Jump to content

Saper - wrzesień 1939


Recommended Posts

Poszukuję info i skanów regulaminów- oporządzenia pionierów WH, budowy mostów różnych rodzajów- wiem że to pójście na łatwizne, ale dopiero od niedawna siedzę w tym temacie i zbieram fotki, nie tylko oporządzenia- ale co najważniejsze budowy(konstrukcji) niemieckich ;) mostów tymczasowych(drewnianych) oraz pontonowych.
Wycieczki do CBW są jednak nieuchronne- ale zapał jest a to najwazniejsze.
Jak sobie poczytałem wasze wypowedzi to widze, że długa droga przedemną.
Podaje swój namiar- swt38@op.pl- każda pomoc będzie mile widziana.
Pozdrawiam.Darek.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 338
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Witam.
Panowie, czy moglibyście zapodać jakieś fotki oryginalnych pił poprzecznych WP? Widziałem ostatnio na pchlim targu piłę poprzeczną identyczna z tymi ze schematów, ale tak wyglądały pewnie wszystkie takie piły , niekoniecznie wojskowe... Sygnatur żadnych na niej nie znalazłem... Były w ogóle sygnowane?

Pozdrawiam
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
pytanie? czy saper zawsze miał buty/saperki/jeżeli tak to czy nadają się do rekonstrukcji saperki niemieckie/mam na myśli polskiego sapera i drugie pytanie,w przypadku saperek jakie spodnie powinien mieć, do wysokich butów czy też normalne /ogólnowojskowe/
Link to comment
Share on other sites

dzięki koledzy myśle rze do saperek pasują spodnie zwęrzane ku dołowi/morzna na starych zdjęciach spotkać takie u narciarzy :)/nawet jerzeli takie nie były wydawane to rzołnierze pewnie przerabiali je.Poprostu są bardziej funkcjonalne.Mam nadzieje rze potwierdzą sie moje przypuszczenia.
Pozdrawiam podaje adres marko-bolo@tlen.pl
Link to comment
Share on other sites

Spodni szeregowych nikt nie przerabiał, bo to oznaczałoby zniszczenie państwowego sprzętu, który po zakończeniu służby wojskowej należało oddać do magazynu (potem pobierał go kolejny rocznik poborowych).
Spodnie były więc standardowe (akurat wz. 19 mają lekko zwężający się fason).

Pzdr., Mariusz
Link to comment
Share on other sites

Spodnie kawaleryjskie odpadaja bo maja skorzane leje (czy jak to sie nazywa) do jazdy w siodle. Wlozenie zwyklych spodni w buty saperskie czy nawet kawaleryjskie juchtowe to nie wielki problem. Dokladnie tak jak rolnik wklada spodnie w gumiaki. Co innego buty kawaleryjskie dopasowane do lydki.

Marek 123, troche to tez zalezy od okresu. Na ogol we wszystkich branzach (poza jezdnymi) w latach 20tych przewazaly trzewiki z owijaczami. Z biegem czasu wprowadzano (nie moge z pamieci podac dat) obuwie specjalistyczne: dlugie buty dla woznicow, wz31 dla saperow, dlugie buty dla lacznosciowcow, trzewiki z owijkami dla piechoty etc. W 1939, jako (bardzo) ogolna zasade mozna przyjac: maszeruje sie (poza saperami) w trzewikach, jezdzi (czy konno czy na pojezdzie) w dlugich butach.

Ale wazne jest to ze proces wymiany byl wolny, tak ze, np, zdjecia z 1939 pokazuja chyba tyle samo piechocincow w owijaczach jak z owijkami. Nawet przy robieniu fotografii do instrukcji i regulaminow, nie zawsze mozna bylo znalezc zolnierzy w regulaminowym obuwiu! Dodac do tego 'fason', szczegolnie oficerow (znajdz mi fotke oficera, dowodce plutonu strzeleckiego w etatowych trzewikach, owijkach i z lopatka!!!), i to dopelnia obrazu chaosu.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Pytanie które mnie nurtuje:
- dlaczego dużo osób mówi na ochraniacz na lufę (tak jest popisane po instrukcjach) zapiaszczacz - że niby co ta końcówką sie zapiaszczało lufę?piach się wsypywało?że niby przed piachem miało chronić? a co z wodą?trzeba było mieć drugi pewnie o nazwie zawadniacz;)

Wycior zwany różańcem to był ale u konkurecji czyli Wehrmacht i reszta spółki. W WP co najwyżej wycior sznurowy.

A i owszem ochraniacz na lufę z tego co mi wiadomo zakładało się nie tylko w czasie czyszczenia - często widać na fotkach gdzie maszeruje wojsko założone ochraniacze czy na broni poustawianej w kozły itp. Wynika z tego żę generalnie kiedy broń nie była używana ojowo" czy na defiladzie powinna mieć założony ochraniacz na lufę.
Link to comment
Share on other sites

Saperzy nosili buty półwysokie zwane saperkami" można do nich było używać zarówno spodni wz. 19 jak i wz. 37. W pułkach piechoty pionierzy nosili trzewiki, a pionierzy z broni jezdnych buty wysokie do jazdy konnej. Znane są mi spodnie saperskie wykonane jak wzoru 1919, ale ze skóry.

Buty szeregowych broni jezdnych były dość szerokie u góry i raczej nie ma problemu, żeby w nie wsadzić spodnie wzoru 1919, tym bardziej że spodnie z karwaszami są szersze", bo pogrubione skórą wyściółek.

Ochraniacz na lufę zakładano w czasie czyszczenia, żeby zapobiec tzw. wyobleniu lufy", co w konsekwencji powodowało gorszą celność. Ochraniacze stosowane do każdego rodzaju broni strzeleckiej, do karabinów (kbk) stosowano również specjalne zamki wkładane do czyszczenia. Ochraniacze przechowywano w koszarach włożone do woreczków po 25 sztuk.
Link to comment
Share on other sites

Ktoś wcześniej pytał o sprzęt saperów kolejowych- taki sam jak innych saperów do budowy mostów, w których budulcem jest drewno: siekiery, klamry ciesielskie, gwoździe, wiązadła, bloczki, kafary itp, tylko przekroje drewna trochę większe.
Link to comment
Share on other sites

No, bez przesady, wyposazenie saperow mostow kolejowych bylo nieco inne niz mostowych bo po pierwsze bylo przystosowane do transportu kolejowego i po drugie oczywiscie musialo umozliwic odbudowe linii kolejowej, zabezpieczyc personel przed wypadkami kolejowymi itd, itp. Chodzi oczywiscie o kompanie mostow kolejowych bo kompanie kolejowe (drogowo-kolejowe, roboczo-kolejowe i ruchowo-kolejowe) byly wystawiane przez ministerstwo komunikacji.

M in kompanie mostowe mialy nastepujacy sprzet specjalistyczny: ciagnik gasienicowy C7P z przyrzadem do poprzecznego sciagania toru kolejowego, wozki kolejowe do podwozenia materialow, przyrzady do ulatwiania budowy i odbudowy toru kolejowego, sprzegla torowe, kolejowe przesla mostowe typ G 10.5, schodnia do zladowywania przesel G 10.5 z wagonu i nasuwania na przeszkode, dzwig ramowy do podnoszenia i opuszczania przesel G 10.5, samochod szynowo-drogowy PF 618. Modelowe samochod szynowo-drogowy PF 508, ciagnik C2P, prowadnice szynowe dla motocykli Sokol 1000.
Link to comment
Share on other sites

Jeśli chodzi o zapiaszczacz, to najlepiej pokaż go jakiemuś staremu weteranowi z 1939 roku i spytaj się go, co to jest. Jak myślisz, co ci odpowie? Oczywiście, że zapiaszczacz. Dlaczego żołnierze tak nazywali to ustrojstwo- nie mam pojęcia, ale jest to tradycyjna, historyczna nazwa i należy ją szanować. A czy będąc w woju, na buty mówiłeś rzewiki ogólnowojskowe", czy raczej opinacze". A na plecak tornister? A na buty do OP 1 ajtuzy"? Nazwa regulaminowa często jest inna, niż nazwa żołnierska i nie ma się o co spierać. Pozdrawiam z Borów.
Link to comment
Share on other sites

No i tutaj spór dobiega do setna - czy używać nazwy oficjalnej czy że tak się wyraże slangu. Ja jestem zwolennikiem nazwy oficjalnej.

A z tymi nazwami w WP jest różnie - zależy od części Polski- to co w Wrocławiu nazywa się popularnie w jeden sposób na pólnocy kraju może mieć już inną nazwę- byłem, widziałem całkiem niedawno.


I na tym koniec tego oftopicu - pozdrawiam również
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information