Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Pomniki i cmentarze napoleońskie

Recommended Posts

widok na mogiłę. Pod krzyżem tam gdzie Jezus wmurowany był
hełm o którym wspomniał Hakas, a który padł ofiarą kolekcjonera"?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wons:
Bardzo jesteśmy wdzięczni za zdjęcia. To rzeczywiście ciekawy obiekt. Jeśli można, kilka pytań:
Czy w tej mogile leżą wyłącznie żołnierze napoleońscy?
Czy napis na obelisku również nawiązuje do pochówku z lat 1812-1813?
Czy wiesz może z jakiego okresu pochodzi to upamiętnienie?
Czy można liczyć w przyszłości na zdjęcia wykonane bez śniegu?
Będę bardzo zobowiązany za pomoc.
Przy okazji, czy wiesz coś może na temat tego obelisku ze Szczecinka?

yasioo:
Niestety Wojszki, to dla nas zupełna nowość. Jeśli mógłbyś podesłać coś więcej z Białostocczyzny, byłoby świetnie.

sivydym: już odezwałem się via e-mail. Czekam na ciąg dalszy.

Pozdrawiam serdecznie
C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jak tylko zejdzie śnieg, porobimy fotki i je zamieścimy. W tej chwili niby wiosna, a za oknami pada śnieg:) Jak znajdziemy jakieś pewniejsze dane, damy znać. Jak zawitam do Szczecinka to też porobię fotki i je zamieszczę.
W Połczynie jeży ponoć kilkudziecięciu żołnierzy. Słyszałem od pewnej kobiety, że jak była mała, a mogiła nie była oznaczona, ktoś ją rozkopywał. Znalazła ponoć guzik napoleoński i jakąś monetę, nie wiem czy taka istnieje i czy dobrze napiszę: oliwar". ponoć jej rodzice ją sprzedali za niezłą kasę. tyle z opowieści. jak będę coś więcej wiedział, naposzę.
pozdr. wonsY

Share this post


Link to post
Share on other sites
to upamiętnienie pochodzi prawdopodobnie z początku lat dziewięćdziesiątych, albo końca osiemdziesiątych. Nie jestem tego pewien, pamiętam, że jako mały chłopak bardzo się zachwycałem hełmem, który tam został wmórowany. poprzedniego kształtu pomnika nie pamiętam, ale poszukam w kronice Połczyna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dziękuję serdecznie za info :)
Ta moneta to może apoleonodor" ???
Oby do wiosny. Za informacje z kroniki Połczyna byłbym bardzo wdzięczny.
C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja nie mam pojęcia, a ta pani nie pamięta, bo była małym dzieckiem. Z tą kroniką nie obiecuję że szybko załatwię, jestem na studiach :), ale może Starszy z Rodu wonsów jak będzie miał wolne to sprawdzi. oby do wiosny.
powodzenia.
GrZeS'

Share this post


Link to post
Share on other sites
witam!!
Chętnie napisze o miejscach mogił żolnierzy napoleońskich. W tej chwili cały wolny czas staram się poświęcić badaniom nad dziejami powstania styczniowego i w tym temacie o mogilach wiem sporo - są odpowiednie książki, docieram do dawnych opracowań dzięki znajomym, którzy bardzo pomagają. W temacie mogił przekazy mogą być bardzo mylne - mogiły z powstania styczniowego jawią się jako napoleońskie i odwrotnie. Miejsca o ktorych wiem że dotyczą bitew napoleońskich skrywają nieoznaczone mogiły więc napisanie o nich w w miarę dokładny sposób mogłoby przynieść niepożądane skutki. Obiecuję przemyśleć odpowiedni sposób i napisać w wolnej chwili.Jak najbardziej oby do wiosny.
Yasioo
p.s. mój mail to: yasiooxx@wp.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sivydym:
W Rumi znalazłem całkiem jeszcze świeży pomnik Dąbrowskiego i Wybickiego (z 2004 r.), więc jeśli i ten uda Ci się sfotografować, będę zobowiązany. Oczywiście to miejsce w pobliżu Rumi również mnie interesuje.

wons:
z kroniką Połczyna również mogę zaczekać - nie ma pośpiechu. Byleby coś z tego wyszło. Jeśli możesz jeszcze uściślić. Czy ta zbiorowa mogiła kryje wyłącznie żołnierzy napoleońskich czy również z późniejszych wojen.

yasioo:
te informacje o mogiłach napoleońskich, z powodów wyżej opisanych, kieruj może bezpośrednio na adres: wspolpraca@napoleon.gery.pl lub wlonab@wp.pl

C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam.
Czy interesują kol. fotki z Rąbinia k. Kościana?
W niedziele byłem i wykonałem kilka foto.
Na grobie Dezyderego Chłapowskiego współczesna płyta nagrobna z napisem:
Dezydery Chłapowski
Jenerał wojsk polskich

Ozdobiony krzyżami Virtuti Militari I Legii Honorowej
Baron Cesarstwa francuskiego
ur. w Turwi 23 maja 1788
um. dnia 27 marca 1879
R i P
Obok grób Joanny z Grudzinskich Księżna Lowicka itd.
Moze foto innych płyt nagrobnych?
Foto trochę póżniej :)
YARD

Share this post


Link to post
Share on other sites
YARD:
Jak najbardziej interesują :)
grób Dyzia i grób płk. Wacława Gutakowskiego, szwagra Joanny Grudzińskiej. Jej samej również. Wolałbym na e-mail w dobrej rozdzielczości, ale tutaj też możesz zamieścić jeśli chcesz.
C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W okolicy Kadzidłowa k/Ukty (Mazury) jest w lesie prawie całkiem zniszczony cmentarzyk (chyba że coś leży na ziemi,było sporo śniegu), jak mówią miejscowi, francuski, bo podobno jak jeszcze były tam jakieś krzyże to stało na nich po francusku. Cm. jest łatwy do znalezienia, choć nie ma go na 50-tkach z lat 80-tych, nie mylić z cmentarzem Staroobrzędowców niedaleko. Ja to raczej bym optował za pochodzeniem z I WŚ, ale fakt że się francuzi kręcili w okolicy :)
Jak interesuje to dam lokalizację na priva żeby jakaś swołocz nie rozkopała.
W sumie to sam jestem ciekawy.....
pzdr,slw

Share this post


Link to post
Share on other sites
slw:

Niestety nie jestem w stanie nic napisać na temat Kadzidłowa k/Ukty (a czasami nie k/Mikołajek?). W czasach napoleońskich jakiejś szczególnie dużej bitwy w tym miejscu chyba nie było, więc skąd ten cmentarzyk? Chyba, że to będą niedobitki wracające z Rosji w 1812. Co do dokładnej lokalizacji, to poproszę na priv. Adres e-mail znajdziesz w pierwszym poście tego tematu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ponieważ śniegi już zeszły i pewne wiele osób rusza w teren ośmielam się przypomnieć temat, bo kilka osób obiecało wiosną dalsze informacje i zdjęcia.
Licząc na dalszą pomoc...
C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
czy doszedł mail w temacie Ukty? bo coś mi ta poczta czasem...
Jaeśli nie to poproszę o namiary:
slawros@poczta.onet.pl
pzdr,slw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ratujmy płytę gen. Rheinwalda

Na wewnętrznej ścianie fortu Stern w Głogowie znajduje się jedna z najcenniejszych pamiątek okresu napoleońskiego w Polsce. Jest ona o tyle cenna, co zapomniana i zniszczona. Ten kamienny zabytek wydaje ostatnie tchnienie. O ile nie zostaną podjęte w ciągu najbliższego czasu najprostsze działania konserwatorskie z istniejących jeszcze reliktów inskrypcji nie pozostanie żaden ślad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warto cokolwiek więcej powiedzieć o samym zabytku, jak i gen. Rheinwadzie. Otóż piaskowcowa płyta wmurowana jest w centrum wewnętrznego łuku fortu Stern znajdującego się na wschód od Starego Miasta, na terenie bazy PKS, przy ul. Piastowskiej. Teren bazy jest dozorowany, w związku z czym dostęp do zabytku bywa utrudniony. Pomieszczenia fortu, jak i ten fragment bazy autobusowej jest zupełnie opuszczony i nie pełni już żadnych użytecznych funkcji, chyląc się powoli ku kompletnej ruinie. Samo otoczenie zabytku pełne jest gruzu, porzuconego złomu, jak i śmieci. Sprawia to tym gorsze wrażenie. Zarówno zabudowania fortu oraz sama płyta Rheinwalda nie są wpisane do rejestru zabytków, stąd też jakakolwiek interwencja konserwatora zabytków nie ma podstaw prawnych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama prostokątna płyta jest mocno zerodowana. Jej dolny fragment był zakryty tynkiem, a duże fragmenty zachlapano zaprawą murarską. Pierwotnie płytę osłaniało niewielkie zadaszenie, a krawędzie pomalowane były czarną farbą. W górze znajdował się herb Rheinwalda z krzyżem Legii Honorowej w dole. Obecnie widać jedynie jego zarysy. Tekst na płycie głosił:

C I - G I T.
J. C. L. RHEINWALD
Général français.
baron de l'Empire,
Command' de la Legion d'honneur
Gouverneur de Glogau
Il fut bon Pere ...dre Epoux
et merita par sa loyaute
et son humanite
l'estime des habitants
Il mourut. le 22 JUIN
1810 ăgé de 48 ans

To jest: Julien-Charles-Louis Rheinwald, generał francuski, baron Cesarstwa, Komendant Legii Honorowej, gubernator Głogowa. Był on dobrym ojcem i ... mężem, a przez swoją prawość i swoje człowieczeństwo zasłużył na szacunek mieszkańców. Zmarł on 22 czerwca 1810 w wieku 48 lat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information