Skocz do zawartości

Zmarł ppłk Maliński pilot z Bitwy o Anglię


Rumburak

Rekomendowane odpowiedzi

SMUTNA WIADOMOŚĆ - zmarł pilot - pewnie jeden z ostatnich naszych uczestników Bitwy o Anglię.

6.2.Kalisz (PAP) Podpułkownik pilot Jan Maliński, jeden z
uczestników powietrznej bitwy o Anglię, zmarł w poniedziałek w Ostrzeszowie (Wielkopolskie). Miał 89 lat. Jego pogrzeb odbędzie się w środę na miejscowym cmentarzu parafialnym. Przyjaciel zmarłego Jan Marek Cieplik powiedział PAP, że Maliński a pewno był ostatnim żyjącym w Polsce pilotem bitwy o Wielką Brytanię".
Jan Maliński urodził się w Berlinie. Gdy miał trzy lata, jego rodzina przeprowadziła się do Poznania. W 1936 roku zdał maturę w Krotoszynie. 15 czerwca 1939 r. został przydzielony na praktykę do 132. eskadry w 3. pułku lotniczym w Poznaniu. Na początku września tegoż roku wspólnie z ppor. Pawłem Łuczyńskim i kpr. Wawrzyńcem
Jasińskim zaatakował zgrupowanie niemieckich bombowców i ciężko uszkodził dwa samoloty wroga.
W 1940 r. Maliński znalazł się we Francji, a wkrótce w Anglii. Został tam przydzielony do pierwszego dywizjonu myśliwskiego 302 Poznańskiego", z którym walczył w bitwie o Anglię. Latem 1941 r. przeniesiono go do 307. dywizjonu Nocnych Myśliwców Lwowskich Puchaczy, gdzie dowodził eskadrą A. Do największych sukcesów Malińskiego należało naprowadzenie 11 września 1943 r. samolotów swojego dywizjonu na junkersy i messerschmitty, zakończone zestrzeleniem pięciu Niemców.
Do końca wojny Maliński latał na mosquitach. Później został
skierowany do Azji Południowo-Wschodniej, skąd wrócił do Anglii w 1946 r. Za zniszczenie i uszkodzenie 11 samolotów został po wojnie odznaczony Srebrnym Krzyżem Virtuti Militari, czterokrotnie Krzyżem Walecznych oraz Złotym Krzyżem Zasługi z Mieczami. Miał też liczne odznaczenia brytyjskie.
Na początku lat 50. Maliński pracował w różnych liniach
lotniczych, latał do zablokowanego Berlina (1949-1950 i w 1953 r.). Wykonywał także dla CIA tajne loty do Bułgarii, Rumunii i Albanii. W 1956 r. przeniósł się do Kanady, skąd latał do baz za kołem podbiegunowym. Później mieszkał na Wyspach Bahama.
W 1972 r. ppłk Maliński wrócił ze swą rodziną do Polski i
osiadł w Ostrzeszowie. Pracował we własnej pieczarkarni oraz jako tłumacz. W 2000 r. wydał książkę Samolot zakrył słońce". Rok później otrzymał tytuł Honorowego Obywatela Miasta Ostrzeszowa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niech Niebo Na Którym Tak Dzielnie Walczył Będzie Mu Domem Na wieki.
Cześć jego Pamięci

To nie jest ważne, czy wrócimy,
Krzyż dadzą, czy postawią gdzieś,
Byle do Kraju i rodziny
Dotarła o zwycięstwie wieść.
A kto doleci z nią do domu
Za wszystkich, kto nie wróci tam,
Zanuci piosnkę dywizjonu
I każe podać wina dzban.
Z hymnu 307 dywizjonu Nocnych Myśliwców
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Druga wersja życiorysu:

Urodził się 1 marca 1917 roku w Berlnie. W 1920 roku wraz z całą rodziną powrócił do Polski. Rodzina osiadła w Ostrzeszowie. W 1931 roku wstąpił do Państwowego Seminarium Nauczycielskiego w Ostrzeszowie. W 1936 roku zdał egzaminy maturalne.
W 1934 roku ukończył kurs szybowcowy w Goleszowie na Śląsku. Następnie zaliczył kurs motorowy na RWD-8 w szkole przysposobienia wojskowego, który odbył sie w Lublinku koło Łodzi. Po pozytywnym przejściu badań w Cebuli" i zdaniu egzaminów do SPL w Dęblinie dnia 1 września 1936 roku rozpoczął kurs unitarny w Różanie. Ukończył z Szkołę Podchorążych w 1939 roku, jako absolwent XII promocji.
W lipcu 1939 roku został skierowany do 132 eskadry mysliwskiej w 3 Pułku Lotniczym w Poznaniu. Otrzymał promocje oficerską dnia 1 września 1939 roku. 3 września zestrzelił niemiecki bombowiec He-111. Podczas walki dnia 7 września jego ofiara padł Me-110. Chwile później sam został zestrzelony i ratował się skokiem ze spadochronem. Podczas walki został ranny w nogi. Odtransportowano go do szpitala w Kole, później przeniesiono do Kutna i Łowicza. Po wyjściu ze szpitala wrócił do rodzinnego Ostrzeszowa. Na stacji kolejowej został aresztowany przez niemiecki patrol i osadzony w obozie jenieckim.
Dzięki pomocy lekarza w niedługim czasie został zwolniony z obozu. Postanowił przedostać się do Francji. Wraz z trzema kolegami przez Węgry i Jugosławię przedarł się na Zachód. W Paryżu dostał przydział do Bazy Lotniczej w Lyon - Bron. Udziału w walkach nie wziął.
3 lipca 1940 roku znalazł się w Wielkiej Brytanii w Polskiej Bazie Lotnivzej w Blackpool. W sierpniu otrzymał przydział do stacjonującego w Leconfield 302 dywizjonu myśliwskiego. W tym dywizjonie walczył podczas Bitwy Bitwy o Anglię. Latem 1941 roku zgłosił się do 307 dywizjonu nocnych mysliwców. Przez pewien okres dowodził eskadrą. W skutek zatargu z płk Pawlikowskim został przeniesiony na stanowisko kontrolera lotów w Exeter. Przez dwa miesiąe służył na krążowniku Glasgow", pływającej stacji radarowej patrolującej Zatoke Biskajską.
Dnia 11 września 1943 skierował dwie eskadry 307 dywizjonu na grupy samolotów Ju-88 i Me-110. W wyniku precyzyjnego naprowadzania dywizjon odniósł wspaniałe zwycięstwo zestrzeliwując 5 samolotów na pewno, 2 prawdopodonie i 3 uszkodził. Za ten wyczyn został Maliński odznaczony Krzyżem Zasługi z Mieczami.
W sierpniu 1944 roku ówczesny dowódca dywizjonu S/L Anrzejewski ściągnął" go ponownie do bojowego latania. Odbywał loty bojowe nad Morzem Północnym, Nowegią, Belgią, Holandia i Niemcami.
Wiosną 1945 roku na własną prośbę i z pomoca G/C Satchella przeniósł się do 229 Grupy Lotnictwa Południowo - Wschodniej Azji z bazą w Allahabad. Po wojnie pozostał na emigracji. Pracował jako pilot w lotnictwie transportowym. Podczas blokady Berlina Zachodniego dostarczał żywność mieszkańcom. Czasowo pracował dla CIA dokonując zrzutów broni i skoczków na tereny zajęte przez Sowietów.
Dopiero w połowie lat siedemdziesiątych postanowił wraz z dzieć wrócić do Polski. Osiedlił się w rodzinny Ostrzeżowie. Podczas wojny skomponował muzykę do hymnu 307 dywizjonu, Pieśni wojennej lotników" i amywajek myśliwskich". Odznaczony orderem Virtutti Milatari V klasy, czterokrotnie Krzyżem Walecznych i DFC z rozetką za Bitwę o Anglię. W 2001 roku ukazały się nakładem Altairu" jego wspomnienia.


pzdr woyta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam
Mieszkam w miejscowosci nad ktora w 1939 r zostal zestrzelony P-11c p.plk.pil. Jana Malińskiego.
Mialem przyjemnosc rozmawiac z nim osobiscie podczas jego wizyty na miejscu upadku jego maszyny.Pan Jan Maliński przyjechal podziekowac osobiscie za uratowanie go w 1939 r.
W kwietniu 2005 r. odnalazlem miejsce upadku jego maszyny.
Prosze o podanie godziny pogrzebu sp.Jana Malińskiego
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy z Nich oddał to co najcenniejsze za Ojczyznę również Pan ppłk Maliński.

Już coraz mniej tych, którzy walczyli o Polskę na lądzie, morzu i w powietrzu.

Cześć Ich Pamięci!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Środa, 8 lutego 2006r.

Dziś w Ostrzeszowie odbędzie się pogrzeb ppłk Jana Malińskiego. Był jednym z trzech ostatnich, żyjących w Polsce uczestników Bitwy o Anglię.
Urodził się w 1917 roku w Berlinie, ale już w dzieciństwie cała jego rodzina przeprowadziła się do Ostrzeszowa. W tym mieście się wychował, utrzymywał z nim kontakt podczas życia na obczyźnie, tutaj też spędził swoje ostatnie lata.

POGRZEB JEST O GODZ. 13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w dzienniku Mirosława Fericia, jednego z asów powietrza w bitwie o Anglię, jest taki wpis ku pamięci innego pilota: oddał swe życie gdzieś tam wysoko, tam gdzie sprawy ziemi są tak odległe, blask słońca tak czysty, a Bóg tak blisko"
myślę że pasuje to do każdego pilota, pomimo, ze wracali po lotach bojowych, ryzyko sprawiało, że Bóg zawsze był blisko
przy okazji polecam gorąco książkę Sprawa honoru" autorstwa L. Olson i S. Cloud o pilotach Dywizjonu 303
bezkonkurencyjna
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie