Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Iron Duke

Hel 1939

Recommended Posts

...tu inne działo ale zobaczcie na mocowanie:na dole płyta z otworami na śruby a wyżej zębatka-pewnie w muzeum tej własnie płyty z otworami nie ma lub jej nie widać.

Pzdr.
@ndrew

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm..Chyba własnie w gdyni widać tę płytę z otworami, która jest pod zębatką. Nie widać natomiast tego co jest jeszcze niżej, a co chyba służyło do mocowania pod pokładem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaznaczyłem ok. 16 otworów po śrubach i sięgają one prawie połowy średnicy działa (razem pewnie 32 otwory)
- to nie wyglada mi na to mocowanie z Helu z 24 sztukami
-albo była jeszcze inna płyta z otworami albo stanowisko na Helu to inna bajka-tyle moich dywagacji.

Pzdr.
@ndrew

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cóż, ja sam uczciwie mówiąc mam bardzo nikłe nadzieje, że ten tajemniczy śrubunek ma coś wspólnego z Gryfem. Ku takim pesymistycznym myślom skłania mnie wygląd śrubunków pod armaty niemieckie - widziałem pod 10.5 cm, pod 12.8 cm, pod 15 cm. Nawet te pierwsze mają większą średnicę.

No to do pytania o 34. baterię dochodzi drugie - co to za dziwny śrubunek?

Share this post


Link to post
Share on other sites
No to do pytania o 34. baterię dochodzi drugie - co to za dziwny śrubunek?"

..i to jest 'fundamentalne' pytanie ;)


Pozdrawiam
@ndrew

Share this post


Link to post
Share on other sites
skoro wyszła na terenie 3 Bas to mam taką myśl może coś pomoże :kolo brukownej drogi na cypel,(dojście na stanowisko bateri Laskowskiego z armatą 130 mm) tam gdzie teraz stoja toi-toi'ki,też jezst fundament,zamontowano na nim armate B-13 która służyła do szkolenia artylerzystów, może w pobliżu 3Bas zamontowano podobna i i to stanowisko po niej zostało ...???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam,

- Nigdy nie zakupiono szkolnej armaty MU-2 kal. 152 mm, były tylko 4 bojowe. Na tak zwany „kozioł” czyli namiastkę armaty do ćwiczenia procedur ładowania podstawa jest za bardzo solidna no i zbyt oddalona od stanowisk ogniowych (znaleźliśmy tylko jedną więc nie używajcie liczby mnogiej).
- Ze wspomnień wynika, iż betonowe fundamenty pod armaty z Gryfa były prostokątne lub kwadratowe, ta jest okrągła.
- Stanowiska po 34. baterii, a przynajmniej jedno z nich, zostały odnalezione. Taką informację przekazał mi „człowiek z Helu”. Jednak dopóki Helenie sami nie przeprowadzą dokładnej eksploracji tego miejsca to lokalizacji nie ujawnią. Już tam wyszły podobno bardzo interesujące fanty i chcą by wszystko zostało w Helu czemu się zresztą wcale nie dziwię.

Pozdrawiam,
Alkali

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ale cosmy sobie popisali to nasze:)Z chęcią obejrzałbym tę miejscówkę z przyczyn trochę sentymentalnych - mój dziadek był marynarzem na Gryfie we wrześniu '39. Z tego co wiem to był własnie jakimś pomagierem przy artylerii i chyba brał udział w demontażu i posadowieniu na lądzie tych dział. Przy okazji - dysponuje ktoś może zdjęciami załogi Gryfa z września?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przed 2 laty ktoś pisał na tym forum o trafieniu skrzyni z częściami zapasowymi do Gryfich" Boforsów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Adam A.
Mam parę fotek załogi Gryfa ale głownie z 38 i bodajże ze dwie z 39.
Podaj maila to podeśłe.

Pzdr.
@ndrew

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wracając do tematu.
Potrzebuję informacji, w którym roku wyłączono z użytku latarnię w Helu-Borze i kiedy dokładnie ją zniszczono (rozebrano)? Domyslam się że najprawdopodobniej w momencie uruchomienia latarni na Górze Szwedów - tą uruchomiono w roku 1931,a co do Hel-Boru słyszałem że działała do 1935.
Ta informacja może być pomocna przy ustalaniu stanowisk 34':D
Niektórzy z was wiedzą dlaczego :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Budowę latarni na Górce Szwedów ukończono w 1936 roku i do tego czasu latarnia Jastarnia-Bór świeciła. Wysadzono ją w powietrze ok. 20 września 1939. Jej współrzędne to 54st 39min 00s N 18st 47min 24s E .Być może czegoś nie wiem. Gunship - dlaczego niektórzy wiedzą??? Czy byłbyś tak miły i mnie oświecił?
Czy ktoś ma schemat kolejki wąskotorowej na Helu w 1939r?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iron - co do wąskotorówki już odesłałem na maila
Co do Góry Szwedów to słyszałem że od 1931 roku działała.
Dziwne...
Co do latarni to to trochę komplikuje sprawę bo myslałem że została wysadzona wcześniej a tu mniej więcej w tym samym czasie co latarnia w Helu.
Iron poprostu bateria znajdowała się (patrząc w kierunku na morze) na lewo od latarni (ale której - czy G.S czy Bórskiej) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przy torach, u podnóża wzgórza, na którym była latarnia Borska" są pozostałości jakoweś: jakieś betonowe wanny", ślady po jakiejś ziemnej działalności + okopy. Gdzieś do tego miejsca dochodziła (od drugiej strony torów normalnych) wąskotorówka. Może to więc jakieś pozostałości(no może poza okopami) po placu budowy" baterii 34?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dane dotyczące latarni morskich pochodzą z książki LATARNIE MORSKIE POLSKIEGO WYBRZEŻA autorstwa Mariana Czernera.
Na lewo od latarni G.S. znajdowała się 32 bateria grecka" ale te a lewo" to było ok. 2200m.
Poza tym to rozważając na tzw. zdrowy rozum skoro terminem dostawy armat 152,4mm BOFORS był luty 1940r. to jakiekolwiek prace budowlane (zakładając, że wojny by nie było) związane z wylewaniem betonu powinny się zakończyć przed nadejściem przymrozków czyli powiedzmy początkiem listopada.
Skonsultowałem to ze specjalistą z branży budowlanej - przedstawiłem mu sytuację i warunki terenowe.
Stwierdził, że zacząłby budować najpóźniej na początku września. Nie wiem jakie były układy na Helu w tym okresie ale musiały (powinny) być zgromadzone WSZYSTKIE materiały budowlane o ile już by nie zaczęto budowy.
No i cały czas uważam, że bateria BOFORSÓW miała być ulokowana w pasie wydm podobnie jak bat. Laskowskiego a nie na jakiejś górce. To miała być bateria BLIŹNIACZA w każdym calu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Latarnia w Borze była jak najbardziej w pasie wydm. I to chyba tam (no, w tych okolicach) miała być usytuowana druga bateria boforsów. A 34 stanęła na miejscu wybranym na nowe boforsy.
Cały czas nurtuje mnie trochę fakt, ze zdjęcia z budowy 34 wyglądają jak robione w południe, plac budowy z jakimiś maszynami (duże betoniarki?) rozgrzebany, wszystko na jakiejś łysej górze a maskowania nie widać... Tymczasem prace były ponoć prowadzone z ogromnym wysiłkiem, tylko po zmroku i przed świtem, w totalnej konspirze. Co o tym myślicie?
Materiały jakie użyto do budowy 34 były chyba właśnie zgromadzone na potrzeby budowy nowych boforsów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Latarnia w Borze, owszem była w pasie wydm, ale nie zewnętrznym (pierwszym, tak jak automatyczna na GS) tylko w wewnętrznym. Zresztą jej ruiny można odnaleźć do tej pory, chociaż graniczy to z cudem :) Można chodzić i chodzić ruiny mieć pod nosem a i tak na nie nie trafć. To co z niej zostało
jest zarośnięte kępą krzaków (o ile dobrze pamiętam - jeżyn).
A i taka podpowiedź. Jeżeli ktoś się porusza w tamtym terenie wg. mapy topograficznej dzięsiątki" z 1975 to niech uważa bo wiele szczegółów w tamtym rejonie jest już praktycznie niewidocznych - szczególnie ścieżek.
Co do fotek 34 to faktycznie. Musiały być robione w godzinach południowych i popołudniowych. Pomimo tego że pracowali w nocy - mogli sobie zrobić fotkę :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bardzo ciekawa pozycja:
http://aukcjewp.wp.pl/show_item.php?item=82663605.
Do Gunship'a - schemat wąskotorówki na Helu do mnie nie dotarł. Na czym opierasz twierdzenie, że bat. 34 była na lewo od latarni???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mały off topic, ale dotyczący Helu
Kilka lat temu, żeby zobaczyć baterię na cyplu, musiałem się przekreść" i wejść tam od strony plaży (wejście od strony miasta polnował żołnierz i nie wpuszczał). W zeszłym roku, korzystając z wakacji w Jastarni, pojechałem tam i... o zgrozo... miejsce to było ogólnie dostępne i przewijały się tam tabuny ludzi, włażąc gdzie tylko się da i siejąc ogólne spustoszenie...
Ciekawe kiedy pojawią się tam pierwsze grafiti, albo złomiarze zwęszą interes... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czesc wam

Przypadkowo zaczepilem o ten Thread.Moze bede mogl wam pomoc.
Ojciec mojego sasiada(mieszkam w niemczech) byl w czasie wojny stacjonowany na Helu.Moze uda mi sie wiecej od niego dowiedziec na temat tej baterii.Dziadek ma jeszcze dobra glowe i da sie z nim dobrze rozmawiac.

Pozdrowienia Kajton

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information