Jump to content
ekiosk egazety next prenumerata
YARD

Festung Posen 1945 - pancerne wraki.

Recommended Posts

Ciekawe zdjęcia :) A kolegów z Poznania poproszę o próbę identyfikacji miejsc widocznych na zdjęciach :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
na moje oko to rejon dzisiejszej ulicy Królowej Jadwigi(pierwsze trzy zdjęcia) gdzieś między Garbarami a Pólwiejską(komin w tle to chyba zabudowania browaru)a to czwarte? nie mam bladego pojęcia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wg mnie, trzy pierwsze zdjęcia Pantery zrobione są o okolicy Rynku Wildeckiego (na jednym w tle widać kościół przy rynku, a na kolejnym wlot w ulicę 28 Czerwca). Zdjęcia ze złomowiskiem wyglądają na ul. Któlowej Jadwigi (w okolicy dzisiejszego multikina i AWFu). Miejsca ostatniej fotki nie rozpoznaję.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pierwsze trzy (z Panterą) są chyba tak oczywiste, że nie było sensu ich dokładnie lokalizować:) a pozostałe tylko tam (tj. ul. Królowej Jadwigi) swoją drogą ciekaw jestem kiedy je zrobiono...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Te pierwsze zdjęcia Pantery były na tyle znajome, że zajrzałem do Pancernej rezerwy uderzeniowej" i są tam te te właśnie zdjęcia z lokalizacją i przytoczonymi dwoma różnymi wersjami zniszczenia tego czołgu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dect=> ciekawa propozycja ale im dłużej patrzę na te fotki tak coraz bardziej zastanawiam się: gdzie po walkach mogły stać tak nienaruszone budynki?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Właśnie nie wiem - ale przecież nie zrównali nam miasta z glebą więc gdzieś się musiały ostać.

Co do zdjęć: ten komin" - na pierwszej focie go nie ma, a na drugiej już jest - co dziwne, bo pierwsza jest robiona z takiego kąta, że powinien być nawet lepiej widoczny niż na drugiej. Może to tylko błąd zdjęcia?

Z kolei na środku pierwszego widać coś co przy dużej dozie dobrej woli można uznać za jakiś maszt" - ale ten z kolei znika z drugiej fotki...

Nie wiem - chyba taka konkluzja na tą chwilę ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam.
A czy ten maszt" to nie jest słup energetyczny? We Wrocławiu na Zakrzowie kilka podobnych widziałem. Na drugim zdjęciu jest taki sam widoczy w środku zdjęcia.
Pozdrawiam
Łukasz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam. Jeśli maszt to może radiostacji na Cytadeli a komin elektrownia [elektrociepłownia]na Garbarach,a więc rejon Chwaliszewa -Garbary-Solna? ale i tak mi nie pasuje .Ale czy maszt na Cytadeli stał do końca walk??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sadyk napisał:Podpis głosi, że to walki pod Poznaniem.".

Chyba jednak nie jest to zdjęcie z walk o Poznań. Walki o Poznań toczyły się w lutym a tutaj mamy piękny letni dzień :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drugie zdjęcie ma podpis: Советские солдаты ведут бой в районе Познани".
I Panowie macie rację.
Pod Poznaniem zdjęcie nie było zrobione.
Potwierdzają to dane z archiwalnego opisu zdjęcia:
Год: 1944 г.
Место съемки: 1-й Белорусский фронт
Автор съемки: Капустинский Г.
Miejsce przechowania: РГАКФД, ед. хр. 0-316462

Dziwi tylko taka niefrasobliwość w opisie zdjęcia archiwistów rosyjskich.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeśli chodzi o drugie zdjęcie nawet gdyby był tam śniego to i tak architektura nie pasuje do Starego Rynku w Poznaniu. Nie ma i nigdy nie było takich podcieni jak te na końcu po lewej stronie. Tak samo odległość ruin po lewej stronie do kamienic po prawej jest zbyt mała jak na Stary Rynek. Tak więc definitywnie nie jest to Poznań.

pzdr,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do jarasek.
Opis zdjęcia: Танки гвардии майора Иванова И.С.(I-й Белорусский фронт) ведут уличный бой в городе Познань
Z kolei opis archiwalny podaje:
Год: Февраль 1945 г.
Место съемки: Польша
Автор съемки: не установлен
Miejsce przechowywania: РГАКФД, ед. хр. 0-164900.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jarasek=> oto współczesne zdjęcie. Podcienie są do dziś tylko wyłączone z użytku dla pieszych, gdyż znajduje się tam lokal gastronomiczny:)(którego nazwy nie pamiętam)Kwestia ruin: te po prawej to najprawdopodobniej ruiny Ratusza. Do dziś nie jest tam wcale szeroko.Być może równiez ruiny te należa do tzw. Nowego Ratusza" zbudowanego w 1891 roku na miejscu Wagi Miejskiej i rozebranego po II wojnie, kiedy to ponownie postawiono budynek Wagi. Ponieważ Nowy Ratusz" był nieco większy od Wagi stąd mylne jak mniemam wrażenie ciasnoty" miedzy kamieniacami po lewej (Pierzeja Północna Rynku) a ruinami po prawej. Ruiny po prawej równie dobrze należeć mogą do kamienic które stały tam również do 1945 roku, a dzis na ich miejscu stoją bydynki Arsenału i Wielkpolskiego Muzeum Wojskowego. Przedstawiłem 3 różne propozycje wyjaśnienia tego zdjęcia i osobiscie skłaniam się ku pierwszej i tym samym nie zgadzam się z twierdzeniem, że nie jest to zdjęcie z Poznania

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information