Jump to content

Sztandary z września '39


Recommended Posts

Mam nadzieję, że tak. Jeżeli zaglądają na forum, to pewnie już wiedzą ;), jeżeli nie to …? Jak wygląda bibliografia do O kawalerii polskiej XX wieku"? Ja posiadam „Oddziały kawalerii II Rzeczypospolitej” L.Kukawskiego, ale (co dziwne) nie mam tam żadnej bibliografii. Mam nadzieję, że to przypadek, a nie zwyczaj. Może ktoś ma jakieś namiary na autorów, chętnie się z nimi skontaktuję, a może orientujesz się, które wydawnictwo będzie wydawać „Sztandary…”.
Jeszcze jedno Pieczarka (oczywiście tytułem żartu) dane o sztandarACH 4 PSK
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Witam, mój ojciec służąc w latach 50tych w Kazuniu w jednostce saperów dostał zadanie niwelacji starych wałów, generalnie kazali im zasypac wały przez likwidacje nasypów. Mój ojciec odpowiadał za roboty inżynieryjne (był wtedy chyba pprucznkiem albo jeszcze chorążym) i w czasie prac jeden ze spychaczy natrafił w wale na skrzynie. Metalowa skrzynie zawierała drugą drewnianą a w niej była cała dokumentacja oraz dokumenty sztabowe jednego z pułków które broniły się na terenie modlina i okolic. Z tego co mi wiadomo były tam pieczątki pułkowe, rozkazy dziene, listy mobilizacyjne, listy poległych, raporty,listy odznaczonych, nawet troche odznaczen, kilkanaście złotych z kasy pułkowej itp... wiem , że była to kancelaria któregoś z pułków piechoty legionów, spróbóje sie dowiedziec co tam było dokładnie, nie jestem pewnien czy nie było tam właśnie sztandaru czy też jego części... powinienem t jutro wiedziec (i Nr jednostki)

P.S. Na znalezisku położyło łape" ówczesne dowództwo i ojciec nie znał dalszych losów.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
a losy odnalezienia sztandary 8ppleg ktos moze zna bo ja wiem tyklko ze odnalezli go przygodni kopacze w pocisku na lun=belszczyżnie a wmieszkaniu jednego z nich do tej pory jest od niego głownia do drzewca orzeł z 8 ciekawią mnie losy tego sztandaru ??
Link to comment
Share on other sites

prawdopodobnie sztandar 37 pp został odkopany przypadkowo przez niemców w czasie okupacji. kobieta która to widziała miała wówczas 13 lat, przedwczoraj rozmawiał z nią mój kolega. pamieta ona, że po znalezieniu leżał rozłożonym u niej na podwórku. jeżeli jej sie nie pomyliło, to sprawa byłaby rozwiązana..
p.
Link to comment
Share on other sites

Sztandar 73pp został zakopany przez podporucznika Cebulskiego. Do dnia dzisiejszego nie została odnaleziona głowica tego sztandaru.
Na marginesie podporucznik Cebulski do tej pory nie został za ten czyn nagrodzony.
Tak jak @d007 powyżej napisał oryginał znajduje się w Muzeum w Biłgoraju, natomiast replikę można oglądać w Muzeum sląskim w Katowicach

Link to comment
Share on other sites

Czy słyszał/czytał ktoś może o tym, żeby pododdziały niemieckiej 1. Dywizji Górskiej zdobyły jakiś polski sztandar we Wrześniu?

Pytam, bo czytałem kawałek niemieckiego raportu, w którym stoi napisane że jeden z pułków tej dywizji znalazł porzucony polski sztandar pułkowy.
Link to comment
Share on other sites

Co by nie pisac w BOJU niemiachy nic nie zdobyły.Zdobywali płomienie od trąbek które póżniej robiły za znaki bojowe ale ŻADNEGO sztandaru w boju nie zdobyli.Odnajdywali póżniej sztandary w wyniku poszukiwań broni w wyniku zdrady ale nie w boju.
Pozdrawiam
Link to comment
Share on other sites

To co mi przychodzi do głowy w tym kontekście:

Po okrążeniu w 1915 roku rosyjskiego XX korpusu, wszystkie pułki zakopały swoje sztandary przed kapitulacją. Niemcom udało się odnaleźć (odkopać) jeden z nich.

Po ponownym przesunięciu się frontu Rosjanie odkopali ukryte sztandary wszystkich pułków, oprócz oczywiście tego jednego. W związku z powyższym, podczas odtwarzania pułków, odtworzyli wszystkie, oprócz tego, którego sztandar znaleźli Niemcy.

Czyli można wnioskować, że niehonorowe było jakiekolwiek dostanie się znaku pułkowego w ręce przeciwnika, nie ważne czy w boju czy po nim.

Pozdrawiam
Krzysiek
Link to comment
Share on other sites

Ups, źle się wysłowiłem i przepraszam za zamieszanie. Pisząc 'Sztandar' ten..." miałem na myśli ten sam sztandar, o którym mowa w moim poście z 2007-01-09 18:35:00.

Niestety nie mam jego fotografii, ani żadnych dodatkowych informacji na temat jego losów.

Pozdr.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information