Jump to content
Sign in to follow this  
jareks

BARS Łączność troposferyczna

Recommended Posts

Mój przyjaciel był Starszym Lejtnantem (to chyba odpowiednik polskiego kapitana) w jednostce łączności troposferycznej w Legnicy. Ożenił się z Polką i od lat mieszka w Legnicy. Jeżeli macie jakieś zapytania to może będę mógł w czymś pomóc.
Pozdrawiam Marcin

Share this post


Link to post
Share on other sites
W Chocianowie obiekt w zargonie wojskowym nazywano Patera nie pantera ,a poza tym mial dwa pietra a nie jak kolega wyzej napisal ze piec w razie watpliwosci mam radziecki przekroj obiektu ! Jezeli ktos potrzebuje informacje na temat tego obiektu mam tone informacji i zdjec !!! Ponizej filmy mojego autorstwa , czesc pierwsza jest z gornego poziomu a czesc druga to zalany dolny poziom

Pierwsza czesc
http://www.youtube.com/watch?v=Ys6P8yvsRrc

Druga czesc nagrana wczoraj
http://www.youtube.com/watch?v=6Re3M_QZnkM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nexo. O jakiej Zimnej Wodzie mówisz? Pytam, bo ostatnio w rozmowie o różnych ciekawostkach na moim terenie, wypłynął temat co znajduje się w ziemi. Otóż znajomy znajomego jakieś 15 lat temu dostał wreszcie telefon. Mieszkał niedaleko Zimnej Wody. Podczas kładzenia kabla natkneli sie na dziwny kabel (określił go jako kabel do przesyłu danych). A dziwne jest to, ze ten kabel nie występował w żadnej dokumentacji geodezyjnej. A ponieważ doszli do wniosku, ze lepiej o takich sprawach nie wiedzieć, elegancko go zakopali i przyklepali na wierzchu. Mam być umówiony bezpośrednio z osobą wykonującą wtedy wykop celem dokładniejszego zapoznania się z tematem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam!
Wspomniano tu o łączności z OP.Była i jest przeprowadzana na falach nad długich inaczej VLF polecam lekturę GOOGLE oraz artykuł Pierwszy kiloherc" Świat Radio. Proszę o ponowny kontakt kolegę z Nowej Kuźni(brak adresu zwrotnego!)
Pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites
witam wszystkich
z tego co sam wielokrotnie sprawdziłem wojsko często pracuje nieco powyżej pasma 80 metrów tj 4 do 5 mhz .zdarzało się usłyszeć ich na około 11mhz = jak znajdę więcej czasu rozciągnę dipola i sprawdzę jeszcze raz co słychać na KFie.

namiar na mnie hankvonhel@wp.pl
gg8485597

pozdrawiam,
krzysiek n,kuźnia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam

Jednostka Przywary poddana likwidacji ,anten już nie ma ,bunkier ma zostać zasypany ze względów bezpieczeństwa. Wieczorem parę fotek wkleję które udało mi się zrobić jak jeszcze wierze radarowe były na swoim miejscu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na pólnoc od Wrocławia są obiekty łączności wojskowej Szewce przy lotnisku aeroklubu i w lesie pod Mienicami.Ten w Szewcach chyba już nie pracuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeśli chodzi o Szprotawę to na okolicznych polach do momentu wybudowania obwodnicy stały dwie, albo trzy potężne górki już nie pamiętam, zwane przez mieszczan radarami. Sam osobiście jestem za młody by pamiętać jakiego rodzaju sprzęt ruscy rozstawiali i dlaczego...może do łączności troposferycznej może ze względu na lotniska w Szprotawie i 15km dalej w Tomaszowie, które można nazwać bliźniaczymi o długości pasa gółwnego 2500m.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do forumowicza areko

Widać, że kolega był tam dopiero po opuszczeniu obiektów przez Sowietów" (ładny dziwoląg językowy), gdyż kolega mija się z prawdą w pewnych kwestiach.

Jako żołnierz zawodowy powinien kolega wiedzieć, że w węzłach łączności radioliniowej (również troposferycznej) nie ma pojęć centrum nadawczego" i centrum odbiorczego", gdyż ze swej zasady węzeł jest jednolitym centrum nadawczo-odbiorczym". To, co zostało nazwane centrum odbiorczym" jest niczym innym, jak końcową stacją radioliniową WŁ SD pod Wilkocinem. W 202 węźle następowało najzwyklejsze odgałęzienie kanałów od osi radioliniowej (linii osiowej nr 2). A to co zostało określone przez podziemną konstrukcję typu Tuman" - to zapasowe SD zupełnie innego związku i nie mające z pierwszym nic wspólnego.

Możliwość działania autonomicznego przez 2 lata - to też fakt" z opowieści z mchu i paproci.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak w sumie przypadkowo z kolegą mieliśmy okazję zwiedzić bunkier w Szprotawie i troszkę byłego lotniska. Czy ktoś wie do czego służyły takie jakby hangary przy lotnisku i w okolicznym lesie? Jest tam tego mnóstwo, a jakoś szczególnie pancerne" to one nie były.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kolego zyggy najlepiej jakbyś zamieścił fotkę tych jakby hangarów". Jak w pobliżu lotniska i okolicznym lesie to pewnie schrono-hangary dla samolotów Su-24, które tam stacjonowały.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok, jak dotrę do fotek (bo mam na innym nośniku) to wstawię. Myślę jednak, że samolot by się tam nie zmieścił bo to zbyt wąskie. To chyba były po prostu garaże.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dokładnie. Granit to określenie na specjalny magazyn-schron. Głównie budowane były do przechowywania ładunków tzw. specjalnych (jądrowych, chemicznych). W Szprotawie też znajdował się Granit dla stacjonującego tam pułku bombowego Su-24. przechowywano w nim spec-bomby (jądrowe).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, Granit to miałem okazję zwiedzić (obecnie teren prywatny), a to na foto to hangar / bunkier, których jest pełno w okolicznym lesie koło byłego lotniska. Wewnątrz są napisy cyrylicą, ale mój rosyjski już mi z głowy wywietrzał. To były chyba tylko garaże. Samolot by się tam chyba nie zmieścił.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wczoraj byłem prawie cały dzień na terenie obiektów jak i w samym wilkocinie . rozmawiałem z wieloma mieszkańcami i każdy z nich stwierdził ze bunkier posiada więcej niż 4 piętra pod ziemią a wielokrotnie bywali tam podczas szabrowania kabli (kopali od wilkocina az po sam trzebień).
czyli wychodzi na to że kompleks częściowo tylko można zwiedzić - ma ktoś jakieś info na ten temat?
za tydzień tj 21 kwietnia ,wybieramy się tam większą ekipą na motocyklach . zapraszam wszystkich chętnych na spotkanie

kontakt do mnie na gg 8485597 (zawsze na niewidocznym)

Share this post


Link to post
Share on other sites
...To były chyba tylko garaże. Samolot by się tam chyba nie zmieścił...."

To typowy schronohangar. SU-24 mieściłby się w nim, gdyż miał zmienną geometrię skrzydeł. W hangarze był przechowywany ze złożonymi skrzydłami. Mógł też być to hangar po MIG-21, które stacjonowały przed SU-24. Jedynie większe schronohangary budowane były dla SU-27 w Kluczewie i Chojnie. No ale wymagały tego wymiary samolotu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zastanawia mnie jeden wątek, który wsześniej był pominięty w dyskusjach. WŁR sieci BARS miały zapewnić łączność na szczeblu dowodzenia armii, co wiązało te obiekty z konkretnymi Stanowiskami Dowodzenia.

WŁR 201 z SD ZTDW w Szumiradzie
WŁR 202 z SD PGWAR w Wilkocinie
WŁR 206 z SD MW w Gdyni

Lokalizacja części z pozostałych WŁR odpowiada rejonom wymarszu armii WP w razie planowanego ataku na zachód:

WŁR 204 - 1 Armia (Pomorski Okręg Wojskowy)
WŁR 201 - 2 Armia (Śląski Okręg Wojskowy - SD Szumirad)
WŁR 205 - 4 Armia (Warszawski Okręg Wojskowy)

Ale z jakimi konkretnie Stanowiskami Dowodzenia związane były WRŁ nr: 203, 204, 205, 207?

WŁR 205 to być może związany był z SD w Czerwonym Borze?

Czyżby WŁR 207 odpowiadał ówczesnemu SD Sił Powietrznych? Wórczas Dowództwo SP znajdowało się w Poznaniu, więc SD mogło być zlokalizowane w okolicy Mirosławca.

WŁR 203 był w zarządzaniu PGWAR, czyżby tam na wypadek ataku na zachód planowane było SD armii z terenu Białorusi lub Ukrainy? A może ten WŁR nie był wyjątkowo związany z daną armią i odpowiadał za zapewnienie łączności logistyce?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wraz z polegą Pablix miałem okazję zwiedzić wnętrze kompleksu BARS w Przywarach. Żal się robi, że to wszystko co zostało popada w ruinę. Kilka rzeczy udało się uwiecznić. Sama wielkość obiektu i infrastruktura wewnętrzna robi wielkie wrażenie. Kto chce troszkę pogadać, zapraszam GG: 7969818, lub tlen: ovo@tlen.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kilka zdjeć z obiektu nr 1 w Przywarach ---> http://www.eksploracja.org.pl/fbob/galeria/2013/Operacja_BARS_09_2013/gallery.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzięki za zdjęcia,widać że niewiele zostało z wyposażenia obiektów,za moich czasów(90-92)obiekty pracowały 24h na dobę,pozdrowienia dla łamaczy tajemnic Układu Warszawskiego!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information