Skocz do zawartości

Polskie pociągi pancerne 2


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 431
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Idac w slady Adama tez pokazuje lokomotywe Sapera" tyle tylko, ze juz zupelnie w innej sytuacji. Wyslano go 21 marca 1919 kapitanowi Bartlowi z Woli Duchackiej do Lwowa. Zdjecie rozbitego wagonu strzeleckiego" z Sapera" zostawimy na pozniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lokomotywa to Poznanczyk".To samo malowanie.A zdjecia sa z naszego bezcennego zrodelka.Mam nadzieje, ze uda mi sie je zobaczyc w lepszej rozdzielczosci.Ale nie bede chwalil dnia przed zachodem.
Pozdrowienia
Krzysiek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sklad jest bardzo interesujacy, nie uwazacie?
Z przodu standartowa platforma PP, a z tylu jakies czarne" lokomotywy i chyba calkiem dlugi pociag.Ciekawe gdzie to zdjecie zrobione?Bocznica, czy moze ostfront?
Pozdrowienia
Grendel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do zdjęć lokomotywy typu 97, to zwracam uwagę na kwestię - czy to jest lokomotywa z PP17 Saper, czy też lokomotywa o nazwie Saper z PP10 Pionier.
Ostrówka twierdzi za O niepodległą i granice" s.106, że w zderzeniu uczesniczył PP Piłsudczyk i PP Pionier.
Mimo wszystko, chyba nie chodzi tu o dwie różne lokomotywy.
Czy ktos wie gdzie i kiedy został zbudowany Saper oraz gdzie walczył.
Ta lokomotywa 97 z wypadku, pod napisem Saper ma napis Kraków - zgadza się?

Innym problemem z właściwym określeniem jaki to pociąg jest kwestia Groźnego. Wszyscy podają, że został zbudowany w Warszwie z numerem 15, a tu w 1920 numer ten przejmuje Paderewski, a Groźny ma numer 22.
TCzapik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostrówka nieraz owszem, strasznie mija się z rzeczywistością, zwłaszcza jeśli chodzi o zdjęcia.
Natonomiast przynajmniej trzyma się tego co gdzieś wyczytał, chyba, że coś myli chcą wyciągnąć własne wnioski.
Ale w tym wypadku podałem źródło na które się powołał. Niestety nie mam go pod ręką, ale jeśli w O niepodległą i granice" pisze, że zderzyły się wtedy Piłsudczyk i Pionier, to już tak jest; chyba że pisze, że zderzyły się PP1 i PP17 .
W dodatku zamieszcza dwa ewidentne zdjęcia Pioniera [tylko z jakiego czasu? - czy ktoś wie]. Jedno zbliżenie wagonu artyleryjskiego na bazie węglarki, drugie całego składu. Niestety na drugim nie widać dokładnie lokomotywy, ale jest to jakiś niewielki tendrzak, chyba 97.
TCzapik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcie jest bardzo oszczędnościowe", podobnie jak inne w książce, ale wg mnie na 99% to parowóz serii 178. Nie wyklucza to oczywiście tego, że Pionier teoretycznie mógł mieć lokomotywę serii 97 - ale również mogli się mylić w albumie O niepodległą i granice".
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pionier" posiadal w czesci bojowej parowoz G.5 17866" (tak w dokumentach). To pewnik.
Ostrowka powoluje sie na ksiazke O niepodlegla i granice". Na stronie 106 nie ma zadnej informacji o Pionierze" i Pilsudczyku". Sprawdzilem dalej w tej ksiazce: nie ma takiej informacji takze pod dokumentem nr 106. Taka informacja znajduje sie tylko u Huperta Walki o Lwów" s. 223. Sprawdzilem takze w obu wersjach pamietnika pociagu pancernego Pilsudczyk": nie ma takiej informacji.
A teraz o Saperze".
Parowoz Sapera" i woz opancerzony zniszczone zostaly w nocy 12.IV.1919 okolo 2.oo w okolicach Janowa(zostalo ciezko rannych dwoch zolnierzy, ktorych odwieziono do szpitala do Lwowa). Kierownikiem" pociagu Saper" byl w tym momencie podchorazy Czajka. Zderzyl sie on z parowozem taborowym Pioniera" prowadzonym przez kierownika" Sokolke. Byl to 170.268 (?).
O Saperze" jednak troche informacji jest. Wedlug raportu Sluszkiewicza, zostal wykonany i wyslany z Woli Duchackiej do Lwowa dla kapitana Bartla 21 III 1919 r.(patrz post z 26). Dlatego tez nie mogl wejsc w kolizje z Pilsudczykiem" 17 marca (data podana u Huperta zderzenia Pioniera" z Pilsudczykiem"). Saper" skladal sie z parawozu s. 97, 3 wagonow strzeleckich i 1 wozu amunicyjnego> nazywany jest malym pociagiem patrolowym". W jakims stopniu mozna przesledzic jego losy.
Trzeba sie zastanowic, czy zdjecia u Ostrowki na s. 95 sa dobrze opisane.
Pozdrawiam
Sadyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

astanowić się" to delikatnie powiedziane :-)

Dzięki za te informacje. Przypuszczam po niemieckim systemie numeracji, że parowóz Pioniera to raczej G.51 7866, chociaż to trochę dziwny numer, bo te serie miały numery zaczynające się raczej od 4...

Niemniej jednak, parowóz na zdjeciu Pioniera na s.144 op.cit to na pewno nie G5, a na 99,9% seria 178. Ale, jak wiadomo, parowozy krążyły w pociągach..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla zainteresowanych drezynami:
Kazdy pociag pancerny posiadal 1 drezyne pancerna. Pociagi pancerne mobilizowane normalnie drezyn nie posiadaly. 2 Dyon pp posiadal 3 drezyny (wystawial dwa pociagi ) i dlatego musial jedna oddac do Jablonny, gdzie 1 Dyon mial 3 drezyny i brakowalo mu (wystawial cztery pociagi ).
Podaje te dane na dzien 12 IV 1930.
Jeszcze Saper".
Mi.Der. sklonny jestem przypisac te G5" podoficerowi, ktory zapisywal dane a nie do konca znal sie na seriach i typach. Dodatkowa informacja moze byc to, ze wszytkie wagony Pioniera" maja oznaczenie zaczynajace sie na G", i byc moze zapis przy parowozie ma takze G".
Potwierdzam numer parowozu taborowego 170-268 (w jednym dokumencie tez jako G5"). Mial jescze 176-130 (lub 170-136 trudnosc w odczytaniu zapisu) i co dziwniejsze tez jako G5". W skladzie Pioniera" wystepowal jeszcze 60-504 (tak podaje dokument z 20.V.19).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrot W.K. to jak zgaduje Wojska Kolejowe, ale co znaczy dalszy ciag?To rzymskie II?
Da ktos rade odcyfrowac ten skrot na dole.Ja doczytalem sie tylko do Wojsk Inzynieryjnych i Jedrzejowa oraz 1920.Jak ktos ma czas to mozna sie pobawic pixelami...Ja niestety musze sie juz zabierac do pracy.
Pozdrowienia
Grendel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie