Jump to content

Czołgi w Gdańsku


jaca2003
 Share

Recommended Posts

Może nie "w Gdańsku", ale "pod Gdańskiem".

Przepiękne ujęcia Hetzerów. Wyjątkowo dobre zdjęcia. Same wozy wyglądają na pochodzące z tej samej jednostki i jednakowej serii, pomalowane wg jednego schematu (nie identycznego, ale wg tej samej zasady). W dywizjach piechoty i związanych z nimi dywizjonach przeciwpancernych w marcu 1945 służyły jeszcze pojedyncze Hetzery. Te fotografie sugerują, że wozy mogły jednak pochodzić z jednostki, która skupiała ich więcej. Osobiście jako najbardziej prawdopodobną obstawiam Heeres-Panzer-Jaeger-Abteilung 743. Ten właśnie dywizjon walczył w drugiej połowie lutego na południe od Starogardu Gd., w sile blisko 30 sprawnych wozów (!) Jednak 26.02.1945 na stacji Subkowy został załadowany na wagony i przetransportowany do Skarszew (prawdopodobnie), skąd operował dalej w kierunku zachodnim. W jego miejsce trafiły interesujące nas Tygrysy II z SS, które z miejsca przystąpiły do walk w rejonie Grabowa. Prawdopodobnie szlak Hetzerów z "743." przeciął się 8. marca w rejonie Żukowo-Dzierżążno z natarciem radzieckiego 1. Gwardyjskiego Korpusu Panc. który nacierał z rejonu Kalisk śmiało i szybko aż po Chwaszczyno, w ciągu 4 dni pokonując tę odległość i przecinając linie niemieckie. 

W tym miejscu mały konkurs (bez nagród). Proszę wymienić przynajmniej 3 najwyżej odznaczonych pancerniaków niemieckich, biorących udział w marcu 1945 w walkach w Gdańsku lub na jego przedpolach. Bez wymienienia tego najwyżej odznaczonego odpowiedź nie zostanie uznana za poprawną ? Nazwiska dwóch padły już w tym wątku - ale ten trzeci, a właściwie pierwszy... No właśnie - kto nim był?

M.

Hetzer_743_Danzig_002.jpg

Hetzer_743_Danzig_001.jpg

Clipboard001.jpg

Edited by beaviso
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
W dniu 16.02.2007 o 01:54, Pilawa napisał:

Karol i jakiś posypany King w podwórkowym warsztacie.

503_s.ss__esa_4.jpg&x=800

Witam.

Wg tego portalu te zdjęcia miałyby pochodzić z kwietnia 1945 więc raczej to nie pomorze. https://www.armedconflicts.com/503rd-SS-Heavy-Tank-Battalion-t40005#183000

Z drugiej strony historia Brommanna wyklucza możliwość zrobienia mu zdjęcia po 27 marca 1945 jeżeli wierzyć http://www.die-freiwilligen.pl/indeks-osobowosci/ss-untersturmf-hrer-karl-brommann , https://military.wikia.org/wiki/Karl_Brommann i temu, że potem trafił do szpitala i nigdy nie wrócił na front i nie odebrał odznaczenia.

A co do samych KT to tutaj znalazłem, że po naprawie Brommann się przesiadł na jeden z 2 naprawionych https://www.facebook.com/StowarzyszenieHistorycznePrusy/posts/2768832049837080/ , jest tam też informacja o Stug'ach walczących w Sopocie razem z KT co potwierdzałoby to zdjęcie Stug'a kilka stron wcześniej.

Przeczytałem wątek z wielkim zainteresowaniem. Interesuje mnie malowanie kotów używanych w Gdańsku. Głównie Brommanna. Jeżeli przyjechały świeżo na front mogłyby być bez kamuflażu (Wehrmacht Olive) jak podaje p.Janusz Ledwoch w monografii wyd. Militaria. Tak patrząc na zdjęcie z ul. Długie Ogrody to tak by pasowało. Ale te, przy których stoi Brommann, wyglądają jakby miały kamuflaż. Po czytaniu różnych źródeł czuję się jeszcze głupszy.

Ciekaw jestem Waszego zdania.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

 

W dniu 22.07.2020 o 23:34, beaviso napisał:

Może nie "w Gdańsku", ale "pod Gdańskiem".

Przepiękne ujęcia Hetzerów. Wyjątkowo dobre zdjęcia. Same wozy wyglądają na pochodzące z tej samej jednostki i jednakowej serii, pomalowane wg jednego schematu (nie identycznego, ale wg tej samej zasady). W dywizjach piechoty i związanych z nimi dywizjonach przeciwpancernych w marcu 1945 służyły jeszcze pojedyncze Hetzery. Te fotografie sugerują, że wozy mogły jednak pochodzić z jednostki, która skupiała ich więcej. Osobiście jako najbardziej prawdopodobną obstawiam Heeres-Panzer-Jaeger-Abteilung 743. Ten właśnie dywizjon walczył w drugiej połowie lutego na południe od Starogardu Gd., w sile blisko 30 sprawnych wozów (!) Jednak 26.02.1945 na stacji Subkowy został załadowany na wagony i przetransportowany do Skarszew (prawdopodobnie), skąd operował dalej w kierunku zachodnim. W jego miejsce trafiły interesujące nas Tygrysy II z SS, które z miejsca przystąpiły do walk w rejonie Grabowa. Prawdopodobnie szlak Hetzerów z "743." przeciął się 8. marca w rejonie Żukowo-Dzierżążno z natarciem radzieckiego 1. Gwardyjskiego Korpusu Panc. który nacierał z rejonu Kalisk śmiało i szybko aż po Chwaszczyno, w ciągu 4 dni pokonując tę odległość i przecinając linie niemieckie. 

W tym miejscu mały konkurs (bez nagród). Proszę wymienić przynajmniej 3 najwyżej odznaczonych pancerniaków niemieckich, biorących udział w marcu 1945 w walkach w Gdańsku lub na jego przedpolach. Bez wymienienia tego najwyżej odznaczonego odpowiedź nie zostanie uznana za poprawną ? Nazwiska dwóch padły już w tym wątku - ale ten trzeci, a właściwie pierwszy... No właśnie - kto nim był?

M.

Hetzer_743_Danzig_002.jpg

Hetzer_743_Danzig_001.jpg

Clipboard001.jpg

Czy chodzi o Karla Gerlacha, dowódcę 4 kompanii 35 Pułku Pancernego za akcję z 15.03.45?

Link to comment
Share on other sites

Czołem Blitzu!

A nie, nie jego miałem na myśli. Szczerze mówiąc nawet nie wiedziałem, że zarobił tym na RK. Pytam o człowieka odznaczonego RK z liśćmi dębu. Wszystkie wskazówki zostały zresztą podane na tacy :) Zwracam uwagę, że spytałem o Gdańsk "lub jego przedpola". Do Gdańska nie dotarł - zginął na tychże przedpolach. Zresztą nie wiadomo gdzie spoczął, Volksbund wskazuje go jako nieodnalezionego. Słowo "pancerniak" może być nieco na wyrost, ale jednak była to jednostka wyposażona w wozy pancerne. No, nie był rasowym czołgistą tak dla ścisłości. Ale za to miał liście dębu, a to już rzadkość (niespełna 900 nadań.)

 

M.

Link to comment
Share on other sites

23 godziny temu, beaviso napisał:

Czołem Blitzu!

A nie, nie jego miałem na myśli. Szczerze mówiąc nawet nie wiedziałem, że zarobił tym na RK. Pytam o człowieka odznaczonego RK z liśćmi dębu. Wszystkie wskazówki zostały zresztą podane na tacy :) Zwracam uwagę, że spytałem o Gdańsk "lub jego przedpola". Do Gdańska nie dotarł - zginął na tychże przedpolach. Zresztą nie wiadomo gdzie spoczął, Volksbund wskazuje go jako nieodnalezionego. Słowo "pancerniak" może być nieco na wyrost, ale jednak była to jednostka wyposażona w wozy pancerne. No, nie był rasowym czołgistą tak dla ścisłości. Ale za to miał liście dębu, a to już rzadkość (niespełna 900 nadań.)

 

M.

Chodził mi po głowie Babo von Rohr,ale zginął w Chojnicach i to raczej nie są przedpola Gdańska. No i był pancerniakiem. Czaszkuję dalej ;)

Link to comment
Share on other sites

Czaszkujcie dalej :)

A tymczasem fotka najprawdopodobniej z ul. Kartuskiej, okolic Emaus ~ 26.03.1945
ISU-122 - zapewne 60. Brygada Pancerna (8. Gwardyjski Korpus Pancerny)
M4A2(76) Sherman - zapewne 59. Brygada Pancerna (8. Gwardyjski Korpus Pancerny) - od trzech tygodni mieli właśnie te z 76 mm
Ewentualnie wszystkie lub któreś z tych wozów mogły należeć do pododdziałów 8. Korpusu Zmechanizowanego, który w tym czasie miał ze 40 sprawnych Shermanów i 10 ISU-122.
Oba korpusy (przez przypadek z takim samym numerem!) współdziałały wzdłuż Kartuskiej, która stanowiła linię rozgraniczenia między 65. Armią (w niej 8. Korp. Zmech) a 2. Armią Uderzeniową (w niej 8. Gw. Korp. Panc.)

M.

mart1945_Boi-za-Danzig_author-A_Shajhet.jpg

Edited by beaviso
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Przeglądając radziecki film propagandowy o walkach o Gdańsk i Gdynię wyłapałem kadr z Oliwy. Na zdjęciach widać IS-2 prowadzący ogień w kierunku Wrzeszcza. Kamienica za czołgiem istnieje do dzisiaj pod adresem al.Grunwaldzka 485. Pusta przestrzeń za pojazdem to teren utworzonej po walkach składnicy rozbitego sprzętu pancernego (dzisiaj teren salonu mercedesa i pawilonów handlowych) link do filmu https://historia.trojmiasto.pl/Radziecka-kronika-pokazuje-zdobywanie-Gdanska-Sopotu-i-Gdyni-w-marcu-1945-roku-n93542.htmlOliwa IS2 b.jpeg

Oliwa IS2 a.jpeg

Edited by jayms
Link to comment
Share on other sites

@jaymsGratuluję spostrzegawczości! To faktycznie istniejąca do dziś kamienica. Na jeszcze innym ujęciu widać jej prostopadłą ścianę.
Film nakręcono zapewnie 25.03. w godzinach porannych/przedpołudniowych.

A może uda Ci się zidentyfikować budynek ze strzelistym dachem i (chyba) gmach albo gęsty ciąg budynków obok niego pojawiający się w filmie od 3:53 do 3:56, potem następuje przebitka z Wrzeszcza z wylotu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, a po niej znowu kadry z budynkami, o które pytam (4:01 do 4:03). Może to wrzeszczańskie koszary?
Koszary by pasowały - w tych ujęciach widać 3 wozy SU-100, których ok. 10 walczyło wówczas w składzie 16. Gwardyjskiej Brygady Pancernej dokładnie w tej części miasta.

M. 

Edited by beaviso
Link to comment
Share on other sites

"A może uda Ci się zidentyfikować budynek ze strzelistym dachem i (chyba) gmach albo gęsty ciąg budynków obok niego pojawiający się w filmie od 3:53 do 3:56"

Według mnie na pierwszym planie widać dzisiejszy konsulat Chin(charakterystycznie załamany dach i szczyt od ulicy)a za nim kamienica stojąca na rogu Alei Zwycięstwa i Piramowicza. W tym krótkim kadrze widać ponad dachami zarys wieży. To może być wieża budynku Conradinum,który stoi poza nimi.Porównując kadr z filmu z  Google Street View mam niemal 90% pewności,że to jest to miejsce. Oczywiście widać też różnice,ale być może jest to wynik powojennych przebudów budynków.

Link to comment
Share on other sites

@jayms
Nie sposób nie przyznać Ci racji :) Dzięki! Zgadzam się, że to willa u wylotu Piramowicza i konsulat Chin, a w tle gmach Conradinum. Faktycznie, pasują bardzo dobrze - masz oko.
Czyli ujęcia zrobione 27.03 po południu. Jak najbardziej nadal pasuje 16. Gw. Bryg. Panc. ze swoimi SU-100, która tego popołudnia wykonała natarcie ze Strzyży Górnej zakończone wieczorem dotarciem do Kolonii Schichaua, przekraczając przy tym linię kolejową pod wiaduktem przy operze (Hallera).

M.

Edited by beaviso
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, beaviso napisał:

@jayms
Nie sposób nie przyznać Ci racji :) Dzięki! Zgadzam się, że to willa u wylotu Piramowicza i konsulat Chin, a w tle gmach Conradinum. Faktycznie, pasują bardzo dobrze - masz oko.
Czyli ujęcia zrobione 27.03 po południu. Jak najbardziej nadal pasuje 16. Gw. Bryg. Panc. ze swoimi SU-100, która tego popołudnia wykonała natarcie ze Strzyży Górnej zakończone wieczorem dotarciem do Kolonii Schichaua, przekraczając przy tym linię kolejową pod wiaduktem przy operze (Hallera).

M.

Jadąc dzisiaj rano do pracy upewniłem się w stu procentach,że to jest to miejsce. Wschodzące słońce pięknie wykonturowało mi widok :)Wczoraj kiedy próbowałem ustalić to miejsce dodatkowym ułatwieniem był widoczny charakterystyczny słup kratownicowy podtrzymujący tramwajową trakcję elektryczną. A swoją drogą pisałeś,że kadr z Oliwy został nakręcony 25.03 a ten o którym dyskutujemy teraz 27.03. Świadczy to o tym,jak ciężkie walki musiały się wtedy toczyć bo przecież te dwa punkty dzieli od siebie tylko 6 kilometrów.

Link to comment
Share on other sites

Od 25.03 rano nacierali całym pasem od Jelitkowa wzdłuż brzegu, od Oliwy na lotnisko i wzdłuż dzisiejszych Grunwaldzkiej i Wita Stwosza. Zasadniczy opór napotkali na skraju lotniska (rów ppanc), we dworach nadmorskich i na linii nasypu kolejowego (to wiadomo.) Przełamali go 26.03 po południu, wieczorem zdobywając koszary na Strzyży Górnej, a do północy osiągając pierwsze kwartały domów Strzyży Dolnej (Wrzeszcza Dolnego.) W ciągu 27.03 natarli ze wzmiankowanej linii na Kolonię Schichaua. W tym samym czasie natarcie "nadmorskie" osiągnęło skraj Nowego Portu i Letnicę.

Przy okazji walk 27.03 raportowane jest zdobycie Pantery. Może to ta, która widnieje na foto u Flisowskiego ("Pomorze - Reportaż z pola walki")? Siedzą na niej polscy żołnierze, a zbiór fotek obejmuje epizod z wozami naszej Brygady Pancernej w rejonie szpitala na Klinicznej oraz Conradinum.

Jako ciekawostka - w rozkazach dziennych omawianego korpusu pancernego z 27.03 pojawia się punkt o treści:
"Nie dopuszczać do wałęsania się po pomieszczeniach, pijaństwa i innych występków urągających godności żołnierza Armii Czerwonej."

Strat Rosjan od końca 26.03 do końca 27.03 - czyli we Wrzeszczu i dalej w kierunku stoczni Schichaua - wyniosły 13 "jotesów" i 4 SU-100 - w zdecydowanej większości unieruchomionych, ale nie bezpowrotnie spalonych.

M.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 godzin temu, beaviso napisał:

Od 25.03 rano nacierali całym pasem od Jelitkowa wzdłuż brzegu, od Oliwy na lotnisko i wzdłuż dzisiejszych Grunwaldzkiej i Wita Stwosza. Zasadniczy opór napotkali na skraju lotniska (rów ppanc), we dworach nadmorskich i na linii nasypu kolejowego (to wiadomo.)

Foto lotniska pod Gdańskiem, kto wie może o nim piszesz.

Gdansk 1945-Me 109 wraki na lotnisku fot.A_Shajhet.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2 godziny temu, bjar_1 napisał:

Ja widziałem je z podpisem, że to spod ob. Kaliningradu.

Szejchert, który zrobił to zdjęcie, był korespondentem w 2 froncie białoruskim, mam trochę jego zdjęć z Gdańska i okolic, może fotografował również pod Królewcem ale tego nie wiem.

Link to comment
Share on other sites

StuG z prymitywnym ryjem w uszance, widocznym w lewym dolnym rogu kadru - fotka podpisana w oryginale jako wykonana pod Iławą.

Puma - to nie między Malborkiem a Gdańskiem, bo tam byłyby Żuławy, czyli płasko i bez zalesień. Fotka oryginalnie podpisana jako wykonana pod Skórczem.

M.
 

Edited by beaviso
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information