Jump to content
Sign in to follow this  
mietek

R-35 w WP -pytania

Recommended Posts

Panowie zobaczcie co za pojazd obok Rumuńskich R35 stoi
http://www.worldwar2.ro/foto/?id=56§ion=19&article=237
na mój gust Praga RV, czy przypadkiem kilka sztuk tych pojazdów nie przeszło granicy z czołgami 21 bcz???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Praga to to nie jest tylko jakis Francuz, na bierzaco nie siedze w temacie wiec musialbym przejzec odpowiednie knigi. W tle jest cala chmara francuzkich ciezarowek. Nic w tym dziwnego bo Rumunia cieszyla sie 'specjalnymi stosunkami' Francji tak jak w tym rejonie Serbia cieszy sie 'specjalnym stosunkiem' Rosji. Co nie wyklucza ze pojazdy na pierwszym tle moga byc eks-Polskie. Pewna ilosc sprzetu pomocniczego, w tym samochody, Polska zakupila razem z baonem czolgow i na pewno pewna ilosc zdano Rumunom (ale co dokladnie to nie pamietam).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Co do drugiej partii zakupionych przez Polskę R-35 natknąłem się na taka informację, że statek wiozący je we wrześniu 1939r. przypłynął do portu w Konstancy, skąd go zawrócono do Tunezji. Czołgi, które wiózł zostały tam rozładowane i zasiliły francuski 68 BCC (Bataillon de Chars de Combat)- źródło NTW 10/2001

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja teraz rozwieje wiele domysłów o malowaniu :) Polski czołg R-35 wystawiony jako zdobyty na Armii Czerwonej na Węgrzech. Na pancerzu słabo widoczna czerwona gwiazda, ale reszta jest ta sama...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zdecydowanie francuskie kamo nowszego typu z bardziej pionowymi liniami podziału kolorów w układzie najprawdopodobniej oliwkowo - piaskowym. Ale skąd informacja że zdobyty na sowietach???? No i co to za nr z prawej strony włazu kierowcy? Węgierski???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na kadłubie, po prawej stronie zdjęcia masz słabo widoczną gwiazdę czerwoną. Informacja pochodzi z podpisu pod zdjęciem. Poza tym przed zeskanowaniem można bylo odczytać napis :))

Ten numer to nie rejestracja francuska?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Źle się chyba wysłowiłem. Czołg jedynie wystawiony JAKO zdobyty na sowietach :) Węgrzy walneli mu gwiazdę na pancerzu i zapełnili miejsce na wystawie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z jakiego źródła pochodzi fotka? To że lipa z tym sowieckim czołgiem wiadomo, posiadali przecież kilka pojedyńczych egzemplarzy tych czołgów. Szkoda że nie widac oryginalnego nr seryjnego na przedniej płycie pancerza, pomogło by to w identyfikacji tego egzemplarza. Co do gwaizdy to chyba w tym miejscu Rosjanie jej nie umieszczali na swoich pojazdach. Pozatym na czołgu widac wyraźnie brak osprzętu, liny i oskarda montowanych na przedniej płycie pancerza.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hehe, źródło jest przez znawców niedoceniane :)Było takie czasopismo Druga Wojna Światowa" nr 7/2004. Lepsze niż Gazety Wojenne, a parę ciekawych zdjęć tam mieli :) M.in. to :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Co do postu piechota2006 nalezy powiedziec, ze pojazd na zdjeciu to ciagnik Laffly 4*4. Czyli wedlug cytatu To ja dodam na dowód pośredni tej teorii, że w transporcie towarzyszyły im 2 samochodowe warsztaty Renault i Latil oraz 5 samochodów terenowych 4 x 4 Laffly" moze to byc jak najbardziej nasz pojazd. Tylko ze nie Praga RV, lecz Laffly.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czy znane są numery R-35 z naszej armii. Pojawiają się pojedyncze numery przy zdjęciach, ale czy istnieje jakaś lista z numerami czołgów?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Są w publikacjach listy 34 czołgów zdanych na Węgrzech plus kilku pozostałych, ale całościowej chyba nie ma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dokladniej, 4 października 1939 roku Rumunom zdano 34 czołgi Renault R-3 5zaś Węgrom zdano 4 czołgi tego typu. Pośród zdanych R- 35 Rumunom nie ma tego numeru. Sprawdzę numery 4 R-35 , zdanych Węgrom.
Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dobrze byłoby zamieścić w tym wątku znane numery. Co do numeru zamieszczonego przez Bodzia, to nie jest on nieprawdopodobny. Domyślam się, że pochodzi z jakiegoś zdjęcia (?), a to oznaczać będzie wóz, który nie trafił w ręce rumuńskie ani węgierskie, lecz prawdopodobnie został złomowany jako rozbity lub trafił do Sowietów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Numery R-35 są zamieszczone w książce Pojazdy w Wojsku Polskim 1918-1939".
Co do R-35 zdanych Węgrom. Ich źródła podają,iż otrzymali tylko 3 pojazdy, które były używane przez węgierskie jednostki pancerne do 1941 roku. Być może ,że jeden R- 35 został rozebrany na częśći zapasowe? Wśród tych 3 pojazdów nie ma Bodziu tego numeru ( 51 088).
Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fakt, 34 R-35 zdano w Rumuni (ups!)

Dla tych, co nie mają dostępu do literatury, numery za Jan Tarczyński 12 batalion pancerny" (posortowane):
50903, 50912, 50918, 50919, 50920, 50921, 50924, 50925, 50927, 50928, 50929, 50933, 50934, 50943, 50948, 50956, 50961, 50962, 50964, 50976, 50984, 50986, 50987, 50989, 50990, 50998, 51000, 51003, 51005, 51007, 51008, 51011, 51017, 51022.

Na Węgrzech: 50947, 50971, 51004 (artykuł J. Wysockiego, Model Fan 8-9/2000). Jeden z nich jest podpisywany na zdjęciach 55094 (wątpliwe) lub 50094, ale nie znalazłem jeszcze takiego, na którym byłoby widać wyraźnie numer.

W Kubince: 51009

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzięki. Tradycyjna literatura dobra rzecz, ale czasy takie, że internet zawsze pod ręką jest, a książka stoi w domu na półce...
Wracając do meritum, to patrząc na te numery należy wątpić, żeby 51088 był numerem wozu dostarczonego do Polski. Bardziej prawdopodobne, że mógłby pochodzić z drugiej partii, która nie zdążyła dotrzeć. Ale to też taka gdybologia".
Może Bodziu ujawni coś więcej na temat pochodzenia tego numeru?

Share this post


Link to post
Share on other sites
> Wracając do meritum, to patrząc na te numery należy wątpić, żeby 51088 był numerem wozu dostarczonego do Polski.
No nie wiem. Moim zdaniem może to być 51008 - 8 można łatwo pomylić z 0...

Share this post


Link to post
Share on other sites
To w sumie off-topic w tym wątku, ale znalazłem w węgierskiej książce numery 9 TK-3 i 7 TKS używanych u nich - jakby kto był zainteresowany, to spiszę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information