Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

draven85

Loty aliantów nad Polskę

Recommended Posts

Draven85,

Po pierwsze (i przede wszystkim) - serdeczne gratulacje za pomysł i wykonanie tablicy. Świetna inicjatywa, brawo!

A po drugie - trochę szkoda, że nie skonsultowaliście z kimś treści tablicy, bo zawiera niestety kilka baboli - przede wszystkim bardzo złe tłumaczenie angielskiego tekstu z przytoczonej strony o 457th BG(H)! Wynika z tego kilka lapsusów słownych oraz przekłamać. Moża da się tę tablicę aprawić"??? Kontakt do mnie poprzez Forum TPS (Pryw.Wiad.) lub na maila - chętnie służę pomocą.

Ale jeszcze raz brawo!!!

M.

P.S. Już wiem skąd wzięły się półcalowe amerykańskie naboje, które moja dziewczyna z zaskoczeniem znalazła w pewnym lesie... To było zaledwie kilkaset metrów od wskazanego miejsca katastrofy - o której nie mieliśmy świadomości :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
beaviso tekst tablicy był konsultowany przez maga1 z panem Muchą , pewnie wiesz o kogo chodzi . Jeśli wyszły jakieś błędy to już niestety nic na to nie mogliśmy poradzić.
hehe czyli pewnie niedługo znowu zawitacie w mojej okolicy :) ale powiem że miejsce już jest rozkopywane i nie wiem czy panowie ze służb leśnych są z tego zadowoleni ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
szkoda ,że nie można edytować postów ale trudno , zapomniałem że były wprowadzane poprawki tylko nie mam tej wersji w komputerze. A tablica już jest wkopana i można oglądać ją na żywo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pozwolę sobie zamieścić korektę do treści tablicy tutaj:

JEST:
(...) w celu zbombardowania lotniska FW-190 w Gdyni."
WINNO BYĆ:
(...) w celu zbombardowania montowni samolotów Fw-190 w Rumi koło Gdyni."

JEST:
e względu na odległości nie było możliwości osłony (ostrzału) z lądu w pobliżu celu." (sic!)
WINNO BYĆ:
 uwagi na odległość celu od macierzystych baz, nie było możliwości zapewnienia bombowcom osłony myśliwskiej w rejonie celu."

Literówka: przez" -> przed"

Zgrabniej jest napisać:
Droga przelotu w kierunku celu wiodła nad Morzem Północnym, Danią i dalej na wschód nad Bałtykiem".

JEST:
ginęło wówczas 32 żołnierzy amerykańskich."
WINNO BYĆ:
Podczas opisywanej misji 8. Armia Powietrzna Stanów Zjednoczonych straciła ogółem 32 samoloty bombowe."

JEST:
Widziano, jak samolot spadał, lewe skrzydło odpadło i rozbiło się na drobne kawałki."
WINNO BYĆ:
Widziano jak samolot spadał, jego lewe skrzydło oderwało się, po czym maszyna rozbiła się na drobne kawałki po zderzeniu z ziemią."

JEST:
Większość załogi katapultowała się." (sic!!!)
WINNO BYĆ:
Większość załogi uratowała się na spadochronach."

A skąd ta informacja o ostrzelaniu Parshley'a przez myśliwce? Amerykańska strona wspomina jedynie o tym, że zmarł on wskutek ran w drodze do niemieckiego szpitala.

Pozdrawiam,
M.

Share this post


Link to post
Share on other sites
(...) w celu zbombardowania lotniska FW-190 w Gdyni."
WINNO BYĆ:
(...) w celu zbombardowania montowni samolotów Fw-190 w Rumi koło Gdyni."
to z tego co pamiętam było poprawione i kilka stylistycznych błędów też . Twoje poprawki beaviso rzeczywiście były by pomocne.
pozdrawiam :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Znalazłem wzmiankę o bombardowaniu Rybnika w 1944:

Armia Powietrzna: 15
Miasto: Rybnik
Data: 17.12.1944
Rodzaj celu: Cel alternatywny(T/O)
Metoda ataku: radarowa(H2X)
Liczba maszyn: 4
Spośród nich traconych maszyn: 0
Bomb zrzuconych: 8 ton bomb typu RDX
Tryb nalotu: Dzienny

Share this post


Link to post
Share on other sites
Draven, odwiedzasz jeszcze forum?
W jednym z postów z 2007 wspominasz o części z widocznym numerem. Czy jest to numer seryjny samolotu 42-97465 czy po prostu jakiś sobie numer fabryczny czegoś tam?
Pytanie jest zasadne, bo nie natrafiłem dotąd na żadną informację ani na tym forum ani na pomorskim, która jednoznacznie wskazywałaby, że wrak w lesie Lubiatowo-Osieki to rozbity 42-97465. Wszystko zdaje się opierać na info z amerykańskiej strony, gdzie przy tej maszynie widniała adnotacja crashed Ossecken". To jest prawda, ale czy akurat te szczątki należą dokładnie do tego samolotu - na jakiej podstawie zostało to stwierdzone? Pytanie jest zasadne, bowiem niewykluczone, że w pobliżu rozbiła się druga B-17 z tego nalotu (na pewno gdzieś spadła w okolicy, wg niemieckich pilotów oba spadły w tym samym rejonie - lasu na północ od Choczewa). Strata obu jest potwierdzona przez Amerykanów, a nie podejrzewam, że sprawcy zestrzelenia - piloci startujący z pobliskiej Rumi - pomyliliby się w ocenie miejsca upadku w tak charakterystycznej i łatwej w orientacji okolicy.

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Właśnie ukazała się książka:

Powroty znad domu. 1586. Eskadra Specjalnego Przeznaczenia"

autorstwa Krzysztofa Mroczkowskiego

http://www.muzeumlotnictwa.pl/wydawnictwa.php

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information