Jump to content

wz.32 Skoda 220mm


heehaw
 Share

Recommended Posts

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mam pytanie do specjalistów w tym temacie , Panowie na archiwalnych zdjęciach polskie lawety miały podwójne ogumienie na każdym kole ( jak by dwa równoległe gumowe bandaże ) a te norweskie mają tylko jeden bandaż - czym to może być spowodowane ? czy Niemcy coś ulepszali czy to może wcale nie są nasze wrześniowe lawety ?
Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem przyczepy sa na 99% pochodzenia jugoslawianskiego. Twierdzę tak na podstawie ogólnie znanych zródeł i dokumentacji zdjęciowej, która pojawiła się na tym forum. Znajac specyfike tego forum spodziewam się, że pojawią sie twierdzenia przeciwne w oparciu o dokumentację, której nie mogą ujawnić ;)
Link to comment
Share on other sites

ja się opieram na oględzinach sprzed 6-8 lat...
Pewność co do klamotów z 220 mam tylko do 2 zamków które swojego czasu widziałem, a pewność można będzie uzyskać dopiero jak się to pomaca osobiście ...dlatego się nie upieram
Link to comment
Share on other sites

Przepraszam nie doczytałem ale już na początku wątku kilka lat temu Jotes poddawał w wątpliwość polskie pochodzenie tych lawet .
Czyli wszystko jest jasne przerabialiśmy już polsko afgańskie Renault 17 utracony w wojnie z Rosją 1920 roku , ostatnio był czołg generała Maczka a teraz mamy polska chce odzyskać lawety armatnie utracone w 1939 roku ;-))))
działania słuszne ale poco ta zbędna propaganda ;-)
Link to comment
Share on other sites

jotes:
Moim zdaniem przyczepy sa na 99% pochodzenia jugoslawianskiego. Twierdzę tak na podstawie ogólnie znanych zródeł i dokumentacji zdjęciowej, która pojawiła się na tym forum

polsmol:
Ogumienie w oczywisty sposób różni się od polskiego, ale teoretycznie Niemcy mogli je wymienić, choćby z całymi kołami.

Witam wszystkich.
Na tym zdjęciu widać, że w Polsce również stosowano koła z pojedynczym masywem gumowym. W ogóle widać, że są identyczne z tymi z Norwegii. Dlatego wstrzymałbym się z wyrokami. Jak napisał Patron, jest jednak prawdopodobieństwo, że to jednak polski sprzęt.

Link to comment
Share on other sites

Wszystko pięknie, tylko że zdjęcie prezentowane przez Alcedo to zdjęcie prób czeskiego moździerza, z lufą z zamkiem klinowym, który po próbach pojechał do Czech z listą poprawek - a do poprawy były w moździerzach dla Polski właśnie m.in. koła.
Link to comment
Share on other sites

JoncaA:
Żadnej. Nawet nie były nasze, tylko "użyczone..."

Wobec tak kategorycznego stwierdzenia (a jesteś osobą w tym temacie jak najbardziej kompetentną), pozostaje tylko rozczarowanie.
Dziwi mnie tylko ta niepotrzebne podsycanie atmosfery. Jestem oczywiście za sprowadzaniem jak największej liczby eksponatów do Polski, kiedy tylko istnieje możliwość, tym bardziej w takim przypadku, gdy sprzęt nawet jeśli nie jest polski, to jest do niego bardzo podobny i różni się jedynie szczegółami".
Tylko po co ta cała propaganda? Jak ktoś już słusznie zauważył, był już polski FT-17", Cromwell - prawie Hela" ;-) teraz są polskie przyczepy".
Czy bez kłamstwa, wprowadzania w błąd i niepotrzebnej propagandy nie da się inaczej tego zrobić?
Czy nie można podać, że są to przyczepy prawie identyczne do polskich, a ponieważ nasze się nie zachowały, to bardzo nam na ich sprowadzeniu do Polski zależy. Ot tak, po prostu?
Jest to irytujące.
Link to comment
Share on other sites

Gdyby szło o sciąganie komuś z pomników czy wyrywanie z muzeum to rozumiem.
Nawet jak nie nasze to i tak gnije w jeziorze a gospodarze choć naród rozsądny i dbający o zabytki się nimi nie interesują.
Więc co tu gadać, jak dadzą to brać (no może nie wszystkie).
Zresztą MSZ zrobi jak zechce.

Pozdr.
Link to comment
Share on other sites

Pozwolę sobie zauważyć, że samo ogumienie to jednak zbyt mało aby stwierdzić, że to nie są nasze przyczepy.

Zdjęcie umieszczone Alcedo Atthis pokazuje, że mają one oryginalne ogumienie czeskie, ale trzeba pamiętać, że Czechosłowacja była pod kontrolą Niemców a więc mogli oni korzystać z produkowanych tam części czy zapasów. Nie można zatem wykluczyć, że koła w polskich przyczepach wymieniono.
Nie wiemy co się z tym sprzętem działo zaraz po kampanii wrześniowej np. pozostawione bez opieki mogły stracić oryginale gumy na rzecz okolicznej ludności.
Poza tym wojna trwała parę lat i był czas na normalne zużycie masywów.
Link to comment
Share on other sites

Nie są mi znane zdjęcia z września pokazujące uszkodzenia masywów. Zdjęcia z okresu II w.ś. z Norwegii pokazują przyczepy na polskich" kołach. Argument o częściach zamiennych z Czechosłowacji jest obosieczny, równie dobrze można było wyprodukować koła wg. polskiej specyfikacji.
Oprócz samych masywów, oryginalne koła Skody różniły się też możliwością zastosowania dodatkowych, stalowych obręczy. Nie wiem gdzie one były przewożone, ale jeśli na samych przyczepach, to będą dodatkowe różnice (mocowania etc.). Zresztą wydaje mi się, że na współczesnych zdjęciach z Norwegii widziałem jeszcze inne, drobne różnice w budowie w porównaniu do polskich przyczep. Niemniej po 10 latach nie jestem w stanie tego potwierdzić. Szkoda, że na forum nie ma tamtych szczegółowych zdjęć. Może ktoś pomoże?
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Od dawna przeglądałem tutejsze strony az wreszcie zalogowałem się gdyż jedna głowa to zbyt mało by zrobić dokładne plany moździerza 220 -pytanie jest dość trudne czy możdzierz posiadał hamulec górski i czy pomiędzy siedzeniami to urządzenie też służyło do hamowania
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information