Jump to content

Recommended Posts

W okresie międzywojennym mieliśmy sterowiec Lech. Czy ktoś może wie kiedy dokładnie trafił do WP i gdzie, do czego był wykorzystywany, a także co się z nim stało (kiedy ewentualnie został wycofany).

Share this post


Link to post
Share on other sites

... kompletnie nie pamietam skad mam to zdjecie i czy bylo publikowane. O Lechu" pisal Morgala i chyba Andrzej Glass, musisz troche poszukac....  pamieci" nie bede opowiadal...

Share this post


Link to post
Share on other sites
K. Sławiński - Lotnisko toruńskie 1920-1945" na stronach 32-34 jest kilka słów o tym sterowcu i jego krótkiej służbie. Także to zdjęcie jest tam reprodukowane.
pozdrawiam - Piotr

PS
Jeśli ktoś zna inne źródła mówiące o tym sterowcu, to i ja się polecam.
Piotr

Share this post


Link to post
Share on other sites

no, okazalo sie, ze nie musze bardzo kopac, zeby sie dokopac. Odnosny fragment z Morgaly:

Share this post


Link to post
Share on other sites
aha, nie przejmuj sie zbytnio rysunkiem technicznym na stronie z Morgaly. Traktuj jak pogladowy, bo z proporcjami nie jest dobrze..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Khem, mam całkowicie inne dane Commandant Coutelle, Zodiac 1911 r. (oblot 8.6.1913 r.), dwa silniki Dansette-Gillet 200 KM (4 śruby), objętość 9500 m3, długość 92 m, średnica 12, wysokość całości 21 m.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Znaczy, Adamie - to na Twoim zdjęciu (nb. mam w nieco lepszej jakości) to jest Commandant Coutelle, to u Morgały absolutni inny sterowiec.

Share this post


Link to post
Share on other sites
a wiesz, rzeczywiscie, cus jest nie tak. Czyzby sie Morgala walnal? Nigdy mnie to specjalnie nie zajelo, ales mnie zaalarmowal i pogrzebalem w com tam mial. Jak Lech mialby miec kolo 50 m - to jak to pogodzic z 90 w dwu zrodlach. Ze zdjecie pierwsze jest Lecha - to pewne. Mam gdzies dobrej jakosci drugie (to z zamkiem w Warszawie, pewnie wiesz ktore). Ani na tym, ani na drugim to cos w powietrzu nie wyglada na 90 metrowego cielaka.
Wiec jesli przyjac, ze rzeczywiscie ma z 50 metrow - no to nie jest Zodiak 11! Skad wiec informacja ze Lech to Cmdt. Coutelle, a nie np. klasy Le Temps (mial kolo 50 m, ale nawet nie wiem jak wygladal - wiec to czysta spekulacja). No i zrobila sie zagadka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma ktos pd reka Ksiege ku czci poleglych lotnikow" - to nastrojowe zdjecie jest chyba z niej i trzeba sprawdzic co sie dzieje w podpisie. Zeby sie dostac do szafki, w ktorej lezy moj egzemplarz musze wyczepic i odsunac ploter, a to ciezkie bydle. Alem za to znalazl rysunek Cmdt.C - i cholera, to nie bardzo mi na Lecha wyglada...

Share this post


Link to post
Share on other sites

w podpisie: Sterowiec "Lech nad ziemia Lechicka..." (strona 239 wspomnianej ksiazki)

Share this post


Link to post
Share on other sites

- czyli nazwa Cmdt.C. nie tam padla! Gdyby przyjac za prawdziwe proporcje z archiwalnego rysunku technicznego to Lech musi sie +- miescic w tej czerwonej ramce. Kazdy widzi, ze jest ze dwa razy krotszy! Wiec to jednak nie Cmdt.C. - a moze tylko nie ten Cmdt.C. Wszak Morgala pisze o klasie Vedette, zas o samym sterowcu , ze mial oznaczenie VZ-11 . Wiec moze pomysl, ze sterowiec z 1911 roku , oblatany w 1913 - Cmdnt.C i VZ-11 Cmdt.C. z francuskiego demobilu to to samo - jest bledny. I oczywiscie zdjecie, ktore dalem o 11.50 tylko robi balagan...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Le Temps (50,4 m x 9,5 m, jede silnik, dwie śruby) też nie... Ten był smukły i proporcjonalny.

Podobny nieco - Zodiac III, 1909 r., 47 m na 8,5 średnicy, 1400 m3, 1 silnik Ballot, jedna sruba - tylko że ze zmienioną gondolą, i asz" ma płetwę grzbietową

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ale jeszcze jedno każdy zosiac maiłą jakąś nazwę (poza II pierwszymi)więc:

Zodiac 11 = Cmdt. C.

Zodiac 9 = Le Temps

Zodiac 7 = Czajka (czyli Rosyjski)

itd., itp.

We Francji nie było czegoś takiego jak klasa/wytwórnia Vedette

Share this post


Link to post
Share on other sites
jesli mi calkiem francuszczyzna militarna nie zardzewiala to vedetta (a w wersji spolszczonej wedeta, wideta {pamieta ktos : .. siedzi ulan na widecie, a siodlo go w d. .. gniecie..} to, wsrod wielu znaczen, rowniez czujka" - wiec nie o nazwe firmy chodzi, ale o, przepraszam za nowotwor patrolowosc" tego sterowca.No, tym sie on w koncu nad tym Srodziemnym Morzem zajmowal.. I zwroc uwage na ten skrot VZ-11. Nie Zodiac 11 tylko VZ-11 (czy , jak kto woli, VZ-XI)

Share this post


Link to post
Share on other sites

..no i dobra nasza - bylo cos takiego jak sterowce VZ. Znalazlem w sieci takie dwie metryczki, dla VZ1 z 1917 i VZ16 z 1918 roku. VZ11 nie znalazlem, ale cos miedzy 1 a 16 musialo byc, nieprawdaz. To jeszcze musimy dojsc co z ta nazwa Cmdt.C..

Share this post


Link to post
Share on other sites
VZ - czyli Vedette Zodiac, Vedette commandée par l'aéronavale Française"

Vedette V-11 45 x 13 m średnica, 2 x Salmson Ac 9

tyle że rok produkcji - 1935 !!!! - zresztą świetny i nowoczesny sterowiec patrolowy.


Czyli kicha...

Zodiac robił tylko dwie 11" Cmdt. C. i tego...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cmdt C. był sterowcem (jednym z trzech) Twierdzy Epinal, i został zniszczony chyba we wrześniu 1916 roku, koło Verdun... Więc ten nasz to może być kolejny o tej nazwie. Poza tym wudać ze nie był sterowcem marynarki.

Będew tym roku w Epinal, to się spytam znajomych speców ds. tej twierdzy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Panowie chcialem zwrocic uwage, ze w przedwojennej Encyklopedii Wojskowej" stwierdzono: Armia polska posiadala w 1921-1926 s. [sterowiec] luzny "Lech typu Vedette-Zodiac o pojemnosci 3.150 m3". natomiast cos sie w tym wszystkim nie zgadza, poniewaz sterowiec - w wyniku decyzji 6 osobowej komisji pod przewodnictwem pplk A.Wilcza - dopiero 2.III.1928 roku zostal przeznaczony na zlomowanie". Natomiast w 1926 roku przelecial na stale z Torunia do Legionowa (stad te piekne zdjecie nad Zamkiem). I jeszcze jedno. Nie znam sie na silnikach, ale Lech" mial silniki Anzani 80 KM. Moze nie tam szukacie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzięki wielkie ! Bo właśnie to nie pasowało, u Morgały są silniki Renault, a żaden francuski sterowiec takich nie miał. Moze teraz coś się dopasuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Śliczny.

Określenie VZ odnosi sie do sterowców patrolowych marynarki - od VZ 1 do chyba VZ 24 (ten z lat 30-tych) - dwa z nich V 3 i V 13 w czasie I wojny używało lotnictwo US Navy (otrzymane od Francji)

Trochę dziwne, że kupilismy sterowiec patrolowy marynarki, a nie wojsk lądowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information