbiorowa.

To mniej więcej pokazuje jakiej jakości są dane w tej publikacji lub jakie są rozbieżności w dokumentach.

stifz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam ponownie.

Znalazłem w necie biogram majora:
http://www.stankiewicz.e.pl/index.php?kat=30&sub=411

Tutaj autor podaje, że poległ w Nowym Mieście n. Pilicą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stifz - i trzeba wziasc pod uwage zmiany np w lesie mogli lezec osobno, na cmentarzu razem itd. Dlatego tego rodzaju opracowania, jakkolwiek niezmiernie pozyteczne i mrowczej (a moze syzyfowej!) wymagajace pracy, zawsze najlepiej sprawdzic.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kapral Smerkała był żołnierzem 163 pp rez. i to by pasowało że poległ pod Rudą Maleniecką. 6 września 2/163 pp i 3/163 pp walczyły pod Rudą i Cieklińskiem z Niemcami. Ale na grobie jest data 9 września, wtedy Niemcy byli już o wiele dalej... Mógł umrzeć z ran, ale wtedy nie mógł zginąć bezpośrednio od bomby lotniczej...
A skoro major z 41 pp i kapral ze 163 pp zginęli razem, to major skądś się tam musiał wziąć...
163 pp rez. pasuje w tym miejscu, 41 pp nie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przyznaje sie ze nie znam geografii miejsca ale trzeba wziasc pod uwage ze tutaj juz nie mowa o jakichs zorganizowanych dzialaniach, zorganizowanych jednostek. Po poludniu 8/IX I/41pp byl rozbity (163 pp rez tez ?) i po terenie przemieszczaly sie wieksze i mniejsze grupy rozbitkow szukajacych wyjscia z matni. Grupy te laczyly sie czesto bez wzgledu na pochodzenie i maszerowaly razem ogolnie w kierunku Wisly. Gdy uprzednio cytowany Kozlowski dotarl do Wisly, do jego +/- 40-osobowego oddzialu doszlo okolo 200 rozbitkow z innych pulkow i dywizji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wydaje mi się że kaprala Smerkałę F. trzeba raczej przyłączyć do 163rez.pp Nakoniecznikoffa. Jestem na etapie nanoszenia O.dB. na 1:25 000,rejon Drzewica Odrzywół
Pozdrawiam G.W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja ciągle bym podtrzymywał wersję, że major zmarł na skutek ran odniesionych 8.09. Raczej nie ma innego wytłumaczenia dlaczego major przemieszczał się w kierunku południowo zachodnim jak tylko transport rannych. Generalnie żołnierze północnego zgrupowania Armii Prusy przemieszczali się za Wisłę, więc na wschód. Trudno wyobrazić sobie powód dla którego mjr. Billik postąpiłby inaczej. I mogło to nastąpić 15.09.39 w Gowarszowie, jak podaje Księga poległych. Być może w tym rejonie koncentrowano rannych polskich żołnierzy z różnych jednostek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Co do Gowarszowa to taka miejscowość obecnie nie istnieje, więc albo nazwa jest przekręcona, albo istniała przed wojną a obecnie już nie, jeśli ktoś ma przedwojenną mapę WIG tego terenu to można to sprawdzić, mógł to być jakiś mały przysiółek czy leśniczówka, która obecnie nie istnieje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Znalazłem m. Gowarczów może to jest to, 20km. na południe od Drzewicy /. na drodze Drzewica- Końskie/. Miejsce wydaje się prawdopodobne ??
G.W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
No to nastepna porcja informacji zeby sobie powiekszyc zamiesanie. W 'Piechocie' pisze ze 11/IX resztki baonu ponosza duze straty przy przeporawie na wisle, tak ze tylko malym grupkom udaje sie przedostac na wschodni brzeg. Dca baonu, mjr Billik Edward zmarl z ran w Kozienicach.

W opisie dialan 29DP:
8.IX walki obronne nad Drzewiczka. Npl uderza na Dobra Wole, na dztwo, komp. kol. i plut. zand. D-ca dywizji ranny, ewakuowany do Deblina. Z nim jedzie caly sztab (z relacji Chomiuka wynika inaczej ale to detal. KSG). Dywizja przestaje istniec jako w. jednostka i rozbija sie na kilka grup.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gebhardt---dzięki za przesyłkę, zajmóję się nanoszeniem sytuacji na mapy, zdobyłem taką 1:20000 z 1940 roku, wyd niemieckie. Ale swoją drogą to tam był niezły przekładaniec"
G.W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niestety do informacji podawanych przez Kryskę-Karskeigo należy podhcodzić z pewną rezerwą.

Podaje on np. w Pichocie, z potem w Materiałach do Historii WP (MdHWP), że dcą I/41pp po mjr. Billiku był kpt. Ludwik Mendys. A okzazuje się, że był on oficerem mobilizacyjnym 41 PP i został w Ośrodku Zapasowym. Następnie był dcą baonu w 2 grodzieńskim pp i dostał się do niewoli sowieckie we Lwowie. Zginął w Starobielsku (Charkowie).

Gebhardt, a propos piechoty u mnie w zeszycie 11 na str. 26 jest tylko wzmianka, że zm. z ran Kozienice. Masz na myśli(MdHWP)?

Co do resztek pułku to kwat. 41PP kpt. Żukowski został dcą baonu rozbitków w Garwolinie (OZ26DP, gł 10 i 37pp), a I adiut. 41 PP kpt. Czupryna zginął w Charkowie.

stifz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stifz - reszta info wzieta z Piechoty pochodzi z opisow dzialan 29DP i 41pp w odpowiednich paragrafach (nie pamietam stron ale moge sprawdzic za tydzien).

41pp - moge sluzyc odpowiednimi przedwojennymi mapami WIGowskimi ale potrzebowalbym umiejscowienia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Umiejscowienie jest takie: równoleżnik Inowłódz - Odrzywół, południkowo to leci "na równoleżnik Opoczna. Z Naszej wymiany informacji zaczynam wątpić czy w Lipie M. jest pochowany major????

Share this post


Link to post
Share on other sites
Usiłuję odtworzyć ostatnią" walkę I/41pp pod Ossą północny -zachód od Drzewicy, ale to jeszcze potrwa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gebhardt--otrzymałem przed chwilę od Ciebie materiały z PIaSM z Londynu. Studiuję!!Obawiam się że bez wizji lokalnej" w okolicach Drzewicy się nie obejdzie, postaram tam udać się pod koniec przyszłego tygodnia. Dziękuję za pomoc.
G.W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
witam serdecznie. Na treść tego wątku natrafiłem przypadkowo. Ma on już 3 miesiące ale być może ktoś jeszcze czyta. Nie dysponuję niestety informacjami na temat pochowanego ale mam aktualne zdjęcia mogiły, więc jeśli jest ktoś zainteresowany to proszę pisać na maila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information