Jump to content
Sign in to follow this  
mial

pontony polskich mostów

Recommended Posts

panowie jak w temacie poszukuje zdjec pontony polskich mostów w transporcie
znalazlem to

http://www.odkrywca.pl/picsforum8/pontony1.jpg

ale przydalo by sie cos jeszce

z gory dzieki

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pontony w fotografii wprowadzajacej watek to prawie na mur ponton drewniany (z klejonki bakelitowej) do mostu 4-tonnowego wazacego 160kg i przewozonego na wozie LKS (lekki konio-samochodowy) 1.5 tonnowym pontonowym. Normalnie woz byl ciagniony przez 2 konie jak w fotografii, mogl rowniez byc ciagniony przez lekki samochod np PF 618. Poszukam, gdzies mam fotke tego. Pontony byly ladowane po 4 na woz, z calym naleznym osprzetem wioslarskim.

Pierwszy most Tomka to chyba nie 5-8 tonnowy - jezeli tak to te pojazdy wazace ile tam razem jada sobie dosc beztrosko! Ostatni to prawie na pewno nie pontony lecz lodzie saperskie. Ale sie nie upieram! Srodkowe tez jest dziwne - wyglada na proby przewozu pontonow ciezkiego mostu na wozie LKS z wydluzona rama (najprawdopodobniej wersja lodziowa). W kasdym razie nie pasuje do zadnych standardowych rozwiazan przewozowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wiec po dalszych dumaniach (ale nie jestem ciagle na 100%pewien - wszelkie korekty mile widziane!)

Fotka 1 Tomka to chyba na pewno most CMPS 16 tonnowy, w kazdym razie prawie na amen ta kolumna na moscie wiezie pontony CMPS (Ciezki Most Polowy Saperski). Waga pontonu CMPS 1350-1400kg. Jak widac pontony (a i wiekszosc sprzetu mostowego tez) do mostu CMPS przewozono na 3 tonnowych przyczepkach jedno-osiowych. Ponoc byl to pierwszy w Europie kompletnie zmotoryzowany most saperski (lata 1927-29)
Fotka 2 to czesci pontonu do zmodernizowanego mostu Birago 5-8 tonn. Wagi tych pontonow nie znalazlem ale trzeba brac pod uwage ze byly dwa elementy diobowy i rufowy (czy tak sie po polsku mowi?). Zalezne od zapotrzebowania budowano pontony z 1D+1R (dwojak) lub 1D+2R (trojak) wiec do wszelkich cytowanych wag 'pontonu' nalezy podchodzic z ostroznoscia. Normalnie pontony te byly przewozone na przyczepach 2-osiowych albo starego typu ale po wiekszosci ogumionych, albo na nowych wozach saperskich CKS (ciezki konio-samochodowy). Poza tym przynajmniej jeden pluton mostow 5-8 tonn (w baonie saperow 10BK) byl calkowicie zmotoryzowany na samochodach Ursus/SPA (tzn nie na przyczepach). Jak sprawa wygladala w WBP-M (przyczepy czy samochody) to nie wiem.
Poza tym mosty drogowe typu G byly ustawiane na krypach ale to juz wychodzi poza zakres mostow pontonowych polowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
fajnie panowie dzieki wielkie bede sie dalej z zaciekawieniem przyopatrywal dyskusjii

Share this post


Link to post
Share on other sites

znane, parokrotnie publikowane - ale moze ktos nie widzial. Traktorek PZInz.322 w czasie prob u saperow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obiecane zdjecie transportu pontonu drewnianego do mostu 4-7 tonn na wozie LKS pontonowym. W tym wypadku ciagnikiem jest samochod PF 618. Mam gdzies piekna fotke tego sprzetu paradujacego za normalna sila pociagowa (tzn 2 koniki) ale gdzies sie podzial i nie moge znalezc :( .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podle bo podle ale zdjecie wozu pontonowego starego typu z normalnym ladunkiem pontonu do mostu 5-8 tonnowego. Normalnie ciagnal go 'artyleryjski' zaprzag 6-cio konny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To samo ale przynajmniej tym razem nie odwrocone prawa na lewa:) Pontony do mostu 5-8 tonn na wozach pontonowych stargo typu przegumionych (mnie to wyglada na kola albo SPA/Ursusowe albo z PF 614). Normalny zaprzag 4 konie. Do kompletu tylko potrzeba pontona 5-8 tonn na wozie pontonowym CKS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, mialem racje ze gdzies mam. Byla dokladnie tam gdzie powinna byc i dlatego nie moglem znalezc! Dokladnie ten sam zestaw jak w temacie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A to najblizsze co mam do wozu cks pontonowego - chyba woz kafarowy. O ile pamiec nie myli jest woz CKS pontonowy na znanym zdjeciu z samochodem PF621 ale bez pontonow.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information